کد خبر 709019
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۴
مهدی نصیری

روشنفکران که بیشترین نقدهای عالمانه و تئوریک و روشنگرانه را از قلم آوینی در زمان حیاتش دریافت کرده بودند، بعد از شهادت او از ترس این که فردا آوینی به اسطوره و اسوه اهل قلم تبدیل شود.

به گزارش مشرق، مهدی نصیری طی یادداشتی نوشت: باز دوباره سالگرد شهید آوینی شد و دروغ پردازیهای جماعت روشنفکر و متمایل به روشنفکران برای تحت الشعاع قرار دادن شخصیت ستیهنده آوینی با مدرنیسم و تجدد و عصر روشنگری و رنسانس  و نظامات استکباری مولود  رنسانس و  مدرنیته  و به تبع آن  ستیهنده  با روشنفکرانی  که بند نافشان را از غرب مدرن و  نظامهای استعماری  اش بریده اند، سربرآورد.

 روشنفکران که بیشترین نقدهای عالمانه و تئوریک و  روشنگرانه را  از قلم آوینی در زمان حیاتش دریافت کرده بودند، بعد از شهادت او  از ترس  این که فردا آوینی به اسطوره و  اسوه اهل قلم  تبدیل شود، بنای تحریف او را  با ساختن مستند «مرتضی و ما» آغاز کردند و تا به امروز این روند تحریفگرانه را ادامه دادند که آخرین مورد آن مستند «انحصار ورثه» بوده است. تمام اهتمام این جریان به فراموشی سپردن متن آوینی است که سرشار از  خود آگاهی و خدا آگاهی و غرب شناسی و دشمن شناسی است  و این راهبرد با حاشیه سازیهای دروغین  و  برجسته کردن یکی دو  حادثه کاملا قابل درک و توجیه صورت می گیرد.


جالب است که این جریان تحریفگر از ستیز حزب اللهی ها با آوینی در زمان حیاتش می گوید. آیا این حرف درستی است؟ بله فی الجمله چیزکی بوده است و  تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها. اون چیزک چه بوده است؟ 1. نقدی بر ویژه نامه سینمایی «هیچکاک همیشه استاد» مجله سوره در روزنامه کیهان با محتوایی محترمانه . که این در زمره  افتخارات نیروهای حزب اللهی می تواند قلمداد شود که از باب «أحب اخوانی الی من اهدی الی عیوبی» عمل می کردند و نه به سان احزاب کمونیست  و بعضا لیبرالیست که اغلب یک حرف دیکته شده را تکرار  می کردند.  2. نقد توهین آمیز و  غیر منصفانه روزنامه جمهوری اسلامی (با تیتر آقای سردبیر ! خدا را هم در نظر داشته باشید)  که آن روز در حاشیه جریانهای حزب اللهی و  از  اعوان و انصار مرحوم هاشمی رفسنجانی بود و  این سالهای اخیر هم در جناح اصلاح طلبان و اعتدالیون شرفیاب هستند.  3. نقدی یک سطری در پاورقی یکی از سرمقاله های سوره بر روزنامه کیهان که متن این مقاله نقدی تند از سیاستهای وزارت ارشاد دولت هاشمی بوده است.  4. یک بحث  چالشی خصوصی در جلسه ای خصوصی که بین یکی حزب اللهی ها با آوینی در یک موضوع فکری و فرهنگی  صورت گرفته بوده است.


این همه داشته های خط تحریف آوینی است. جماعت پیرو این خط حتی نتوانسته اند یک خط و پاراگراف دندان گیر از دهها مقاله  او ، در حمایت از روشنفکری و غربزدگی و  آمریکا دوستی و ... بیابند و آن را برجسته کنند. همچنین بر دهها حادثه از برخوردهای خصمانه قلمی و غیر قلمی جریان روشنفکر و اصلاح طلب با آوینی چشم می پوشند ضمن آن که یک برگ و چند سطر از آثار او را  برای معرفی شخصیت واقعی او نقل و بازگو نمی کنند.


این همه آن چیزی است که خط تحریف آوینی در چنته دارد  و بیش از بیست سال است که با این داشته خود در حال حرف زدن و نوشتن و فیلم ساختن در باره شخصیت آوینی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس