وطن امروز

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در واپسین دقایق مهلت ثبت‌نام برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم به وزارت کشور رفت و برای کاندیداتوری نام‌نویسی کرد.

به گزارش مشرق، از اواخر هفته گذشته در محافل غیررسمی موضوع کاندیداتوری جهانگیری به صورت جدی مطرح شد. براساس برخی اخبار، حسن روحانی بشدت با کاندیداتوری جهانگیری مخالف بود اما فشار اصلی به روحانی برای پذیرش کاندیداتوری جهانگیری از ناحیه اصلاح‌طلبان وارد شد. گویا نقش خانواده مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در تقویت موضوع کاندیدا شدن جهانگیری هم موثر بوده است. براساس آنچه خانواده مرحوم هاشمی مدعی شده‌اند؛ مرحوم هاشمی اصرار داشت اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم کاندیدا شود. به هر حال اینک جهانگیری کاندیدا شده و رقابت انتخاباتی در پاستور آغاز شده است. برخلاف نزدیکان حسن روحانی، این اصلاح‌طلبان هستند که به استقبال کاندیداتوری او رفته‌اند. در روزهایی که روزنامه رسمی دولت، آشکارا نسبت به کاندیداتوری جهانگیری ابراز نارضایتی می‌کند، اصلاح‌طلبان با اعلام حمایت از کاندیداتوری جهانگیری، حضور معاون اول روحانی در انتخابات را تشریح و تبیین می‌کنند. عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان درباره کاندیداتوری جهانگیری می‌گوید: بین نامزدهای اصلاح‌طلب تنها فردی که اذهان را به خود مشغول کرده آقای جهانگیری است که قرار بود سال 92 هم به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شود و ستاد انتخاباتی هم تشکیل داد اما در لحظه آخر کنار کشید و طبیعتا نمی‌توان وجود این قابلیت را در وی حتی در مقایسه با آقای روحانی انکار کرد. فعال سیاسی اصلاح‌طلب به سایت انتخاب گفت: از ابتدا تحلیل‌های روانشناسانه و جامعه‌شناسانه مبتنی بر این بود که از نظر اصلاح‌طلبان و هواداران دولت فردی به غیر از آقای روحانی نباید وارد کارزار انتخابات شود و آقای جهانگیری نیز رسما اعلام کرده است که به عنوان مدافع در کنار آقای روحانی و برای کمک به وی به میدان آمده است.

ناصری تصریح کرد: با توجه به تکثر و تعدد کاندیداهایی که جناح اصولگرا معرفی کرده است پیش‌بینی می‌شد آقای روحانی نامزد انتخاباتی سال 96 و رئیس‌جمهور دوره بعد هم خواهد بود تا اینکه نامزدهای انتخاباتی اصلاح‌طلب برای کمک به وی آمدند اما آنها بویژه آقای جهانگیری باید حواس‌شان باشد که اگر وارد کارزار انتخاباتی شوند با توجه به شرایط اقتصادی و معیشتی سختی که در برخی طبقات جامعه وجود دارد، گفتمان‌شان ممکن است بخشی از آرای آقای روحانی را به طور مستقل نصیب سبد رای آنها کرده و کار را برای وی کمی سخت کند. وی خاطرنشان کرد: تاکنون با توجه به حضور آقای رئیسی و تکثر کاندیداهای انتخاباتی که در جبهه اصولگرایان ظهور و بروز کرده‌اند به‌درستی پیش‌بینی شده بود که اگر آقای روحانی در 19 روز تبلیغات به‌خوبی حضور پیدا کند آرای وی بالاتر از آنچه قبل از این هم پیش‌بینی کرده بودیم، می‌رود که البته در شرایط کنونی آقای جهانگیری بخشی از آن را به خود متوجه کرده است.

ناصری همچنین با اشاره به تاثیر حضور محمد هاشمی به عنوان نامزد انتخاباتی در وضعیت سبد رای روحانی اظهار داشت: آقای محمد هاشمی سال‌هاست از عرصه سیاست کنار کشیده اما انتساب وی به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بعد از فوتش و به دلیل محبوبیتی که در جامعه دارد می‌تواند اذهان عمومی را جذب کند البته وی برخلاف سایر افرادی که اعلام کرده‌اند ما مستقل آمده‌ایم با نیت کمک به آقای روحانی آمده است البته با اینکه آقایان هاشمی و جهانگیری از همراهان آقای روحانی هستند و از سر دلسوزی آمده‌اند ولی تفاوت آنها با هم این است که آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور بوده و در جامعه شناخته‌شده‌تر است و آقای هاشمی چند سالی است از سیاست کناره‌گیری کرده و جامعه شناختی نسبت به وی ندارد.


عباس عبدی: احتیاط کردیم
عباس عبدی، از چهره‌های مطرح اصلاح‌طلب نیز با بیان اینکه «ورود آقای جهانگیری ورودی احتیاطی است و نه رقابتی با آقای روحانی»، می‌گوید: از این حیث که رفتارهای طرف مقابل خود را نمی‌توان پیش‌بینی کرد، لذا باید احتیاطات لازم را انجام داد. بویژه وقتی که جناح مقابل در انتخابات لشکر سلم و تور را به میان آورده و بیش از 10 نفر را نامزد کرد، بنابراین بهتر دانستند که در محدود کردن نامزدی به آقای روحانی محتاط باشند و خود را محدود نکنند. وی در گفت‌وگو با تسنیم افزود: البته بنده معتقد بودم که نیازی به این کار نیست چون طرف مقابل براساس عقلانیتی تصمیم می‌گیرد که ما را بی‌نیاز از این احتیاطات می‌کند ولی در هر حال بسیاری نیز احتیاط را شرط عقل تلقی می‌کنند که درست هم هست. در هر حال گمان نمی‌کنم این ورود تاثیری بر سرنوشت انتخابات بگذارد.


تخم‌مرغ‌ها در سبد روحانی
صادق زیباکلام هم درباره کاندیداتوری جهانگیری معتقد است اصلاح‌طلبان جانب احتیاط را گرفته‌اند اما در نهایت می‌گوید کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان کسی نیست جز حسن روحانی. زیباکلام می‌گوید: برخی اصلاح‌طلبان معتقد بودند باید در انتخابات یک نامزد پوششی داشته باشیم و دلایل مختلفی داشتند. برخی از موافقان نامزد پوششی از روحانی نارضایتی داشتند و می‌گفتند همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد روحانی نگذاریم و نامزد پوششی هم داشته باشیم. عده دیگری معتقد بودند نامزد پوششی نه به‌واسطه رقیب روحانی یا آلترناتیو، بلکه به‌واسطه این است که اگر روحانی ردصلاحیت شد، جایگزین داشته باشیم، مثل سال 92 که با ردصلاحیت مرحوم هاشمی، روحانی جایگزین شد. ثبت‌نام جهانگیری با انگیزه دوم صورت گرفت و اگر یک در هزار روحانی ردصلاحیت شد اصلاح‌طلبان غافلگیر نشوند و نامزدشان جهانگیری باشد. زیباکلام با بیان اینکه روحانی بخشی از آنچه را که توانست در زمینه اقتصاد انجام داد و آن بخشی که انجام نشد قابل بحث است، گفت: باید دید کدام بخش از عدم تحقق وعده‌ها به روحانی بازمی‌گردد و چقدر به بیرون قوه مجریه مرتبط است. بخش‌های مهمی از اقتصاد زیر نظارت روحانی و قوه مجریه نیست. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ثبت‌نام محمد هاشمی در انتخابات گفت: ثبت‌نام محمد هاشمی و اسحاق جهانگیری ذیل روحانی تعریف می‌شود و این دو به نفع روحانی کنار خواهند رفت. اصلاح‌طلبان یک نامزد دارند، آن هم روحانی است.

واکنش روزنامه روحانی به کاندیداتوری جهانگیری
رفتار روزنامه دولتی ایران نسبت به کاندیداتوری حسن روحانی و اسحاق جهانگیری کاملا متفاوت بوده است. این روزنامه در اقدامی غیرقانونی، جلد شماره روز شنبه خود را به کاندیداتوری حسن روحانی اختصاص داد و برخلاف نص صریح قانون که سوءاستفاده شخصی از بیت‌المال در ایام انتخابات را ممنوع کرده است، یک رپرتاژ کامل و بی‌محابا برای کاندیداتوری حسن روحانی منتشر کرد. این قانون‌شکنی روزنامه دولتی ایران البته با واکنش دادستان تهران مواجه شد به گونه‌ای که مدیرمسؤول این روزنامه روز یکشنبه به دادستانی احضار شد و مورد توبیخ قرار گرفت. میل و رغبت غیرقانونی روزنامه ایران برای کاندیداتوری روحانی اما با بی‌تفاوتی و بی‌اعتنایی این روزنامه نسبت به کاندیداتوری جهانگیری همراه بود. در حالی که اسحاق جهانگیری روز شنبه در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا شد، روزنامه دولت در شماره روز یکشنبه خود به صورت محدود به این خبر پرداخت و کاندیداتوری جهانگیری را به همراه کاندیداتوری محمدباقر قالیباف در یک اندازه و با اختصاص ارزش خبری یکسان پوشش داد! روزنامه دولت البته در شماره دیروز دوشنبه نیز مصاحبه‌ای با فائزه هاشمی ترتیب داد و از زبان فائزه هاشمی این موضع را منتشر کرد که کاندیدای اصلی آنها روحانی است و نه جهانگیری!

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس