کد خبر 705565
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۱
نوزاد

اکثر مادران با کارهای ساده به نتیجه مطلوب خواهند رسید و کم شدن تحریک ناشی از مکیدن پستان، به تدریج، ترشّح شیر را متوقّف خواهد کرد.

به گزارش مشرق، پایان دوسالگی بهترین زمان برای از شیر گرفتن کودکان است اما نکته مهم نحوه و چگونگی آن است و اگر به شیوه درستی صورت نگیرد، تجربه بسیار تلخی برای کودک رقم می‌خورد.


دکتر مهدی بیاتی، روانشناس کودک در ارتباط با موضوع از شیر گرفتن کودکان گفت: کودک بعد از دو سال که نیازهای خود را از طریق سینه مادر رفع کرده و با آن به آرامش رسیده است، یک مرتبه با این مساله روبه‌رو می‌شود که مادر می‌خواهد وی را از شیر بگیرد و از رفتارهایی چون سم زدن، ماژیک قرمز کشیدن، لاک تلخ و… استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: کودک در این مرحله با طرد شدن ناگهانی از سوی مادر روبه‌رو می‌شود و در واقع اولین شکست عشقی خود را در این سن تجربه می‌کند.

بیاتی در این باره تصریح کرد: عشق و علاقه بی‌ریای کودک نسبت به مادر برای رفع نیازهای عاطفی و روانی و رسیدن به آرامش وجود دارد اما به طور ناگهانی و با رفتار ضربتی و غلط این ارتباط قطع می‌شود و کودک را دچار شکست عاطفی تلخی می‌کند.

این روانشناس کودک افزود: این شکست عاطفی در فرآیند زندگی کودک تاثیر منفی می‌گذارد و در ازدواج و مسائل زناشویی وی در آینده مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آورد.

بیاتی همچنین ادامه داد: رفتار غلط مادر در ارتباط با این موضوع ونحوه از شیر گرفتن کودک ممکن است در ظاهر نتیجه‌بخش باشد و کودک دیگر شیر مصرف نکند اما باعث برهم خوردن حوزه روانی وی می‌شود و اختلالاتی چون وسواس، پرخاشگری، گاز گرفتن و… در رفتار وی ایجاد می‌شود.

این روانشناس در ارتباط با بهترین روش از شیر گرفتن کودکان عنوان کرد: این فرآیند باید به طور تدریجی انجام شود و در یک دوره یک ماه تا ۴۵ روزه، به کودک فرصت دهیم تا بتواند با این موضوع کنار بیاید.

وی ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که رفتن کودک به سمت سینه مادر عمدتا به دلیل رفع نیازهای غذایی و تغذیه‌ای نیست، زیرا وقتی کودک در سن دو سالگی قرار دارد، برای رفع نیازهای غذایی خود از مکمل‌های غذایی استفاده می‌کند و در واقع کشش کودک به سمت مادر در آن سنین اغلب برای رسیدن به آرامش است.

بیاتی در ارتباط با روند تدریجی این مساله گفت: برای مثال اگر روزانه ۴۵ دقیقه کودک شیر می‌خورد، باید به طور روزانه چند دقیقه از مدت زمان آن کم شود تا در یک دوره ۴۰ روزه این ارتباط قطع و به کودک ضربه عاطفی و روانی وارد نشود.

این روانشناس همچنین به مساله «بازگشت» اشاره کرد و گفت: در اصل بازگشت، کودک بعد از مدتی مجددا به سمت سینه مادر گرایش پیدا کرده و احساس نیاز می‌کند و بسیاری از والدین نسبت به این موضوع حساس هستند و ابراز نگرانی می‌کنند اما این مساله هیچ مشکلی نداشته زیرا کودک به تدریج و با رشد شناختی خود متوجه می‌شود که دیگر این رفتار را تکرار نکند و این ارتباط قطع می‌شود.

وی افزود: اگر رفتار مادر با کودک محبت‌آمیز و عاشقانه باشد به طور تدریجی این نیاز در کودک حل می‌شود، اما زمانی که فضای خانه برای کودک متشنج باشد و حال وی خوب نباشد، او تنها راه برای رفع نیازهای روانی و رسیدن به آرامش را تغذیه از سینه مادر می‌داند و در برخی مواقع پستانک نیز این نقش را برای کودکان ایفا می‌کند.

بیاتی همچنین مکیدن انگشتان توسط کودکان را به همین علت دانست و خاطرنشان کرد: اگر آگاهی و دانش خانواده‌ها در ارتباط با کودکان افزایش یابد و به آنها فرصت داده شود، مشکلاتی از این قبیل برای آنها به وجود نمی‌آید.

این روانشناس در پایان گفت: مادرانی که شیر ندارند و نمی‌توانند به این نیاز کودک خود پاسخ دهند، باید رابطه حسی و عاطفی خود را از طریق بغل کردن و نوازش کودک ایجاد و چند برابر کنند.
منبع: دکترسلام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس