کد خبر 706583
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱
رکس تیلرسون

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به شرایط جاری در افغانستان گفت که حمایت و آموزش نیروهای امنیتی این کشور حیاتی است اما نهایتا اعضای ناتو و مقامات واشنگتن به مصالحه دولت افغانستان و طالبان نیز تعهد دارد.

به گزارش مشرق، پس از مدت طولانی سکوت مقامات ارشد دولت ترامپ و فقدان اظهارات صریح در رابطه با افغانستان «رکس‌تیلرسون» وزیرخارجه آمریکا نخستین بار درباره روند صلح افغانستان اظهار نظر کرده است.


«رکس تیلرسون» وزیرخارجه آمریکا اعلام کرد که ماموریت حمایت قاطع نیروهای ناتو و آمریکایی به منظور حمایت و آموزش نیروهای امنیتی برای اهداف مشترک ائتلاف مهم است زیرا افغانستان باید به اندازه‌ای پیشرفت کند که در تامین امنیت منطقه نقش داشته باشد و توانایی مقابله با تهدیدات داعش و القاعده را نیز کسب کند.

وی تاکید کرد که حمایت از مصالحه بین دولت کابل و گروه طالبان شامل تعهدات ماموریت ناتو در قبال افغانستان می‌شود.

به گزارش صدای آمریکای پشتو، تیلرسون اظهارداشت که ماموریت ناتو در افغانستان به مصالحه بین کابل و طالبان متعهد است و البته منافع ائتلاف نیز باید محفوظ باقی بماند تا اطمینان حاصل شود که افغانستان بار دیگر به پناهگاه گروه‌های تروریستی تبدیل نخواهد شد.

درحالی تیلرسون از تعهد ناتو در رابطه با روند صلح در افغانستان صحبت می‌کند که ژنرال‌های ارشد آمریکایی برای افزایش نیرو در افغانستان تلاش می‌کنند.

ژنرال نیکلسون فرمانده نیروهای ناتو و آمریکایی نیز چندی قبل با اعتقاد به راه حل نظامی برای وضعیت موجود در افغانستان همواره تاکید کرده است که برای حل بن بست جاری در افغانستان به سربازان بیشتری نیاز دارد.

با این وجود به نظر می‌رسد که دولت ترامپ تا کنون به رویکردی جامعی در قبال افغانستان دست نیافته زیرا ژنرال «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا نیز از کشورهای عضو ناتو خواسته بود تا نیروهای خود در افغانستان را افزایش دهند.

از سویی هم برخی از مقامات سابق دولت و نمایندگان افغان معتقدند که افزایش سربازان آمریکایی تنها به گسترش جنگ در افغانستان می‌انجامد و حل بحران امنیتی در افغانستان تنها از مسیر مذاکره امکان پذیر است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس