کد خبر 709362
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۵
من نگفتم

حسن روحانی در نشست خبری ماجرای وعده انتخاباتی حل مشکلات در 100 روز را بشدت انکار کرد.

به گزارش مشرق، وعده 100 روزه روحانی در روزهای تبلیغات انتخاباتی سال 92 را یادتان هست؟ حالا می‌گوید نگفته‌ام! حالا نزدیک به 4 سال پس از آنکه با همین حرف‌ها توانست رای مردم را کسب کند، می‌گوید نگفته برای حل مشکلات وعده 100 روزه داده است. می‌گوید آنها که می‌گویند در 100 روز مشکلات را حل می‌کنند، بی‌عقل هستند.


حسن روحانی این حرف‌ها را در نشست خبری با اهالی رسانه گفت. او صبح روز دوشنبه در نشست خبری اظهارات مختلفی کرد اما در این میان اظهارات او درباره ماجرای وعده 100 روزه جنجالی شد.
در میانه این نشست خبری، خبرنگاری از روحانی  پرسید: «شما در سال 92 از رفع مشکلات اقتصادی در مدت 100 روز سخن گفتید اما 30 اسفند سال گذشته بعد از 4 سال گفتید 10 دولت بعدی هم نخواهند توانست مشکلات را حل کنند، آقای روحانی چه اتفاقی افتاده که نظر شما تغییر کرد و حل مشکلات از 100 روز به 40 سال تبدیل شد؟»


روحانی در پاسخ گفت: سوال خوبی کردید، بنده از شما ممنونم چون دروغ بزرگی در برخی روزنامه‌ها و سایت‌ها پخش می‌شود و شما این را اشاره کردید و خیلی مهم است؛ بنده چه زمانی گفتم 100 روزه حل می‌کنم؟ آن جمله‌ای که بنده گفتم این است که بنده اگر موفق شوم در انتخابات، پایان 100 روز اول کارهایی که در این 100 روز انجام دادم اعلام می‌کنم و عین صحبت‌های بنده را بیاورید و ببینید، بعد از این عده‌ای مخرب آمدند و گفتند ایشان گفته 100 روزه مشکلات را حل می‌کنم، آن کسی که یک‌شبه حل می‌کرد ما نیستیم فرد دیگری است. وی افزود: بنابراین دولت یک کارهایی در 100 روز اول داشت، پایان 100 روز هم آمد و اعلام کرد کارهایی که انجام داده‌ام اینها بود، در 100 روز نیز یکسری برنامه‌هایی از جمله برای موانعی که برای پیشرفت اقتصادی وجود داشته در همان 15 روز اول به دولت بردیم، 19 ماده بود که تصویب و ابلاغ کردیم و شروع به اجرا شد. شما فکر می‌کنید تورم از 40 درصد یک دفعه در سال 93 به 25 درصد رسید و یک دفعه از آسمان هفتم این کار نازل شد لذا ما از روز اول نشستیم برنامه‌ریزی کرده و کار کردیم که تورم به 25 درصد و 15 درصد رسید و در نهایت تک‌رقمی شد. برنامه من این بود و از اول اعلام کردم. در سال 96 تلاش من این است که تورم را تک‌رقمی کنم و در سال 95 تورم را تک‌رقمی کردم. شما باید ببینید که برنامه من دقیق بوده و کار ما دقیق‌تر از برنامه‌مان بوده که توانستیم یک سال زودتر به آن هدف‌مان برسیم. وی یادآور شد: بنده در برنامه گفتم رشد منفی را مثبت می‌کنم، رشد در سال 91 منفی 8/6 درصد بود که این رشد را سال 93 مثبت کردیم و در سال 94 و 95 این روند ادامه داشت و برای نخستین‌بار بعد از ابلاغ سند چشم‌انداز توسط رهبری ما امسال رشد اقتصادی را به بالای 8 درصد رساندیم، پس برنامه اقتصادی و کار ما روشن است. ما در گندم و گازوئیل خودکفا شدیم و امسال در بنزین هم خودکفا خواهیم شد، همچنین ما در گاز خودکفا شده‌ایم و در زمینه ریل، جاده، راه‌آهن و... هم همین روال ادامه داشته است.


او تأکید کرد: نکته شما بسیار مهم بود، چون بنده 4 سال منتظر این سوال بودم که کسی این را از من بپرسد و من جواب این دروغ را بدهم. بنده دقیقا می‌دانم چه گفته‌ام، بنده گفته‌ام در برنامه 100 روزه‌ام اعلام می‌کنم در پایان 100 روز چه کاری انجام داده‌ام. من نگفتم در 100 روز حل می‌کنم، مگر اینکه آدمی عقل نداشته باشد این حرف را بزند! مگر می‌شود مشکلات را در 100 روز حل کرد! مگر می‌شود مشکلات را در 40 سال حل کرد؟! لذا این سوال شما هم درست نیست، زیرا تا 100 سال دیگر هم مشکلات وجود دارد لذا مشکلات باید قدم به قدم حل شود و قدم به قدم آن این است که تورم پایین بیاید و رشد اقتصادی افزایش یابد و سرمایه‌گذاری انجام بگیرد تا به پیشرفت برسیم بنابراین به نظر من کار دولت درست بوده و طبق برنامه پیش رفته و بنده هم از شما ممنونم که آن دروغ را یک بار دیگر مطرح کردید که من توضیح بدهم و این دروغ بزرگی است که برخی آدم‌های مخرب آن را تکرار می‌کنند.


حافظه دولت راستگویان!


روحانی وعده 100 روزه برای حل مشکلات را نمی‌پذیرد و می‌گوید او تنها وعده داده بعد از 100 روز درباره عملکردش گزارش بدهد. البته مرور اظهارات آقای رئیس‌جمهوری در روزهای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال 92 قضاوت قابل تاملی ارائه می‌دهد. حسن روحانی در نخستین برنامه تبلیغاتی‌اش در رسانه ملی- 7 خرداد سال 92- مقابل دوربین برنامه‌ای با اسم «با دوربین» قرار گرفت و گفت: «در برنامه من علاوه بر وجود برنامه برای مشکلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و سیاست خارجی برنامه یک‌ماهه و 100روزه‌ای نیز وجود دارد. ما می‌توانیم در زمان کوتاه تحول اقتصادی به وجود آوریم و با ایجاد یک دوره تنفس مشکلات را حل کنیم». این اظهارات عینا در سایت آقای روحانی هم منعکس شده و آنها نیز صحت این اظهارات او را تایید کرده‌اند. روحانی در همان ایام در اظهارنظر دیگری گفت: «در برنامه مدون من، علاوه بر برنامه برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاست داخلی، سیاست خارجی و امور فرهنگی، برنامه کوتاه‌مدت یک ماهه و 100 روزه وجود دارد. ما می‌توانیم در یک زمان کوتاه، تحول اقتصادی در کشور به‌وجود آوریم. دولت تدبیر و امید قادر است معضلات کشور را به حل‌وفصل برساند. من، دولت راستگویان تشکیل خواهم داد».  نکته قابل توجه اینکه روحانی بلافاصله پس از پیروزی در انتخابات نیز این وعده را تکرار کرد. روحانی 13 شهریور 92 در سخنرانی خود در چهاردهمین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: «دولت در عین حال برنامه‌هایی فوری تحت عنوان برنامه‌های 100روزه برای حل این مشکلات در دستور کار دارد».


حرمت لباس و حذف خبر در پرزیدنت!


انکار وعده 100 روزه بازتاب وسیعی در رسانه‌ها داشت. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار اظهارات روحانی در سال 92، آن را با اظهارات روز دوشنبه او مقایسه و کنایه‌های سنگینی مطرح کردند. در این میان الیاس نادران، نماینده مردم تهران در مجالس هفتم، هشتم و نهم نیز در حساب توئیتر خود به این ماجرا واکنش نشان داد. نادران نوشت: «مقابل دوربین در چشم خبرنگاران نگاه می‌کند و می‌گوید وعده 100 روزه ندادم! فقط قول دادم گزارش 100 روزه بدهم، حداقل حرمت لباس‌تان را حفظ کنید».
 نکته قابل توجه دیگر مربوط به اقدام عجیب پایگاه رسمی ریاست‌جمهوری است. سایت پرزیدنت دات‌آی‌آر اظهارات روحانی درباره تکذیب وعده 100 روزه را سانسور کرد به گونه‌ای که تا بعدازظهر روز سه‌شنبه مسؤولان این سایت پرسش و پاسخ مربوط به وعده 100 روزه را در خبر مربوط به نشست خبری روحانی منتشر نکرده بودند.


چینی‌ها هم یادشان بود...


به غیر از ماجرای وعده 100 روزه، ماجرای وعده بهبود معیشت با برجام نیز در نشست خبری یادشده از سوی روحانی تکذیب شد! خبرنگار CCTV چین  در این نشست خبری از روحانی پرسید: آقای روحانی همه ما یاد داریم که 4 سال پیش در تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری فرمودید توافق هسته‌ای کلید اصلی حل مشکلات کشور خواهد بود و اگر امروز تصمیم بگیرید در انتخابات آتی شرکت کنید به نظر جنابعالی کلید اصلی برای حل مشکلات کشور چه خواهد بود؟ همچنین سوال دوم من این است که آقای صالحی اخیرا اعلام کردند اگر ایران بخواهد به برنامه هسته‌ای خود برگردد همه جهان را متعجب خواهد کرد، این برنامه‌ها چه هست؟ روحانی در پاسخ به این سوال گفت: اولا بنده نگفته‌ام کلید همه مشکلات کشور حل موضوع هسته‌ای است، کلید حل مشکلات کشور عقل، تدبیر، تلاش و کوشش همگانی است و همه باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات را حل کنیم. وی افزود: یکی از مشکلاتی که داشتیم مساله هسته‌ای بود که آن را بنده کلیدش را مذاکره می‌دانستم، در مساله هسته‌ای کلیدش مذاکره با دنیا و تعامل با جهان بود، یک تعامل شجاعانه و عزتمندانه که این کار انجام گرفت و مساله هسته‌ای به توافقی به نام برجام رسید و سپس مراحلی را طی کرد و اجرایی و عملیاتی شد. این در حالی است که پیش از برجام، اظهاراتی از رئیس‌جمهور منتشر شده بود که حتی مشکلات آب خوردن را هم به مساله مذاکرات گره زده بود. روحانی هفدهم خردادماه 94 (حدود 2 سال پیش) در مراسم دهمین دوره جایزه ملی محیط زیست، گفت: اینکه می‌گوییم تحریم ظالمانه باید از بین برود بعضی‌ها چشم‌های‌شان را زیاد نچرخانند! تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید، تا مساله محیط‌زیست حل شود، تا اشتغال جوانان حل شود، تا صنعت جامعه حل شود، تا آب خوردن مردم حل شود، تا منابع آبی زیاد شود، تا بانک‌های ما احیا شود و... .
به اعتقاد کارشناسان این اظهارات آن زمان برای افزایش تمایل مردم برای انجام توافق مطرح شده بود و این درست زمانی بود که انتقادات درباره نحوه مذاکرات هسته‌ای باعث ایجاد سوالات جدی در اذهان عمومی شده بود.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس