کد خبر 711564
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۵
انتخابات

شورای نگهبان از روز گذشته بررسی صلاحیت داوطلبان را آغاز کرده و به مدت 5 روز فرصت دارد تا نسبت به احراز صلاحیت داوطلبان اقدام کند.

به گزارش مشرق، با بسته شدن پرونده نام نویسی از داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، چهره های اصلی ثبت نام کرده برای رقابت انتخابات تاحدی روشن شده و باید دید کدام یک از این نامزدها احراز صلاحیت خواهند شد. شورای نگهبان از روز گذشته بررسی صلاحیت داوطلبان را آغاز کرده و به مدت ۵ روز فرصت دارد تا نسبت به احراز صلاحیت داوطلبان اقدام کند، البته براساس قانون می تواند ۵ روز دیگر این زمان را تمدید کند.

در نهایت به اعتراض های احتمالی داوطلبان در مهلت قانونی رسیدگی شده و اسامی نهایی نامزدهای انتخابات ششم تا هفتم اردیبهشت اعلام و تبلیغات انتخاباتی از روز هشتم آغاز خواهد شد. بنا بر این هرچند باید تا اعلام قطعی نامزدهای انتخابات منتظر ماند، اما از هم اکنون می توان دورنمایی کلی از آرایش سیاسی موجود به دست آورد.


جریان دولت و اصلاحات با چند نامزد؟


حسن روحانی رئیس جمهور دوره یازدهم و اسحاق جهانگیری معاون اول او اصلی ترین نامزدهای جریان دولت هستند. حسین مرعشی، عضو هیئت رئیسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با «اعتماد» تأکید کرده است: آمدن، ماندن و رفتن جهانگیری همه با نظر روحانی است.

خود جهانگیری هم فلسفه حضورش را در دفاع از دولت دانسته است. بنابراین باید انتظار داشت که احتمالاً او حداقل در بخشی از مناظرات حضور داشته باشد و در نهایت به سود روحانی کناره گیری کند، هرچند هیچ چیز را نمی توان پیش بینی کرد! همین نکته دیروز مورد اشاره مجدد عارف بود. به گزارش فارس او گفت: جهانگیری و روحانی در مناظره‌ها تقسیم کار می‌کنند. به گفته عارف روحانی نامزد اصلی اصلاح طلبان خواهد بود.


هاشمی طبا؛ نامزد تک روی اصلاح طلبان؟!


علی رغم حضور چهره های فوق، به نظر می رسد هر دو جریان اصلی فعلی، نامزدهای دیگری در این انتخابات داشته باشند؛ نامزدهایی که ممکن است در میانه راه به سود نفر اصلی جریان خود کنار بکشند و در عین حال ممکن است تا انتها باقی بمانند. سید مصطفی هاشمی طبا وزیر تربیت بدنی دولت اصلاحات یکی از چهره هایی است که با توجه به احراز صلاحیت قبلی در انتخابات دوره هشتم ریاست جمهوری، احتمال تأیید صلاحیت مجدد او در این انتخابات وجود دارد. به گزارش تسنیم او در روز ثبت نام در پاسخ به این سوال که شما در نهایت در رقابت‌های انتخاباتی به نفع چه کسی کنار خواهید رفت، گفت: «به نفع خودم!» باید دید آیا هاشمی طبا تکروی می کند یا نه!


محمد هاشمی رفسنجانی: شرایط فراهم باشد تا آخر می مانم


محمد هاشمی رفسنجانی رئیس اسبق سازمان صدا و سیما و برادر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نیز یکی دیگر از چهره های نزدیک به اردوگاه اعتدال بود که با ثبت نام خود، غافل گیری خاصی در بین تحلیل گران ایجاد کرد. او در پاسخ به انصراف احتمالی اش، تأکید کرده بود: «شرایط فراهم باشد تا آخر انتخابات می مانم و رقابت می کنم.» مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری هم از دیگر چهره های اصلاح طلبی است که در صورت احراز صلاحیت ها احتمالاً از ظرفیت مناظرات استفاده خواهد کرد.


جبهه مردمی؛ ۴ نامزد؛ ۴ مدعی!


جریان اصولگرا که در این انتخابات با سازوکار جبهه مردمی نیروهای انقلاب به میدان آمده، در قالب این جبهه ۴ نامزد را روانه انتخابات کرده است. سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، حمیدرضا حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش و علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس این افراد هستند.


 بنا به گفته سخنگوی این جبهه تلاش می شود نامزد نهایی این جریان تا ۲۰ اردیبهشت اعلام شود که در  صورت تحقق این نظر، جبهه مردمی در مناظره سوم تنها یک نامزد خواهد داشت.


در عین حال روز گذشته وحید دستجردی این را هم گفت که «اگر به این نتیجه برسیم که انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود ممکن است دو نفر را معرفی کنیم.» در فرض احراز صلاحیت نامزدهای این جریان، شانس رئیسی و قالیباف برای حضور در مناظرات بیشتر از سایرین ارزیابی می شود.


سایر نامزدهای اصولگرا؛ از میرسلیم تا زاهدی


البته اردوگاه اصولگرایان هم نامزدهای متفرقه دیگری دارد. از این جمله می توان به سید مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نامزد حزب مؤتلفه اشاره کرد که بنا به قرائن تا پایان در رقابت ها باقی خواهد ماند. محمد مهدی زاهدی وزیر اسبق علوم هم که ابتدا سازوکار جبهه مردمی را پذیرفته بود اما بعداً با عدم راهیابی به مجمع ملی دوم ثبت نام کرد، از دیگر چهره هایی است که با توجه به سابقه وزارت مستعد احراز صلاحیت، حضور در مناظرات و رقابت تا روز آخر است.


چهره های منسوب به دولت های نهم و دهم


رئیس جمهور سابق و افراد نزدیک به او هم در صورت احراز صلاحیت یکی دیگر از قطب های قطعی انتخابات هستند. در این طیف می توان به حمید بقایی معاون رییس جمهور در دولت دهم و مهدی کلهر مشاور رسانه ای رییس دولت نهم اشاره کرد. هرچند کلهر تأکید کرده بود به صورت مستقل وارد شده است. صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم و مسعود زریباقان رئیس بنیاد شهید دولت دهم نیز از چهره های دیگر منسوب به دولت های نهم و دهم هستند که به صورت مستقل وارد انتخابات شده اند.

حضور یا انصراف این دو در مناظرات به مواضع بعدی آنها و البته احراز صلاحیت شان بستگی دارد.


سایر چهره های مطرحی که ثبت نام کردند


علیرغم نام های گفته شده افراد دیگری هم ثبت نام کردند که باید منتظر احراز صلاحیت خود باشند؛ در این بین چهره های شناخته شده تری مانند سید محمد غرضی نامزد دوره پیشین انتخابات وجود دارند. اما افراد دیگری هم هستند که برای قضاوت درباره ترکیب مناظرات باید منتظر احراز صلاحیت آنها باشیم.


 افرادی از قبیل؛ حسن بیادی عضو شورای اسلامی شهر تهران، علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس نهم، محمدعلی پورمختار نماینده ادوار مجلس، محسن رهامی عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، سید احمد موسوی معاون پارلمانی دولت نهم، عوض حیدرپور نماینده سابق مجلس، حسن نوروزی نماینده مجلس، حسن سبحانی نماینده ادوار مجلس، سید هاشم بطحایی نماینده مجلس خبرگان رهبری، سید احمد کاشانی نماینده اسبق مجلس، قدرتعلی حشمتیان رئیس خانه احزاب و عبدالحسین مقتدایی استاندار سابق خوزستان.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    0 0
    با سلام. مجلس شورای اسلامی باید هرچه زودتر قوانین مربوط به ساز و کار کاندید شدن برای ریاست جمهوری را هر چه ر مصوب کند ، تا این همه دابره ورود باز نباشد،و انهایی که صلاحیت این مقام را دارند، ورود پیدا کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس