روسی

آن ها ماه ها بی وقفه پیروزی ترامپ را، به عنوان فرصتی استثنایی برای احیای روابط مسکو-واشینگتن تحسین و تبلیغ می کردند، اما از دیروز حال و هوای آن ها تغییر کرده است.

سرویس جهان مشرق - آن ها ماه ها بی وقفه پیروزی ترامپ را، به عنوان فرصتی استثنایی برای احیای روابط مسکو-واشینگتن تحسین و تبلیغ می کردند، اما از دیروز حال و هوای آن ها تغییر کرده است.

به گزارش روزنامه «مسکو تایمز»، روزی که ترامپ به طور رسمی کار خو را به عنوان رییس جمهور آمریکا آغاز کرد، گروهی از طرفداران روسی او، یک مهمانی مفصل در مسکو برگزار کردند. این مهمانی که توسط شبکه تلویزیونی ملی گرای «TsarGrad» پخش زنده می شد و شمار زیادی از خبرنگاران در آن حاضر بودند شامل سخنرانی، اهدای جوایز و ... به افتخار پیروزی ترامپ می شد.

محور این مراسم، ماریا کاتاسوناوا، ۲۱ ساله، یک فعال سیاسی طرفدار کرملین بود که در سال گذشته، هزاران مایل دورتر از خاک آمریکا، به نحوی خستگی ناپذیر برای پیروزی ترامپ تبلیغ می کرد، حتی زمانی که خودش به عنوان نامزد انتخابات پارلمانی روسیه درگیر فعالیت انتخاباتی بود.

روز جمعه، به دستور دانلد ترامپ ۵۹ موشک تاماهاوک به یک پایگاه هوایی سوریه شلیک شد که منجر به تعلیق تفاهمنامه ایمنی پرواز در هوا-فضای سوریه از جانب مسکو شد. اقدامی بیشتر نمادین که نشان از ناپدید شدن شتابناک جوّ خوش بینی به احیای روابط مسکو-واشینگتن داشت.

برای ماه ها، فعالان اجتماعی و چهره های مردمی چون کاتاسوناوا و کنستانتین رایکوف، آمدن ترامپ را همچون طلیعه ای برای دوران جدید در سیاست جهاتی تبلیغ می کردند. گروه آن ها، تصویری موسوم به «Triptych»(سه گانه) را در رویدادهای خود توزیع می کردند، تصویری شامل سه عکس از سه شخصیت سیاسی: دانلد ترامپ، مارین لو پن رهبر حزب راست افراطی جبهه ملی در فرانسه و ولادیمیر پوتین.

در ۲۴ مارچ، کاتاسوناوای جوان به یکی از رویاهایش رسید و شخصا با مارین لو پن دیدار کرد، و ضمن تقدیم دسته ای گل رز آبی، گونه های این سیاستمدار راست گرای فرانسوی را بوسید.

در زمان نوشته شدن این سطور در ۷ آپریل، روزی که در شروع آن حمله موشکی ایالات متحده به دولت سوریه انجام گرفت- اقدامی که مقامات روسی آن را حمله به یک کشور مستقل نامیدند- کاتاسوناوایِ به شدت فعال در عرصه مجازی، هیچ پستی در صفحات خود ارسال نکرده است. بر صفحه فیسبوک و VKontakte او سکوت محض حاکم است. این دو صفحه، تا پیش از انتشار خبر حمله موشکی ترامپ به متحد روسیه، سوریه، به شدت فعال بود.

او حتی به تماس های خبرنگاران مسکو تایمز هم جواب نمی دهد.

همین مطلب درباره کنستانتین رایکوف هم صدق می کند؛ یک طرفدار شناخته شده ترامپ در روسیه که همکار اصلی کاتاسوناوا در تبلیغات به نفع ترامپ در سال گذشته بود. او که یک ملی گرای دوآتشه محسوب می شود، حال، زمانی که یک متحد نزدیک روسیه هدف حمله ترامپ قرار گرفته، سکوت پیشه کرده است.

این دو مصداق های افراطی یک گرایش گسترده تر در رسانه های روسی هستند که بسیاری از چهره های معروف رسانه ای روسیه، روی کار آمدن ترامپ را یک فرصت تازه برای ارتقاء روابط روسیه- آمریکا معرفی می کردند.

وقتی در ماه نوامبر، نتایج انتخابات آمریکا اعلام شد، مارگارت سیمونیان، سردبیر «راشا تودی»، در توئیتر نوشت که ان قدر از تصمیم رای دهندگان آمریکایی در انتخاب ترامپ هیجان زده شده بود که می خواست در دور و اطراف مسکو رانندگی کند و پرچم آمریکا را تکان دهد. او روز جمعه، بعد از فرمان ترامپ برای حمله موشکی به سوریه، مایوسانه توئیت کرد: " دوستان، ما یک شانس داشتیم، ولی آن شانس به نحو چشمگیری به فنا رفته است. البته باید گفت که تقصیر ما نبود. "

این ناامیدی در اظهارنظرهای دیگر چهره های طرفدار کرملین هم دیده می شود، از جمله سرگی مینائف که در توئیت خود در طعنه به چهره هایی چون کاتاسوناوا توئیت کرد:

" واقعا دوست دارم که هواداران روسی ترامپ و دیگر کسانی که به مهمانی «ترامپ رییس جمهور ماست» رفتند، همین حالا به سوریه بروند- به همان فرودگاه (که توسط آمریکا بمباران شد)."

در پی حمله موشکی روز جمعه توسط آمریکا، یک گروه فیسبوکی معروف در روسیه به نام «روس ها برای دانلد ترامپ»، از عصبانیت حتی نام خود را به «روس ها برای خلاصی از ترامپ» تغییر دادند. سازمان دهنده این گروه، الکساندر دومرین، استاد مدرسه عالی اقتصاد در دانشگاه پژوهش ملی روسیه در این صفحه فیسبوکی نوشت: امید بستن به ترامپ، دیگر توجیهی ندارد. "

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    32 9
    مشرق خبر به رسمیت شناختن بیت المقدس غربی توسط روسیه رو بذار
  • مهدی از قم IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    6 15
    درست مثل غرب پرستان داخلی وقتی که بعد از 8 سال دریوزگی غرب در دولت اصلاحات دست اخر محور شرارت نامیده شدند و درست مثل همین دولت که کدخدا افتاب تابان برجامشان را کرد تقریبا هیچ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس