کد خبر 713179
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲
کرزی

رئیس جمهور سابق افغانستان ضمن تایید ارتباط روسیه با طالبان، گفت این گروه در افغانستان یک واقعیت است که فقط روسیه نه بلکه آمریکا، آلمان، نروژ و انگلیس هم با این گروه در تماس هستند.

 به گزارش مشرق، حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان اعلام کرد گروه طالبان نیمی از تمام افغانستان را در اختیار دارد که قدرت‌های بیرونی با درک این حقیقت ناگزیر هستند تا با طالبان در تماس باشند.

وی تصریح کرد مقصر بحران جاری در این کشور، آمریکا و پاکستان است زیرا این دو کشور سبب گسترش افراط‌ گرایی در افغانستان و منطقه شده‌اند.

حامدکرزی درباره افزایش نیروهای خارجی در افغانستان برای شکست بن‌بست امنیتی این کشور گفت افزایش نیروهای نظامی خارجی در افغانستان کمکی نمی‌کند زیرا پس از ۱۵ سال حضور این نیروها ولی ما شاهد گسترش بیشتر تروریسم در افغانستان بوده‌ایم.

رئیس جمهور سابق افغانستان تاکید کرد  افزایش نیروهای نظامی خارجی به این قضیه کمک نمی‌کند زیرا افغانستان به نیروهای خارجی نیاز ندارد و نیروهای مسلح این کشور و همسایگان می‌توانند به برقراری امنیت کمک کنند.

وی ادامه داد  پایان دادن به جنگ در افغانستان امکانپذیر است و ثبات در این کشور می‌تواند از طریق همکاری‌های منطقه‌ای برقرار شود. ایجاد روحیه همکاری بجای جنگ می‌تواند مشکلات افغانستان را حل کند.

حامد کرزی با انتقاد از پاکستان گفت این کشور باید متوجه شود که استفاده از گروه‌های تندرو و افراطی به منظور دستیابی به اهدافش منفعتی را در پی نخواهد داشت.

رئیس جمهور سابق افغانستان در پاسخ به اینکه آیا روسیه از طالبان حمایت می‌کند؟ گفت: «وقتی مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند که روسیه از طالبان حمایت می‌کند، منظور این است بین آنها راه تبادل اطلاعات و ملاقات وجود دارد ولی آمریکا نیز با نمایندگان این گروه در قطر، پاکستان و اروپا ملاقات می‌کنند».

وی افزود آلمانی‌ها، نروژی‌ها و انگلیسی‌ها نیز با طالبان دیدار می‌کنند. طالبان نیز افغان هستند و تماس با این گروه برای آغاز روند مذاکرات صلح افغانستان ضروری است.

کرزی تصریح کرد طالبان افغان هستند، آنها برادران ما هستند. بدون آنها در افغانستان صلح نخواهیم داشت.

از سوی دیگر روز گذشته سفیر روسیه در کابل هرگونه حمایت مسکو از طالبان را رده کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس