کد خبر 71103
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۷
به گزارش مشرق به نقل از پنجره،محمدرضا زنوزی مطلق، یکی از بزرگ‎ترین سرمایه‌گذاران کشور محسوب شده و این‎روز‎ها بیش از پیش نامش شنیده می‎شود. نام زنوزی اخیرا در کنار نام امیرخسروی که عامل تخلف گسترده مالی است آورده شده اما نه به‎عنوان همکار بلكه به عنوان تشابه فعاليت‌هاي اقتصادي و ورزشي‌شان.
 هفته گذشته یک سایت خبری، خبری روی خروجی خود گذاشت مبنی بر این‎که فردی در ایران وجود دارد که امیرخسروی، انگشت کوچک او هم نمی‎شود و آن کسی نیست جز محمدرضا زنوزی مطلق.
سرمايه زنوزي مطلق بسيار بيشتر از امير خسروي بوده و گفته مي‌شود وي بيش از حدود١٢هزار ميليارد تومان سرمايه دارد. البته زنوزي مدعي است كه اين سرمايه  را در راه اشتغالزايي و سرمايه‌گذاري به كار مي‌برد و قصد افزودن به سرمايه خود را ندارد. این فرد قبلا به‎عنوان شهرام جزایری تبریز شهره شده بود.
 سایت‎‎های خبری، عکس زنوزی مطلق را کنار احمدی‎نژاد منتشر کردند و مدعی شدند که وی راحت‎تر از برخی از وزرا به رییس‎جمهوری دسترسی دارد! محمدرضا زنوزی، چهره‎ای که با فعالیت فولادی و فوتبالی شناخته می‎شود، هم‎اکنون مالک حدود 10 مجموعه بزرگ و عظیم اقتصادی است که در عرصه فوتبال نیز فعال بوده و باشگاه گسترش فولاد به وی تعلق دارد. شرکت سرمایه‎گذاری گسترش فولاد تبریز، مجتمع فولاد بناب، مجتمع فولاد عجب شیر، کارخانجات گروه صنعتی درپاد تبریز، گروه کارخانجات یاقوت صنعت تبریز، گروه صنعتی توانگران سهند، کارخانه بنیان دیزل تبریز، گروه صنعتی الماس تبریز، مرکز آموزش سرمایه‎گذاری فولادگستر کوثر، مؤسسه فرهنگی ورزشی گسترش فولاد تبریز، گروه صنعتی ایران خودرو تبریز و هواپیمایی آتا‎ایر بخشی از اموال گروه وی است.
فرد مذکور که يكي از بدهکاران سیستم بانکی است، با برقراری ارتباط ویژه با برخی از مسئولان ملی و محلی، توانسته هم به روند گسترش فعالیت‎های خود و دریافت وام‎ها ادامه دهد و هم شرکت‎های جدیدی را تصاحب کند.
البته زنوزی به‎تازگی کشف نشده و سایت مشرق در اواخر فروردین ماه سال جاری مدعی شد زنوزی در گذشته فقط یک سوله‎دار بوده که با رانت دولتی موفق شده سرمایه‎سرسام‎آوری را به هم بزند: فردی که 10 سال قبل صاحب تنها یک سوله 500 متری بود، هم‎اینک به مدد بهره بردن از رانت‎‎های دولتی تبدیل به یک کلان سرمایه‎دار شده است.
«محمدرضا زنوزی مطلق» از چند سال قبل با ‎استفاده از مشاوره و رانت‎‎های یک مجری مشهور صدا و سیما که کمک شایانی به وی برای اخذ وام‎‎های کلان بانکی کرد، وارد بازار بورس، فولاد، خودرو و معدن کشور شد.
بر اساس این گزارش، در حال حاضر این فرد جزو 10 کلان سرمایه‎دار کشور است که 24 و 30 درصد سهام دو بانک مطرح کشور را در اختیار دارد.
زنوزی که ارتباطات عمیق و گسترده‎ای با یک جریان منحرف سیاسی دارد، در اندک زمانی توانست مجوز تأسیس یک شرکت هواپیمایی را به‎دست آورد و سپس بدون داشتن مسئولیت مشخص دولتی به دیدار یکی از مقامات ارشد ترکیه فرستاده شد تا مجوز پرواز‎های خود به فرودگاه آتاتورک استانبول را که ارائه مجوز آن در انحصار دولت ترکیه است، دریافت کند.
«زنوزی» سپس ضمن برقراری پیوند عمیق‎تر با نزدیکان چهره جنجالی دولت و آقازاده یکی از چهره‎‎های مطرح اقتصادی، اقدام به ثبت و تأسیس شرکتی به شماره390... کرد تا با سوء‎استفاده هرچه بیشتر از رانت‎‎های دولتی بتواند سرمایه‎گذاری‎‎های مشترک بیشتری را انجام دهد.
مسأله دیگری که زنوزی را سر زبان‎‎ها انداخت، شایعه خریداری خودروی احمدی‎نژاد توسط وی بود. هفته‎نامه ۹ دی در فروردین امسال نوشته بود که خریدار خودروی محمود احمدی‎نژاد در حال حاضر ۳۰ درصد سهام بانک گردشگری و ۳۴ درصد بانک سامان و بخشی از سهام ایران خودروی تبریز و شرکت هواپیمایی «آتا» را در اختیار دارد. این هفته نامه اضافه کرده بود: این فرد در کارخانه‎‎های فولاد سهام دارد و قریب به ۱۲۰۰ میلیارد تومان به شبکه‎‎های بانکی کشور بدهکار است؛ گفته می‎شود که وی جزو ۱۰ سرمایه‎دار بر‎تر کشور است.
اگر سیاسی‎‎ها و اقتصادی‎‎ها به‎تازگی زنوزی را کشف کرده‎اند اما ورزشی‎‎ها چندین سال است که او را می‎شناسند چراکه محمدرضا زنوزی مطلق یکی از چهره‎‎های جنجالی ورزشی هم محسوب می‎شود.
 زنوزی، صاحب باشگاه فوتبال گسترش فولاد تبریز هم هست و با حمایت خوب او، این تیم حتی تا پای فینال جام حذفی در سال 1389 رفت. این تیم در سال فوتبالی که گذشت در دسته اول بود و تا یک قدمی صعود به لیگ برتر هم رفت اما در گام آخر ناکام بود. البته مسئولان این تیم به‎علت استفاده تیم حریف از بازیکن غیر مجاز بسیار جنجال به پا کردند. شاید دیگر برای‎تان تعجب‎آور نباشد که بدانید زنوزی مطلق رییس هیأت بدمینتون آذربایجان شرقی هم هست. او برای بار دوم از سال 1388 برای مدت چهار سال از سوی مجمع انتخاب رییس هیأت بدمینتون آذربایجان شرقی به ریاست فخاری، مدیر کل تربیت بدنی استان و با حضور محمدرضا پوریا، دبیر فدارسیون بدمینتون کشور انتخاب شد. والیبال و دو و میدانی از رشته‎‎های دیگری است که زنوزی در آن فعالیت می‎کند

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مجید ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
    5 1
    مشاوره و رانت‎‎های یک مجری مشهور صدا و سیما !!!!!!!!!!
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
    3 0
    تبریک به مردم سرمایه پرور ایران.
  • فری ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
    3 0
    بله همانکه با احمدی نژاد مصاحبه کرد
  • یادگاری ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    2 0
    مسئولان کلاهشانر ا بذارند بالاتر واقعاَ خوابند یا ؟!؟!؟!
  • وحید ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    5 3
    به نظرم سایت مشرق فقط دنبال جنجال سازیه که یه جوری چیزی گیرش بیاد
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    2 0
    از ماست که برماست بی خیال درضمن راجع به ... هم بگوید .... و ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس