مرتضی مبلغ

یک فعال اصلاح‌طلب بدون اشاره به فتنه سال ۸۸ ادعا کرد: اصولگرایان صادق نیستند و مردم نیز واکنش معکوس به آنها نشان خواهند داد!

سرویس سیاست مشرق- «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه، ۷:۳۰ دقیقه صبح با بسته خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید...

 

***

 

یک فعال اصلاح‌طلب: اصولگرایان صادق نیستند، ما خوبیم!

مرتضی مبلغ، از فعالان اصلاح‌طلب و معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات، در بخشی از مصاحبه خود با شماره شنبه گذشته روزنامه اعتماد در اشاره به انتخابات پیش رو اظهار کرده است:

«این روزها می بینیم که چه فرآیند سیستماتیکی در تخریب دولت شکل گرفته است. حتی دستاوردهای سازنده و ملی دولت زیر سوال می‌رود. حتی نهادهای ملی و عمومی که از بیت المال ارتزاق می کنند، وارد این فرآیند شده اند و دولت را تخریب می کنند. مردم نیز واکنش معکوس به آنها نشان خواهند داد و می دانند که رفتار اصولگرایان صادقانه و اصیل نیست.»[۱]

 

*مبلغ پیش از این نیز به رقیب سیاسی خود نسبت بی عقلی داده و در مصاحبه با روزنامه شرق اظهار کرده بود: «اصولگرایان با وجود آسیب‌هایی که از گره‌خوردن به تندروها دیده‌اند، نتوانستند یا نخواستند که مرز خود را از آنها جدا کنند؛ البته بخشی بر پایه عقلانیت تفکر خود را جدا کردند و امروز جریان اصولگرایی معتدل هستند که از حامیان آقای روحانی هستند و به نوعی اصلاح‌طلبی رفتار و عمل می‌کنند.»[۲]

نامبرده در سال ۹۴ و در ایام انتخابات مجلس دهم نیز طی مصاحبه‌ای اصولگرایان را زمین‌گیر، فاقد رشد، متکی به رانت و کسانی که نمی‌توانند خودشان را در تراز جمهوری اسلامی نشان بدهند معرفی کرده بود.[۳]

جریان سیاسی خاص طی ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری اردیبهشت ماه همچنین رقیب خود را شغال صفت و منقدان برجام را نیز گربه صفت خوانده است.

جالب آنکه تمام این اظهارات غیر مؤدبانه و دون شأن نیز توسط سربازان صف اردوگاه اصلاحات و نیروهای دسته‌چندم این جریان خاص سیاسی بیان شده‌اند و به عبارت دیگر، بزرگان اصلاحات و معاریف ستادی این جریان ترجیح داده‌اند حرفشان را از زبان دیگران اظهار کنند.

توهین‌های رنگ و وارنگ به رقبای سیاسی یکی از مشخصه‌های جریانات نااصیل و بی‌ریشه است که نوعاً یا بدون هیچ مصداق خاصی بیان می‌شوند و یا اینکه فی‌الواقع صفت خود گوینده هستند که او تلاش می‌کند آنرا به دیگران نسبت دهد.

کما اینکه آقای مبلغ در حالی اصولگرایان را «غیر صادق» خوانده که اتفاقا در ذهن مردم، این اصلاح‌طلبان هستند که با رفتارهایی مثل دروغ تقلّب در سال ۸۸، دروغ پردستاوردی برجام، دروغ هزاران بورسیه غیر قانونی و دروغ خطر جنگ؛ بعنوان متهمان ردیف اول ناراستی و بی‌صداقتی شناخته می‌شوند...

به نظر می‌رسد به دلیل همین رفتارها و ناراستی‌هاست که اصلاح‌طلبان طی ۱۵ سال گذشته در هیچ انتخاباتی بصورت اکثریتی پیروز نشده و نتوانسته‌اند اعتماد عموم مردم ایران را جلب کنند.

 

***

 

کاش روحانی هم مثل رئیسی و رضایی اهل ریا بود...

روزنامه اصلاح‌طلب شرق، روز شنبه گذشته در خلال گزارشی راجع به حجت‌الاسلام رئیسی، نامزد شماره یک جبهه مردمی نیروهای انقلاب در انتخابات نوشت: «زمزمه انتخاب رئیسی به عنوان گزینه نهایی زمانی جدی‌تر شد که او تحرکات شبه‌انتخاباتی‌اش را هم آغاز کرد. یکی، دو سفر کرد و هم‌زمان کمپین‌ها یا پویش‌هایی در حمایت از او در فضای مجازی تشکیل شد. تغییراتی را که در نحوه مدیریت آستان قدس به‌ویژه در توزیع غذای امام رضا برای زائران و ساکنان مشهد قابل‌لمس بود هم بسیاری در همین راستا توصیف می‌کردند.»[۴]

روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان (نزدیک به محمدرضا عارف) نیز در همین راستا نوشت: فردی که هیچگونه سابقه اجرایی ندارد و بیشتر عمر کاری خود را در قوه قضاییه گذرانده است اکنون می‌خواهد با حسن روحانی رقابت کند...از سوی دیگر ابراهیم رئیسی اگرچه تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده دارد اما به مانند سلف خود یعنی آیت‌الله واعظ طبسی از چهره‌ای کاریزماتیک و دارای جایگاه در حوزه علمیه مشهد برخوردار نیست.[۵]

 *در جریان زلزله اخیر در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی و محسن رضایی در روستاهای زلزله‌زده حضور یافتند و از نزدیک به بررسی مشکلات مردم پرداختند.

مطالب اشاره شده در روزنامه‌های شرق و امید ایرانیان حاکی از آن است که مشخص نیست روند تلاش اصلاح‌طلبان برای تخریب کاندیداهای اصولگرا و بویژه تولیت آستان قدس رضوی (که نامزدی ایشان به تازگی رسمیت یافت) تا کجا ادامه می‌یابد؟

ستاد مشترک اصلاح‌طلبان و دولت طی چند روز اخیر، مسیر تخریبی خود را از سمت شهردار تهران به سوی تولیت آستان قدس رضوی کج کرده‌اند و صدر تا ذیل اقدامات حجت‌الاسلام رضوی در مشهد مقدس را مشتی «ریای انتخاباتی» و رفتارهایی برای رأی‌آوری معرفی کرده‌اند!

آنها از این گفته‌اند که رئیسی سقف خانه‌ی ندارها در شهر مشهد را کاهگل می‌کند، به زوار و مردم غذای گرم می‌دهد و در روستاهای زلزله زده حضور می‌یابد تنها برای اینکه در انتخابات برنده شود! [۶]

صحبت‌هایی که اخبار صدر مطلب را نیز بایستی به آن افزود...

در همین حال اما این جریانات حاضر به توضیح این مطلب نیستند که چرا شخص آقای روحانی حاضر به انجام این اقدامات مثلاً ریاکارانه و انتخاباتی نیست!؟

چرا آقای روحانی حتی از حضور بموقع در روستاهای زلزله زده و عکس گرفتن با مردمی که تنها امیدشان به دولت روحانی بود نیز طفره رفت اما به جای آن تصاویر سلفی ایشان با کوهنوردان شمال شهری در تهران و یا عکس‌های وزیر خارجه ایشان در حال پیاده‌روی با جان کری است که دست به دست می‌چرخد!؟

مردم‌مداری مسبوق به سابقه نامزدهای اصولگرا و مدیریت جهادی آنها که ریشه در مبانی انقلاب اسلامی دارد و مردم نمود عینی آنرا در حوادثی مثل زلزله مشهد و یا حادثه پلاسکو نیز دیدند؛ نمی‌تواند یک عمل ریاکارانه یا انتخاباتی تلقی شود...

اما اگر ستاد مشترک اصلاحات و دولت در یک بدبینی مفرط قصد چنین کاری را دارد، بایستی در وهله اول از خود بپرسد که چرا شخص آقای روحانی و همکاران ایشان از چنین کارهایی استنکاف می‌کنند و برای تظاهر هم که شده اما حاضر به حضور در میان خرابه‌های زلزله و در کنار مردمان مستضعف نیستند...!؟

لازم به ذکر است که روزنامه شرق به تازگی در یک مصاحبه با «غلامحسین کرباسچی» از وی پرسیده است: ‌فکر می‌کنید تحرکاتی که آقای رئیسی از زمان انتصابش در تولیت آستان قدس آغاز کرده و خدماتی که به مردم و زائران ارائه می‌دهد، می‌تواند در راستای تحرکات انتخاباتی ارزیابی شود و مردم به آن چه واکنشی نشان می‌دهند؟

و کرباسچی هم در پاسخ می‌گوید:

ببینید، اینکه گفته شود هرکسی تحرکی انجام می‌دهد، انتخاباتی است؛ این را درباره دولت هم می‌توان گفت. همان‌طور که گفته و اعلام هم شده که برخی از تحرکات دولت انتخاباتی است. از این رو درباره آقای رئیسی و فعالیت‌هایی که درباره آستان قدس هم انجام داده، می‌توان چنین تلقی‌ای کرد. همان‌طور که گفتم مردم به دنبال ارائه برنامه هستند.[۷]

 

***

 

تقلّای انتخاباتی برای پاک کردن «لکّه برجام» از دامان دولت و اصلاح‌طلبان

«سعید لیلاز» از فعالان سیاسی و اقتصادی اصلاح‌طلبان و عضو ستادی حزب کارگزاران سازندگی، به تازگی در گفت‌وگویی تفصیلی با سایت جماران به بررسی کارنامه اقتصادی دولت آقای روحانی پرداخته است.

وی در این گفت‌وگو مدعی می‌شود که روحانی گام‌های غول‌آسایی به سمت تحقق اقتصادی مقاومتی برداشته و حتی بخش‌هایی از دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در این زمینه را نیز محقق کرده است.

لیلاز همچنین در بخشی از صحبت‌های خود نیز می‌گوید: دستاوردهایی که ما در سه سال و نیم گذشته داشتیم انصافا هم مافوق انتظار من بوده و هم با این سرعت هرگز در تاریخ معاصر ایران سابقه نداشته است.

این فعال اصلاح‌طلب در مصاحبه مطوّل خود دستاوردهای اقتصادی دولت را «خیره‌کننده» و «چشمگیر» نامیده است.

نکته جالب این گفت‌وگوی ۲ هزار و ۸۰۰ و ۱۱ کلمه‌ای لیلاز با سایت جماران نیز آنست که در آن هیچ اشاره‌ای به «برجام»، «مذاکره» و یا «توافق» نمی‌شود...[۸]

 

*درباره اظهارات عجیب لیلاز راجع به نتایج اقتصادی دولت آقای روحانی، این مردم هستند که باید قضاوت کنند و به قول رئیس جمهور روحانی، ملاک «جیب مردم» است.

چه اینکه ناملموس بودن عملکرد اقتصادی دولت و بی‌دستاوردی برجام در زندگی مردم حتی مورد اشاره شخص اول مملکت نیز قرار گرفته است و جالب‌تر آنکه اصلاح‌طلبان نیز به این بی‌دستاوردی و انتقادبرانگیز بودن عملکرد دولت اشاره دارند و حتی بنا به دلایلی! انتقادتی تندتر از اصولگرایان را نیز نسبت به آن مطرح می‌کنند.

نکته مهمتر گفته‌های لیلاز اما عدم اشاره او به «برجام روحانی» و در واقع تقلای لیلاز برای پاک کردن لکه برجام از پرونده دولت یازدهم است!

فرایندی که ستاد مشترک اصلاح‌طلبان و دولت از چند ماه قبل آنرا کلید زده است و به کرّات در صحبت‌های دولتمردان و اصلاح‌طلبان شاهد گفته‌های پرطمطراق درباره عملکرد اقتصادی دولت هستیم که البته در آنها هیچ اشاره‌ای به «برجام روحانی» نمی‌شود. [۹]

جالب آنکه مثلا سعید لیلازی طی گفته‌ها و یادداشت‌های اخیر خود، لام تا کام درباره برجام سخن نمی‌گوید که چند سال قبل و تنها در اشاره به تماس تلفنی نابجای آقای روحانی با رئیس جمهور سابق آمریکا از این گفته بود که این تماس، میزان توّرم مواد غذایی را کاهش داده است!

یا هم او بود که در جریان توافق موقت و البته بی‌دستاورد ژنو در سال ۹۲ هم اینطور گفته بود که این توافق فوری‌ترین مشکلات معیشتی ایران را حل می‌کند و یا مثلاً میزان دریافت‌های ارزی ایران را تا ۱۰۰ درصد افزایش می‌دهد.

ناصحانه بایستی اشاره کرد که به نظر می‌رسد تنها راه دولت و اصلاح‌طلبان برای خلاص شدن از شرّ بی‌دستاوردی برجام و آنهمه وعده‌های رنگارنگ درباره توافق با کشورهای غربی و کدخدای آنها، نه پوشاندن توافق و اختفای آن که «عذرخواهی» از مردم و از رهبری نظام است.

 

***

 

 

۱_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=۳۵۳۸۰۵۶

۲_ http://www.mashreghnews.ir/news/۶۹۶۶۳۰

۳_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۴۱۱۲۵۰۰۰۱۲۸

۴_ http://sharghdaily.ir/News/۱۱۸۲۶۱

۵_ http://omidiraniannewspaper.ir/detail/۸۰۶۵

۶_ http://www.mashreghnews.ir/news/۷۰۷۶۳۱

۷_ http://sharghdaily.ir/News/۱۱۸۲۶۰

۸_ http://www.khabaronline.ir/detail/۶۵۲۶۴۸/Economy/political-economy

۹_ http://www.mashreghnews.ir/news/۷۰۶۲۰۹

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 50
  • خادم IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    درود بر روحانی من نمیخواستم به روحانی رای بدم ولی این تخریب های بودار و هدفمند رو که می بینم مصمم هستم نه تنها بهش رای بدم بلکه از مردم هم دعوت کنم همین کار را بکنند. روحانی خیلی خیلی بهتر از معجزه هزاره سوم شماست. دستش پاکه.راستگوست.
    • امين IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
      82 20
      باشه تو راست ميگي :)
    • سمیه IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
      46 7
      الی برکت اله
    • احمد IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
      26 12
      خادم جون ،عزيزم ،همين حضور درانتخابات خودش اصل كاره ،حالا اگه به يه نفر راي دادي كه كشور و روبه جلو ببره 50 درصد بقيه شم انجام دادي ولي اگه يه نفرو انتخاب كردي كشورو متوقف يا دنده عقب ببره اگه تشخيصت اشتباه باشه انشاء الله ماجوري !هرچند اشتباه كرده باشي!
    • محمد IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
      27 9
      ندی حقوقت قطع میشه :-D
    • علی IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
      29 9
      تو از اول هم دلت با اونها بوده وگرنه به خاطر یک مطلب یا خبر آدم رایش عوض نمیشه! داستان اون فردی که به شیطون میگه پس طناب من کدومه ؟ میگه تو نیازی به طناب نداری ! تو خودت دنبال من میای!!!
    • .... IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
      60 20
      مردم از روحانی گله مندند
  • احمد IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    24 10
    یعنی که چه؟؟؟؟؟؟
  • علی IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    82 37
    مرحبا از همین حالا تهمت به سید خدا می زنید وای بر احوالتان وای بر نیاتتان وای بر عاقبتتان
  • شهروند ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    82 35
    خادم جان این حرفها را بگذارید کنار .این مملکت خادم مردم می خواهد .اقای روحانی چهارسال رئیس بود چه کار کرد .یکی از پسران من مهندس ،دیگری حقوق خوانده ،یک دیگردرحدّ ارشد، شغل برای اینها درست شده؟؟؟؟؟؟؟؟
    • اسفندیار IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
      44 13
      دست بردارید از این حرفهای نخ نما خادم و نوکر و رئیس و مرئوس کین دیگه مملکت فرد کاردان میخواد لایق میخواد باید اقتصاد بدونه روابط بین الملل بدونه خیلی چیزا رو بدونه که نه روحانی میدونه نه رئیسی حالا اگه پیشونیش پینه نبسته باشه هم طوری نیست
  • اصغر س IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    77 36
    جالب است که روحانی از هرچیزی که انتقاد می کند خودش مرتکب اصلی آنست... زندان، حقوق های نجومی و غیره.
  • با شناس ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    34 22
    عجب دیگ به دیگ میگه روت سیاست
  • محمود IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    26 19
    مگه اهل ریانیست فقط نمیتونه خوب نقش بازی کنه
  • شب شکن IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    26 15
    4 ساله
  • محمد IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    66 26
    اون عکس جناب روحانی موقع کوه نوردی کنار خانم هایی با این ظاهر پوشش دیدم تعجب کردم به قول خودشون علی برکت الله :-D
    • علی IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
      14 9
      علی برکت الله!!!
  • نامزد ازدواج US ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    23 12
    معجزه هزاره سوم رو خوب اومدي...خخخخ...اي ول
  • معلم IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    32 59
    مرده شور نویسنده مقاله راببرد انشاالله,!بعد هم خداوند سبحان شر مشرق را از سر ملت شریف ایران اسلامی عزیز مان کن کند ،که اینهمه تفرقه ونا امیدی بین مردم رواج ندهد!!!
    • محمد IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
      39 19
      انشاالله شر شما غرب پرستان کنده بشه
    • ح IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
      26 12
      لااقل اسمتو معلم نمی ذاشتی
  • ۱۲چ IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    20 16
    به نظرم آقای رضایی و خیلی آقایون دیگر این مجامع جدید جنسشون جنس همان مدیران دولتی است متاسفم که امثال آقای رئیسی و جلیلی پاسوز این سیاسیون می شوند از همینجا به همه انقلابیون واقعی سلام می کنم و بهشون نسبت به سو استفاده این مردمی نماها هشدار می دهم
  • . IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    32 20
    به نظرم رییس بانک مرکزی هم به مشهد بیاد بد نیست. اصلا فرمانده بسیج یا رییس مجلس چرا نیامد مشهد؟ یه جوری وانمود میکنی انگار رییس دولت به جای اینکه بره مشهد، رفته توچال، عکس یادگاری انداخته! بالاخره در هر حادثه، رییس بحران یا فرمانده عملیات هست که همه باید در خدمت اون باشند و از تکروی اجتناب کنند. مساله اینجاست که فردی که فعلا وظیفه اش مبارزه با تخلفات گسترده در یک نهاد است، چرا وقتش را به غیر سپری میکند؟ مشکل اساسی مملکت ما این است: نجار، بقالی می کند، مهندس سیگار می فروشد، دکتر تجارت می کند، رییس فلان جا عکس یادگاری می اندازد.
  • انسان IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    32 13
    داخل ایران ریا کاری زیاد شده مثلا طرف میره کارخونه ای رو افتتاح میکنه که 4 سال پیش افتتاح شده یا دم انتخابات سفرهای استانی میره
  • مهدی ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    34 7
    درد وقتی برای همه است تحملش آسونه ولی توکشور ما بعضی ها شدن خاندان سلطنت وخون قجری دارن
  • ناصر IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    29 20
    300نفر از دوستان فامیلی شغلی دانشگاهی که من مرتب با اونها در ارتباط هستم با وجودی که قبلا به روحانی رای دادن الان میگن رای نمی دهیم به اون همان خانه سالمندان قبلی کافی بود..
  • بابا یادگار IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    32 51
    ما تصمیم قطعی خود را گرفته ایم و به روحانی رای خواهیم داد. پدر بزرگوارم در دوران روحانی توانست دو خانه در کرج بخرد. نمیدونم چرا در دوران اصولگرایی هز چه زور میزد نمیتونست خوته بخرد. با روحانی و برجام تا 1400

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس