محمد درخشان

رئیس فدراسیون جودو گفت: مشکلات زیادی که در سالهای قبل شاهد آن بودیم باعث شد برای کمک به رشته ورزشی مورد علاقم و بدون آنکه کسی از من بخواهد برای انتخابات ثبت نام کنم.

به گزارش مشرق، محمد درخشان که ۱۲ بهمن ۱۳۸۶ از سمت ریاست فدراسیون جودو استعفا داده بود، بعد از ۹ سال یکبار دیگر تصمیم به حضور در راس این فدراسیون گرفت و ۴ مهرماه ۹۵ در یک رقابت نزدیک با آرش میراسماعیلی، سکان هدایت این رشته را با رای مجمع برعهده گرفت. 

مصاحبه با درخشان بعد از گذشت چند هفته از مسئولیت خود در فدراسیون جودو را در ادامه می‌خوانید:

تصمیمی به بازگشت نداشتم
رئیس فدراسیون جودو در ابتدا گفت: در خصوص رفتن من از جودو هر کس تعبیری دارد که در این خصوص هیچ بحثی نیست، چرا که افراد در بیان نظرات خود آزاد هستند. من از فدراسیون رفتم و هیچ تصمیمی هم برای بازگشت نداشتم. روی این تصمیم خود نیز مصمیم بودم و علی رغم پیشنهاداتی که دوستان داشتند قصد نداشتم برگردم. به عنوان مثال آقای سعیدلو جلسه گذاشت به صورت مستقیم از من خواست مسئولیت جودو را برعهده بگیرم ولی چون فکر می کردم ماموریت خود را در جودو انجام داده بودم، تصمیمی در این خصوص نداشته و قبول نکردم.

جودو را حمایت کردم
در مدتی که در فدراسیون مسئولیت نداشتم وظیفه خود را برای حمایت از جودودر حد توانم انجام دادم. به عنوان مثال در دوره ای آقای که امینی استعفا داد، فدراسیون آسیایی و جهانی به نوع رفتن ایشان ایراد گرفته و در پی آن از حضور تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا ممانعت بعمل آمد. در این مورد هم طی نامه ای به IJF و بیان اینکه مدارک بررسی شده و مشکلی نیست، فدراسیون جودو از محرومیت خارج شد. در زمان رستگار نیز موضوع اساسنامه پیش آمد که شخصا با رئیس فدراسیون جهانی صحبت کرده و تعلیق را به تاخیر انداخته و بعد از آن هم با تائید اساسنامه از سوی من این موضوع به صورت کامل رفع شد. و یا موارد دیگری که برخی از آنها قابل گفتن نیست که البته مستندات این موضوعات وجود دارد و قابل ارائه است.

بعد از رفتن رستگار ناامید شدم
در همان زمان بخصوص در زمان مدیریت رستگار کارهایی انجام شد که خیلی امید داشتم به جاهای خوبی در جودو برسیم، ولی بعد از رفتن ایشان ناامید شدم و دیدم جودو ایران در تمامی مسائل در حال رسیدن به جایی بود که باید شیپور نابودی جودو را بزنیم. دیدم اگر بخواهم همچنان کنار باشم، این موضوع حل شدنی نیست. چرا که آقایان بعد از قبول مسئولیت، برنامه های خوبی ارائه می دادند ولی در عمل کار دیگری انجام می شد.

خیلی از مسائل را نمی توان بیان کرد
من به عنوان یک عضو فدراسیون جهانی مشغول فعالیت بودم و نمی توانستم سرشکستگی جودو کشورم را ببینم. وقتی در بازیهای آسیایی موفق به کسب مدال نشدیم من واقعا تحقیر شدم. ویا زمانی که شاهد، بی ادبی به عضو فدراسیون جهانی، بی اخلاقی یا اخراج مربیان از کنار تاتامی بودیم. کجا می توان تحمل کرد یک مربی آنهم در برابر ۵ هزار تماشاچی تو گوش جودوکار بزند. خیلی از این دست مسائل را نمی توان بیان کرد. بارها روی لباس جودوکاران، «آدی کارت» و یا «شماره پیراهن»ی که هزینه زیادی ندارد و گرفتن آن خیلی آسان است. خوب این نوع برخورد ها را به من منعکس می کردند.

یک جودوکار به مسابقات جهانی اعزام شد
در آخرین دوره حضور خود در رقابتهای جهانی یک نماینده داشتیم. همه از من سئوال می کردند که چرا جودو ایران این چنین شده است. نپال که در همان زمان زلزله آمده بود، دو نماینده داشت و حتی از من یا رستگار برای اعزام به مسابقات درخواست کمک کرد. در قزاقستان پول همراه نداشتم که هزینه ثبت نام بدهم، من رفتم پیش مسئول مسابقات و مشکل را حل کردم. روز به روز هم یک برنامه جدید، در ازبکستان مسائل داوری را بدون دلیل مطرح کرده وعنوان داشتند مافیای داوری مانع پیروزی آنها شده، حرفهای خنده داری که واقعا نمی دانم در مورد آن چه بگویم.

واکنش جهانی به رفت و آمد روسای فدراسیون
در یک سال گذشته در راس فدراسیون خیلی تغییر داشتیم. رستگار رفت، خدابخش آمد و بعد از آن هم گواری! تازه می گفتیم که انتخابات داریم و این برای مجامع بین المللی قابل قبول نبود. هم رئیس فدراسیون آسیا و هم جهانی از من خواستند به عنوان یک ایرانی برای کمک به این رشته به فدراسیون برگردم. رئیس آسیا به شوخی در جلسه ای به من گفت: یمن که درگیر جنگ است و دو کشور شده، ولی رئیس فدراسیون آنها یکی است و تغییر نکرده!چرا در ایران این همه تغییر داریم. شما بودید چه جواب می دادید.؟مجموع این مسائل منتج به تصمیم در مورد بازگشت به جودو شد و مسئولیت آن را نیز قبول کردم و نمی گویم کسی از من خواست و یا تکلیف بر من شد و از این دست حرفها!

همه جای جودو بودم
هر وقت در فدراسیون مشکلی پیش می آید، راحت ترین توجیه استفاده از تیتر «دست های پشت پرده» و یا القابی چون پدرخوانده و مافیا و ... است. چرا که از کسی نام برده نمی شود که مشکل ساز شود. من در بطن جریانات جودو بودم چرا که هر وقت مشکلی پیش می آمد همه پیش من می آمدند. من همه جای جودو ایران بودم. وقتی داور ایرانی در آزمون مردود می شد، وقتی تیم ایران در اینچئون کره، به اشتباه به محل وزنکشی رفت، بازهم سراغ من آمدند و من تیم ایران را به مسابقات برگرداندم و اعضای تیم ایران موفق به وزنکشی شدند. وقتی نماینده ایران در حالی که با امتیاز بالا از حریف کره ای پیش بود، به صورت رقیب «کله» زد، بازهم سراغ من آمدند. در دوره قبلی مسابقات کاتا ایران یک سهمیه بانوان داشت ولی دو نفر اعزام شده بودند و من بازهم شرایط ثبت نام آن خانم را فراهم کردم.

علیه جودو مصاحبه نکردم
در مدتی که در جودو ایران مسئولیتی نداشتم هیچگاه مصاحبه نکرده و جودو را تخریب نکردم. به عنوان مثال، بعد از بازیهای آسیایی کره و یا المپیک ۲۰۱۶ ریو هیچ گونه تحلیلی و مصاحبه ای نداشتم. من آنقدر بی اطلاع نبودم که بعد از بازگشت  از این دور رویداد نتوانم روی باخت جودو ایران تحلیل کنم. 

پدرخوانده جودو نیستم
اگر تمام کارهایی که در بالا ذکر شد و حمایت های من را در پی داشت، دخالت است، بله من دخالت کردم، اگر این نوع کارها نشانه پدرخوانده گی است، بله من پدرخوانده جودو ایران هستم. حضور من در جودو این چنین بوده و همیشه برای جودو مثبت بوده ام. ولی اینکه پشت پرده کاری کنم، نه این را قبول ندارم و هیچگاه بر خلاف منافع جودو کاری نکرده و نخواهم کرد. اگر منظور از عبارت «پدرخوانده» قائل شدن نقشی منفی برای من است، خیر من نبودم. اگر کسی مدرکی در این مورد دارد رو کند حاضر هستم همه جوره پاسخگو باشم. هیچ وقت هم این نوع مسائل را در هیج مصاحبه و هیچ محفلی عنوان نکردم و خبرگزاری مهر اولین جایی است که گوشه ای از این اتفاقات را بیان می کنم.

نفوذ زیادی در جودو جهان دارم
من عضو کمیسیون های آموزش، کاتا و NDP (پروژه های تحول) در IJF هستم. در کنار این مسئولیت ها، در کمیته برگزاری «جودو تور» هم مسئولیت دارم. به واسطه همین مسئولیت ها و ارتباط خوبی که با مسئولان فدراسیون جهانی دارم کمک زیادی به جودو ایران کرده ام. به عنوان مثال چند سال بود که از فدراسیون جهانی نمی توانستیم«دان» بگیرم. ولی اکنون این کار در حال انجام است. و یا در بحث های مالی که حضور در تورها و یا کمپ های تمرینی بدون پرداخت هزینه است. ارتباط خوبی با جودو ژاپن داریم. و یا قزاقستان که برای حضور در دو تورنمنت با کمترین هزینه اعزام می شویم. برخی از این مسائل را می توان بیان کرد و برخی از آنها را نمی توان بیان کرد. 

انتقاد از حضور در برنامه های فدراسیون جهانی
همین الان رسانه ها از حضور من در برنامه های فدراسیون جهانی انتقاد می کنند. در حالی که من با هزینه IJF به این برنامه می روم و هزینه ای برای فدراسیون ندارم. ولی رفتم و کلی فعالیت به سود جودو ایران انجام دادم. رفتن من به خارج دیده می شود، ولی حضور من در آشخانه، چناران، استهبانان، اسفراین، بجنورد، شیراز، شوشتر و یا شهرها و استانهای دیگر به چشم نمی آید.  اگر قرار است ارتباطات بین المللی باشد، باید این رفت و آمدها هم باشد. من ناظر مسابقات بازیهای کشورهای اسلامی هستم، این خوب است یا بد؟ البته من سفرها را کم کردم و به حداقل رساندم که از یک سو نه فدراسیون جهانی من را حذف کند و از سوی دیگر به کارهای فدراسیون رسیدگی خوبی داشته باشم. ضمن اینکه در داخل برخی مواقع کم لطفی می شود. علی مرادی در وزنه برداری خیلی نفوذ داشت، زیرپایش را خالی کردند که نتیجه آن را در ریو دیدیم و کسی را نداشتیم که حق سلیمی را بگیرد. 

با آرش میراسماعیلی مشکلی ندارم
مشکلی بین من و آرش میراسماعیلی وجود ندارد. حتی یک روز قبل از انتخابات با هم تلفنی صحبت کردیم. من برای ایشان به عنوان یک ایرانی، یک قهرمان جهان و کسی که بخش عمده ای از زندگی خود را صرف ورزش کرده احترام زیادی قائل هستم. در عین حال که وظیفه خود را نیز انجام می دهم و امیدوارم ایشان هر جا هستند موفق و پیروز باشند. در مورد همکاری هم باید زمینه آن فراهم شود تا بتوانیم به صورت مستقیم از تجربیات ایشان در زمان لازم استفاده کنم. 

وعده های انتخاباتی
طرح هایی برای جودو ایران دارم که بخش هایی از آن برای رسیدن به نتیجه لازم نیاز به زمان داد و بخشی هایی از آن سریع نتیجه می دهد. در بخش بودجه  تلاش کردیم با ارائه برنامه های لازم توانتسیم تا حدودی بودجه مصوب را افزایش دادیم. در مورد مربی خارجی هم با دو مربی در حال رایزنی هستیم که اولین آنها یک مربی اکراینی است که طی هفته های آینده وارد ایران می شود. به دنبال تحقق برنامه های خود هستم ولی نمی خواهیم کاری کنیم که بعدها با مشکل مواجه شویم.

ایلیادیس مانور تبلیغاتی نبود
در مورد جذب مربی خارجی در ادوار گذشته هم زمانی که ما بودیم و هم زمان مدیریت برخی دوستان بی تدبیری صورت گرفت.نمی خواهیم آن مشکلات تکرار شود یا پول خود را دور بریزیم. با «ایلیادیس» صحبت کردیم و برخی ها فکر کردند مانور تبلیغاتی است.این قهرمان نامدار جودو جهان را رئیس فدراسیون جهانی معرفی کرد، «ایلیادیس» خواهان قرارداد چهار ساله بود و ما می خواستیم شش ماه بیاید کار کند در صورت رضایت قرارداد چهار ساله بسته شود. ما وی را به عنوان یک قهرمان روی تاتامی دیده بودیم ولی برآیندی از کار او به عنوان مربی نداشتیم. در مجموع شرایط و بعد از مشورت با «ژاک روژه» و «ویزر» به این نتیجه رسیدیم که قرارداد منعقد نشود. 

مشکل لباس جودو حل شد
لباس جودو از برند«گیرین هیل» تهیه و در دو رنگ سفید و آبی در اختیار همه اعضای تیم ملی در همه رده های سنی قرار گرفته است. من لایسنس این برند را گرفته و در داخل تولید می شود. با همین لباس جودوکاران ما بدون مشکل در مسابقات شرکت کردند و چون گذشته جودوکاران ما قبل از ورود به تاتامی در رویدادهای رسمی لباس خود را تعویض نکردند.

باید سطح کار را ارتقا دهیم
قرارداد تهیه لباس را از طریق انتشار آگهی برای جذب اسپانسر در حال نهایی کردن هستیم. در حمایت از تیم ملی نیز رایزنی کرده و قرارداد جذب حامی مالی آن نیز نهایی شده است. ما باید ابتدا کار خود هم در بخش بین المللی و هم در بخش سازماندهی داخلی ارتقا دهیم، بعد به سراغ جذب منابع مالی گسترده باشیم. ما در این مدت تاتامی ها را تغییر داده و از نوع جدید(قرمز و زرد) آن استفاده کردیم. دیگر با لباس سفید، سفید مسابقه نمی دهیم چرا که استفاده از باند آبی و قرمز برای عهد بوق است. «شماره پشت» برای هر جودوکاری حتی برای حضور در مسابقات داخلی الزامی است و باید تهیه کند.

سنگین وزن را احیا می کنیم
در بخش فنی باید تیم ملی بازسازی شود، سالهاست یک سنگین قدرتمند نداریم. از سالهای دور جودو ایران به سنگین وزنهای قدرتمند خود در جهان شناخته شده بود. در بازیهای آسیایی مدال گرفتیم. در المپیک آتن میران تا کسب مدال پیش رفت و در پکن رودکی با شکست تمنوف روس تا یک پای سکو رفت.  ولی بعد از میران یا رودکی، سنگین وزن شاخصی نداشتیم.الان طرح استعدادیابی برای این منظور اجرا شده که  مراحلی از آن پیش رفته است. باید زمانی بگذرد یک تیم ملی کامل داشته باشیم. سعی کردیم با استفاده از توان و تجربه خود این زمان را کاهش دهیم.

زارعیان سرمربی تیم ملی هست
برنامه ما برای تیم ملی چند «پلن» دارد. اکنون تیم ملی تشکیل شده از جوانان و نفراتی که تازه از رده سنی جوانان خارج شده اند. مربی که تا کنون با این نفرات کار کرده (منصوری) باید کار را در بخش اول پیش ببرد و بعد از آنکه به تدریج تیم بزرگسالان از داخل این نفرات استخراج شد، «پلن B» که همان زارعیان باشد کار خود را آغاز می کند. با زارعیان جلسات هفتگی داریم و کارها را پیش می بریم. 

سهمیه ایران در کشورهای اسلامی
برای حضور در بازیهای همبستگی سهمیه اولیه ای که به جودو اختصاص داده شد، سه جودوکار بود. ما رایزنی کردیم که این تعداد را افزایش دهیم. در عین حال که تابع تصمیمات کمیته ملی المپیک هستیم خواستار بازنگری در این بخش هستیم. ما ۹ جودوکار معرفی کردیم که اگر قرار شد با تیم کامل برویم، مشکلی نباشد. اما برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا تصمیم داریم با تیمی کامل راهی هنگ کنگ شویم. 

به دنبال لیگ واقعی هستم
من در مورد لیگ به دنبال برگزاری یک دوره مسابقه با سطح کمی و کیفی مناسب هستم. در واقع یک لیگ واقعی مدنظر من است. شرایط آن دو بخش عمده دارد، یکی پخش زنده تلوزیونی است که قولهایی گرفته ایم و دیگری جذب اسپانسر است، مذاکراتی زیادی در این مورد داشتیم. هر وقت اسپانسر خوبی آمد، لیگ را برگزار می کنیم. ولی من اعتقادی به برگزاری لیگ در یک سالن تنگ و تاریک و در یک شرایط غیراستاندارد ندارم.

جام قاره ای برگزار می کنیم
برای برگزاری مسابقات بین المللی در داخل ایران هم برنامه داریم. با هند توافقاتی انجام دادیم تا به صورت مشترک «جام قاره ای» برگزار کنیم. در این برنامه هند میزبان مسابقات بانوان است و ما هم رقابتهای مردان را میزبانی خواهیم کرد. مذاکرات این کار انجام شده و بعد از فراهم شدن شرایط و مقدمات، این رقابتها را برگزار خواهیم کرد. 

نخبه پروری کنیم
برای بازگشت به روزهای خوب گذشته به دنبال نخبه پروری هستیم. ولی باید شرایط را برای رشد نخبه ها فراهم کنیم. به همین منظور من سفرهای زیادی به شهرهای مختلف داشته و در کلاسهای مختلف آموزش جودو شرکت کرده و در حال استعدادیابی هستیم. در حصارک کرج یک مربی به نام رشوند ۴۰۰ شاگرد دارد. و یا پرهیزگار که در بازیهای آسیایی ۲۰۰۲ عضو تیم ملی بوده در فردوسی مشهددر حال آموزش ۳۰۰ جوان است. باید از چنین کلاسهای حمایت کنیم و شرایط و فضای مناسب در برای رشد و نمایش توانایی در اختیار نخبه قرار دهیم. شما توجه کنید سه جودوکار جوان در مسابقات گراند اسلم باکو حضور خوبی داشتند.

جای خالی داوران در مسابقات جهانی
زمانی داوران ما در المپیک و مسابقات جهانی حضور داشتند ولی چند سالی است که شاهد غیبت آنها در رویدادهای جهانی هستیم. در این مدت فکر می کنم برنامه ریزی خاصی در بخش داوری نداشتیم. یکی از برنامه های ما همین است و کارهایی صورت گرفته که در آینده ای نزدیک نتایج آن را خواهیم دید. 

ما در جودو آسیا سهمی داریم که باید از آن استفاده کنیم. باید بدانیم سهم ما چیست، ارتباطات زیادی وجود دارد که از آنها استفاده خواهیم کرد. در همین بخش داوری من به «کاواگوچی» رئیس کمیته داوران آسیا خیلی ساده گفتم باید در کمیسیون داوری یک ایرانی حضور داشته باشد.

کلام آخر
​جودو ایران جوانان و استعدادهای خوبی دارد که ما در تلاشیم با کمک همه خانواده جودو، روزهای خوبی را برای این رشته رقم بزنیم که در این بین حمایت معنوی و وفاق و دوستی همه اعضای این خانواده را طلب می کنیم. 

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس