محمود عباس

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد نماینده ترامپ که هفته جاری به فلسطین سفر کرد، حامل هیچ پیشنهاد جدیدی نبود بلکه وی فقط یک شنونده بوده تا سخنان فلسطینی‌ها را به رئیس‌جمهور آمریکا منتقل کند.

به گزارش مشرق،  روزنامه «الوطن» قطر گفت‌وگویی با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین انجام داد، عباس در این گفت‌وگو به موضوعات مختلفی از جمله سفر «جیسون گرینبلات» فرستاده ویژه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به فلسطین پرداخت.

عباس گفت: گرینبلات هیچ پیشنهاد یا طرح جدیدی ندارد بلکه آمده بود تا حرف‌های و ایده‌های ما را بشنود تا آن را به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا منتقل کند؛ زمانی که با ترامپ دیدار کنم پاسخ‌هایی در خصوص آنچه از ما شنیده، وجود خواهد داشت اما وی باید پس از شنیدن همه چیز، راه‌حل مناسبی ارائه دهد.

رئیس تشکیلات خودگردان در خصوص عزم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس گفت: زمانیکه ترامپ این را اعلام کرد در تبلیغات انتخاباتی خود بود و ما پس از پیروزی او در انتخابات، چندین پیام برای او فرستادیم با این مضمون که انتقال سفارت، روند صلح را به صورت کلی تخریب می‌کند.

عباس در پاسخ به این سوال که راهکار دو دولتی شبیه یک «مرده متحرک» شده، گفت: نظری وجود دارد مبنی بر اینکه اسرائیل راهکار دو دولتی را دفن کرده است و تا حد زیادی درست است ، ما این موضوع را با آمریکایی آمریکایی‌ها و دیگران مطرح کردیم، اکنون شهرک‌سازی به صورت عملی راهکار دو دولتی را تخریب کرده است، بعضی فلسطینی‌ها خواستار راهکار یک دولتی هستند اما ما خواهان راهکار دو دولتی هستیم و شهرک‌سازی در تمامی اراضی اشغالی 1967 غیرقانونی است و این همان چیزی است که به جامعه بین‌المللی می‌گوییم.

وی در خصوص قعطنامه 2334 شورای امنیت که شهرک‌سازی را محکوم کرد، گفت: قطعنامه 2334 شورای امنیت پس از 36 سال محروم کردن فلسطینی‌ها از قطعنامه‌های جسورانه به نفع مسأله فلسطین صورت گفت و ما از دهه هشتاد اینچنین قطعنامه‌هایی نداشته‌ایم.

عباس در ادامه و در پاسخ به این سوال که آیا سفر او به مسکو (در ماه می) در چارچوب تحرکات جدید روسیه برای روند صلح (مذاکرات سازش) بوده، گفت: روابط تشکیلات خودگردان با روسیه گرم، خود و راهبردی است و روابط ما به ولادیمیر پوتین بر اساس صداقت و اعتماد است ؛ روسیه با ماست و بارها این را اعلام کرده ، مسکو با راهکار دو دولتی است و ما برنامه‌های مشترکی داریم.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مورد نشست «العقبه» با حضور «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر، «عبدالله دوم» پادشاه اردن و «جان کری» وزیر خارجه آمریکا این توضیح را داد: ما این را یک توطئه نمی‌دانیم  ، روابط ما با اردن و مصر خوب است و محال است این دو کشور علیه ما توطئه کنند، اما ما نمی‌توانیم آنها را از نشستن با دیگران منع کنیم ، اگر حضور ما در این نشست ضرورتی داشت حتما دعوت می کردند.

عباس در خصوص هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی گفت: ما تصمیم به لغو هماهنگی امنیتی با اسرائیل گرفته‌ایم  اما مسأله ، انتخاب زمان مناسب برای این موضوع  است؛ ساف باید با من هماهنگ باشد، برخی موافق این موضوع و برخی مخالف آن هستند ما باید با نظرات دیگران احترام بگذاریم ، کسانی هستند که در توئیتر و فیس‌بوک از من انتقاد می‌کنند زیرا موافق با هماهنگی امنیتی هستم.

خبرنگار الوطن در اینجا عباس را به چالش کشید و گفت اما بر اثر همین هماهنگی امنیتی ، نظامیان صهیونیستی در مناطق تحت تسلط شما «باسل الاعرج» را با تیر هدف قرار دادند و به شهادت رساندند ؛ که عباس در پاسخ اعلام کرد: اسرائیل تمامی استان‌های کرانه باختری را علیرغم التزام ما به هماهنگی امنیتی برای خود مباح می‌داند و ارتش اسرائیل حتی به صورت روزانه از جلوی منزل خودم عبور می‌کنند، این اشغال است و ما دولتی تحت اشغال هستیم؛ ممکن است ما در آینده با توافق دیگر گروه‌های فسلطینی در هماهنگی امنیتی تجدیدنظر کنیم.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در خصوص انتخاب «یحی السنوار» به عنوان معاون رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه هم گفت: السنوار از طرف حماس انتخاب شده و من احترام می‌گذارم، آنها وی را انتخاب کرده‌اند و من با دفتر سیاسی حماس تعامل میکنم ، این به ما مربوط نمی‌شود که طرف تندرو هست یا نیست؛ من با او بر این اساس که نماینده حماس است تعامل خواهم داشت. عباس در عین حال جنبش حماس با به تعمیق اختلافات متهم کرد.

عباس در بخشی از سخنان خود گفت: با شیخ «تمیم بن حمد» امیر قطر درباره آشتی (داخلی فلسطین) صحبت کردم و به او گفتم آشتی از دیدگاه من بر دو عامل اساسی استوار است که باید در واقعیت اجرایی شود: اول: تشکیل دولت وحدت ملی که به برنامه‌های ساف پایبند باشد و اسرائیل را به رسمیت بشناسد حال اعضای این دولت وحدت ملی از فتح و حماس باشد یا اینکه تکنوکرات باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس