کد خبر 711545
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۶
بورس

آیا با توجه به زیرساخت‌هایی که سازمان بورس در اختیار دارد شناسایی موارد سفته‌بازی کار سختی است؟

به گزارش مشرق، سایت انتخاب در گزارشی نوشت: رشد قابل ملاحظه‌ نماد معاملاتی شرکت [آ...] در بازه کوتاه‌مدت جالب توجه است. این شرکت تنها در ۱۸ روز معاملاتی قیمت سهامش بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است. این شرکت با دارا بودن ارزش بازاری بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان، در مقایسه با ارزش بازار سایر شرکت‌های بورسی تا حدودی نامتعارف به نظر می‌رسد.


از سوی دیگر نسبت قیمت به درآمد هر سهم این شرکت با توجه به آخرین گزارش‌های ارسالی در حدود ۸ است که این رقم با توجه به قیمت‌های سهام برخی از شرکت‌های بورسی با نسبت قیمت به درآمد هر سهم پایین‌تر، رقم مناسبی ارزیابی نمی‌شود.


انتخاب افزود: از جمله موارد عجیب این روزهای بازار بورس تهران، رشد پرقدرت نماد معاملاتی [ت...] وجود ارائه اطلاعیه شفاف‌سازی از سوی شرکت مبنی بر اینکه تاکنون رویداد بااهمیتی که منجر به تغییر سود هر سهم این شرکت گردد و یا مستلزم افشا باشد اتفاق نیفتاده است و تاکید ناظر بورس از طریق پیام ناظر در روز معاملاتی بعد مبنی بر توجه سرمایه‌گذاران نسبت به اطلاعات واقعی و گزارش‌های مالی منتشره شرکت، همچنان رشد سهام این شرکت پرقدرت ادامه دارد. این شرکت تنها در ۱۸ روز معاملاتی قیمت سهامش بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است.


توجه به این نکته حائز اهمیت است که در خصوص سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها، اطلاعات منتشره، مبنای تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.


از دیگر موارد قابل ذکر، نحوه رشد خیره‌کننده این روزهای نماد معاملاتی شرکت [پ] است که بعد از توقف طولانی مدت نمادش در بورس تهران، در ۱۸ اسفند ماه سال گذشته با قیمت ۵۱۸ ریال به تابلوی معاملات بازگشت.


سیر نزولی قیمت سهام این شرکت به نحوی ادامه داشت که حتی یکی از سهامداران عمده شرکت نیز برای فروش سهامش در صف فروش آن روزها قرار می‌گرفت.


این موضوع تا جایی پیش رفت که قیمت سهام شرکت بعد از یک افت زیاد متوالی، در ۲۴ اسفند سال گذشته مورد توجه اهالی بازار قرار گرفت و همچنان قیمت سهامش با صف خرید با سرعت زیادی رشد می‌کند چنان‌که تنها در ۱۳ روز معاملاتی قیمت سهامش بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است.


از دیگر موارد قابل ذکر رشدهای خیره‌کننده برخی از نمادها در بازار پایه در بازه زمانی کوتاه در فرابورس می‌باشد که از آن جمله می‌توان به رشد خیره‌کننده نمادهای معاملاتی مانند شرکت‌های «ل» و «ف»، «ب» و «خ» اشاره کرد.


با توجه به موارد عنوان شده، آیا ناظر بورس واقعا با موضوع نظارت به بازار آشناست؟ آیا با توجه به زیرساخت‌هایی که سازمان بورس در اختیار دارد شناسایی موارد سفته‌بازی کار سختی است؟ ‌آیا وظیفه ناظر بورس تنها باز و بسته کردن نمادهاست؟ آیا اصلا موضوع نظارت بر حسن انجام معاملات برای سازمان بورس مطرح است؟ آیا اخذ اطلاعات واقعی از شرکت‌ها و یا جلوگیری از حرکات سفته‌بازی به عهده سرمایه‌گذاران است؟!

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس