کد خبر 712197
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
زلزله مشهد

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: با توجه به قدرت زمین لرزه 6 ریشتری در منطقه فریمان پیش بینی می شود تا 6 ماه آینده پس لرزه هایی در این منطقه رخ دهد.

به گزارش مشرق، مهدی زارع گفت: در زمین لرزه ای که روز 16 فروردین ماه در منطقه سفید سنگ شهرستان فریمان استان خراسان رضوی رخ داد به علت بزرگی زمین لرزه و قدرت 6 ریشتری آن، جمعیت زیادی از افراد حاضر در منطقه سفید سنگ و حتی شهر مشهد این زمین لرزه را احساس کردند و زمین لرزه خسارت هایی را نیز در پی داشت.

وی افزود: بیش از 4 میلیون نفر در شهر مشهد سکونت دارند و با توجه به فاصله 86 کیلومتری این شهر با کانون اصلی زمین لرزه، جمعیت زیادی این مزنی لرزه را احساس کردند.

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه " پس لرزه ها در استان خراسان رضوی تا 6 ماه آینده ادامه خواهند داشت" اظهارکرد: لرزه اصلی ون بزرگایی بیش از 6 داشت بنابراین زلزله ای شدید بوده و به طور طبیعی انتظار می رود پس لرزه های آن حداقل در 6 ماه آینده در منطقه ادامه داشته باشد.

زارع در خصوص بیشترین شدت پس لرزه ها تصریح کرد: تعداد پس لرزه ها با بزرگی بیش از 3.5 ریشتر در خراسان رضوی بعد از زلزله 6 ریشتری قابل توجه بوده و بزرگترین پس لرزه ساعت 36 دقیقه بامداد پنج شنبه 17 فروردین با بزرگی 5.6 بوده است.

وی ادامه داد: وقوع پس لرزه ها یا زلزله های کوچک، الزاما نشانه‌ ای از نزدیکی وقوع زلزله بزرگ بعدی نیست و در مقابل نشانه کم شدن احتمال زلزله‌ های بزرگتر نیز به حساب نمی آید.

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به خارج شدن بخشی از تنش های جمع شده در اعماق زمین با زمین لرزه های کوچک و متوسط خاطرنشان کرد: زمین لرزه های متوسط و کوچک بخشی از تنش جمع شده در منطقه را آزاد می کنند و اکنون نیز یکی از دلایل پس لرزه های متعدد در منطقه سفید سنگ همین است. در این شرایط باید به این موضوع نیز توجه شود که اکنون به درستی نمی دانیم که میزان کل تنش جمع شده و نحوه توزیع تنش در منطقه چقدر است.

زارع افزود: زلزله های کوچک و پس لرزه ها می تواند نشان دهنده این باشد که کدام پهنه گسله هم اکنون فعال است.

وی در پاسخ به این پرسش که میزان پیش لرزه و پس لرزه در پی وقوع یک زمین لرزه به چه عواملی بستگی دارد؟، گفت: میزان پیش لرزه ها و پس لرزه ها به قدر مطلق تنش برشی، نحوه توزیع مقاومت در برابر گسیختگی در صفحه گسل و به طور کلی به میزان ناهمگنی در صفحه گسل مربوط است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس