کد خبر 706518
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹
مطهری پزشکیان

کاندیدای پوششی اصلاحات به معمای ضد و نقیضی در این جریان مطرح شده است که در پس آن چند تاکتیک سیاسی وجود دارد.

سرویس سیاست مشرق - کاندیدای پوششی به معمایی جالب توجه در جریان اصلاح‌طلب تبدیل شده است. اصلاح‌طلبان به این باور رسیده‌اند که حسن روحانی، کاندیدایی که در چهار سال گذشته بی‌وقفه از آن حمایت‌ کرده‌اند چندان کاندیدای شش دانگی برای رسیدن به صندلی ریاست پاستور نیست و ممکن است اتفاقاتی رقم بخورد که سبب ناکامی این جریان در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم شود.

کاندیدای پوششی به یک معنا بیماری تردیدی است که مثل خوره به جان جریان اصلاحات افتاده است. از این حیث است که کسانی چون مصطفی معین، فعال اصلاح‌طلب و کاندیدای ریاست جمهوری اصلاحات در سال 84 بدان تاکید دارند و بیان می کنند که کار از محکم کاری عیب نمی‌کند.

وی در گفتگو با روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد بیان می‌کند: «در هر صورت می‌شود این کار را کرد و کاندیدای پوششی داشت تا اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای افتاد زمینه و صحنه خالی نباشد و هم در آن زمانی که لازم است رئیس‌جمهور را حمایت کرده یا با هماهنگی با خود آقای روحانی به نفع ایشان کنار بکشد. همه اینها جزء تدابیر سیاسی و انتخاباتی است که عقلانی و منطقی هم هست.»[1]

وزیر علوم دولت‌های سازندگی و اصلاحات تاکید می‌کند:‌ « چنین موضوعی (نامزد شدن یک کاندیدای پوششی) یک ضرورت خواهد بود. البته این کار باید با هماهنگی خود رئیس‌جمهور باشد تا او احساس نکند که قرار است آراء تقسیم شود.»

هر چند که معین تاکید دارد که بایستی این موضوع با هماهنگی روحانی انجام شود اما در پس همه این اظهارات موضوع دور زدن پنهانی روحانی از سوی اصلاحات نیز به عنوان یک گزینه خاص مطرح است. اصلاح‌طلبان از یک سو از رای آوری روحانی بدون حمایت خود واهمه دارند و از سوی دیگر می‌ترسند که وی رای نیاورد در حالی که برای روحانی هزینه کرده‌اند و از این رو کاندیدای پوششی مطرح می‌شود که بیشتر باید نام آن را «کاندیدای اطمینان بخش» برای اصلاحات نام نهاد.

عارف نیز در آستانه نوروز 96 بیان کرد که «به دنبال افرادی هستیم که به میدان بیایند اما در صورت لزوم حاضر به انصراف هم باشند؛ یافتن چنین کاندیدایی صرفا دشوار است.»[2]

وی اخیرا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران نیز گفت‌: « اصلاحات باید در کنار روحانی، از گزینه دیگری هم حمایت کند که اگر کاندیدای اصلی آنها به هر دلیلی در میان نامزدها حضور نداشت، آنها گزینه دومی هم داشته باشند.»

اما به نظر می‌رسد فشارهایی از جانب جریان اصلاحات به عارف وارد شده که وی مجبور به تکذیب مصاحبه‌ خود شده است. این در صورتی است که صوت این مصاحبه توسط خبرگزاری مذکور منتشر شده است.

کاندیدای پوششی برای اصلاح‌طلبان یک معمای ضد و نقیض است که کم کم با اظهارات این‌چنینی عارف در حال حل شدن است. اصلاحات به چند جهت از جمله حمایت از کاندیدای خود در جریان مناظرات، ضعف دولت روحانی در بحث‌های اقتصادی و سیاسی، گروکشی از دولت برای ماندن در قدرت، بی‌اعتمادی نسبت به رای‌آوری کاندیدای متبوع و جایگزین کردن کاندیدای خود در وقت مقتضی، دفاع از هویت اصلاح‌طلبی با وجود حضور کاندیدای اجاره‌ای، کنترل اتفاقات غیرمنتظره در صحنه انتخابات ریاست جمهوری و ... مجبور است که از کاندیدای رزرو یا پوششی استفاده کند که مشخص نیست با اتفاقات انتخابات خود پوشش باشد یا علی البدل (جانشین) روحانی.


[1] http://aftabeyazd.ir/68290

[2] http://www.mashreghnews.ir/news/704252

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • 8908 IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    11 9
    همون نقشی که کاندیدا های پوششی اصولگرا ها دارن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس