کد خبر 707902
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴
بیکاری

باتوجه به اینکه مقام معظم رهبری برای بار چندم نسبت به اشتغالزایی هشدار داده است ، و رهبری امسال را سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری کرده است، رقم تخصیصی دولت برای بودجه اشتغالزایی چقدر است.

به گزارش مشرق، با توجه به اینکه سیاست های اقتصاد مقاومتی سال گذشته به طور مطلوب و کامل محقق نشد، مقام معظم رهبری بار دیگر سال جدید را بر مبنای اقتصاد نامگذاری کردند و در کنار اقتصاد مقاومتی بر تولید و اشتغال نیز که دو بخش مغفول مانده در سیاست های اقتصادی دولت بود، به طور ویژه تأکید داشتند. ایشان، توجه به نام «اقتصاد مقاومتی» را به تنهایی مؤثر ندانستند و در خصوص راه‌حل و علاج وضع کنونی، افزودند: «علاج، در تقسیم کردن اقتصاد مقاومتی به نقاط کلیدی و مهم و تمرکز همه همت مسئولین و مردم بر آن نقاط است و این نقاط کلیدی عبارت است از تولید داخلی و اشتغال بویژه اشتغال جوانان. »

از ابتدای سال 95 برای بار چندم است که مقام معظم رهبری نسبت به وضعیت اشتغال تذکر داده اند. همین چندی پیش بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «تولید داخلی، علاج رکود و اشتغال خیلی مهم است؛ شرمندگی این حقیر از اینکه جوانی بیکار با دست خالی به خانه می‌رود، کمتر از خود او نیست.»


اما باز هم مسئولان بدون توجه به این موضوع روزها را سپری کردند و تنها راهکار مسئولان بیان طرح های تکراری اشتغال بوده است. دست کم طی دو دهه گذشته، از سوی دولت های مختلف اقدامات فراوانی برای حل معضل بیکاری جوانان صورت گرفته و پول های فراوانی نیز در این راه صرف شده است؛ اما هیچ یک نتیجه ای مطلوب در بر نداشته و اشتغال زایی به روش اختصاص اعتبار بانکی و صدور دستور، راه به جایی نبرده است.


درحالی مطابق آمار رسمی تعداد بیکاران حدود 3.5 میلیون نفر است که آمارهای غیررسمی حکایت از بیکاری بیش از 5 میلیون نفری دارد. با توجه به اینکه بودجه لازم برای اشتغال هر نفر بسته به نوع شغل از 20 میلیون تا 80 میلیون تومان است، باید دید سهم بیکاران از بودجه 96 دولت چقدر است؟

با فرض اینکه تعداد بیکاران ثابت بماند، دولت برای حل معضل بیکاری و ایجاد شغل برای 5 میلیون نفر بیکار حداقل  باید 100.000.000.000.000 تومان در نظر بگیرد. اگر تعداد بیکاران جامعه را بر اساس آمار رسمی، 3.5 میلیون نفر در نظر بگیریم، این رقم حداقل 70 هزار میلیارد تومان خواهد بود. در حالی که  هنوز عدد و رقم دقیقی از سوی  دولت برای هزینه اشتغالزایی اعلام نشده است و بیشترین برنامه دولتی ها برای ایجاد اشتغال برداشت 1.5 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی است . هرچند که این طرح به اسم ایجاد اشتغال در روستا ها در حال پیگیری است اما دولتی ها در هزینه کرد اشتغالی از این طرح مایه می گذارند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس