کد خبر 700577
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳
بوسنی

رئیس انجمن قربانیان و شاهدان نسل‌کشی در کشور بوسنی و هرزگوین گفت: نه تنها امکاناتی را برای فرزندان شهدای بوسنی فراهم کردیم بلکه برای پدر و مادرهایی که نتوانستند خود را با جامعه بعد از جنگ منطبق کنند هم شرایطی را فراهم کردیم.

 به گزارش مشرق، کشور بوسنی و هرزگوین با ترکیب سه قومیت بوسنیایی، صرب و کروات با برگزاری رفراندم استقلال خود را در 6 آوریل 1992 از کشور یوگسلاوی سابق اعلام کرد؛ اما شادی این استقلال ساعتی بیش دوام نیاورد و نتیجه رفراندم دستاویزی برای صرب‌های بوسنی شد تا با حمایت مالی و نظامی صربستان جنگ با مسلمانان بوسنی را آغاز کنند. صرب‌های ساکن بوسنی به قصد اشغال مناطق بوسنی در شرق و غرب و الحاق آن‌ها به صربستان، نبردهای مسلحانه گسترده‌ای را در سرتاسر این سرزمین آغاز کردند و این جنگ تا اواخر سال 1995 ادامه یافت.  از آوریل 1992 تا نوامبر 1995 و یا به عبارتی در 1335 روز جنگ بنا به آنچه در منابع مختلف بوسنیایی آمده است حدود 77000 تا 104000 نفر کشته شده‌اند که از این میزان 1600 نفر کودک بوده‌اند. این حادثه یکی از فجیع‌ترین حوادث تاریخی به شمار می‌رود که به نسل‌کشی، قتل‌عام و کشتار گروهی مسلمانان انجامید. این درگیری ها در ژوئیه 1995 با کشتار سربرنیتسا به اوج خود رسید.

بوسنی تنها کشور اروپایی است که مسلمانان در آن در اکثریت هستند

مراد طاهرویچ ، رئیس انجمن قربانیان و شاهدان نسل‌کشی در کشور بوسنی و هرزگوین است. او در حاشیه کنگره بین المللی روز شهدا در گفتگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، با اشاره به فعالیت انجمنی که مسئولیت آن را بر عهده گرفته است، گفت: تلاش و فعالیت ما در چنین انجمنی در این جهت بوده که نشان دهیم در بوسنی و هرزگوین نسل کشی گسترده‌ای صورت گرفته است. بوسنی تنها کشور اروپایی است که مسلمانان در آن در اکثریت هستند. ما در پایان قرن گذشته و در دهه 90 تحت تهاجم دشمن قرار گرفته بودیم ولی با توکل به خداوند متعال و با عنایت و کمک دوستانمان موفق شدیم که بقای خودمان را حفظ کنیم.

یک نسل کشی را پشت سر گذاشتیم/هم اکنون بیش از دو میلیون مسلمان در بوسنی و هرزگوین زندگی می‌کنند/حقایق جنگ را بازگو می‌کنیم

وی افزود: علی رغم اینکه ما یک نسل کشی را پشت سر گذاشته و تجربه کردیم و در این جنگ بیش از یک میلیون نفر از مسلمانان بوسنی و هرزگوین آواره شدند، الان در کشور بوسنی و هرزگوین هنوز بیش از دو میلیون نفر مسلمان زندگی می‌کنند. ما بعد از جنگ هرگز به سمت انتقام و انتقامجویی حرکت نکردیم. بلکه خواسته‌ایم حقایق جنگ را بازگو کنیم و این حقایق را به جوانان نسل بعد منتقل کرده و تجربیات آن را یاد بدهیم. تا به این وسیله به آن‌ها این شانس را بدهیم که درباره جنگ اطلاعات خوبی کسب کنند و بتوانند با علم و دانش و توکل به خداوند زمینه را برای یک زندگی بهتر و خوب تر فراهم کنند. این ماموریت و راه ما در انجمن است.

توانستیم با رایزنی یک قطعنامه پارلمان اروپا را به دست بیاوریم که به نسل کشی اعتراف کرده است/برای فرزندان شهدا و مجروحینمان امکانات آموزشی فراهم می‌کنیم

مراد طاهرویچ  با اشاره به سابقه فعالیت این انجمن و اقدامات مؤثری که صورت گرفته گفت: فعالیت‌هایمان را در انجمن قربانیان و شاهدان نسل کشی در کشور بوسنی و هرزگوین از سال 1996 یعنی 20 سال پیش شروع کرده‌ایم. در این مدت توانستیم با کمک انجمن‌های دیگر در بوسنی از طریق لابی کردن و رایزنی کردن یک قطعنامه پارلمان اروپا را به دست بیاوریم. در این قطعنامه گفته شده در بوسنی علیه مسلمانان نسل‌کشی صورت گرفته است. موفق شدیم در همکاری با دیگر انجمن‌ها در جامعه بین‌المللی، رهبران سیاسی داخلی را مجبور کنیم تا کسانی که مرتکب این جنایت شدند  را معرفی کرده تا پاسخگوی جنایت خود باشند. و آن چیزی که مایه افتخار ماست و برای آینده مان مهم است، پروژه بورسیه کردن و تاثیر آینده فرزندان و بچه‌هایی است که در زمان جنگ و بعد از جنگ بوستی متولد شدند.

رئیس انجمن قربانیان و شاهدان نسل‌کشی در کشور بوسنی و هرزگوین در ادامه تصریح کرد: نه تنها امکانات را برای فرزندان شهدای بوسنی فراهم کردیم بلکه برای پدر و مادرهایی که نتوانستند خود را با جامعه بعد از جنگ منطبق کنند هم شرایطی را فراهم کردیم. بچه‌های گروه هدف ما عمدتا بچه‌های شهدا و بچه‌های کسانی هستند که در زمان جنگ و نسل کشی مسلمانان بوسنی و هرزگوین مورد شکنجه قرار گرفتند. بچه‌های مجروحان و معلولان جنگ. ما البته این فرزندان را با کلاس‌های آموزشی که خودمان برگزار می‌کنیم،  آشنا می‌کنیم. سعی می‌کنیم اتفاقاتی که در زمان جنگ افتاده و تجاوز آشکاری که به بوسنی و هرزگوین صورت گرفته را بازگو کنیم تا آن اتفاقاتی که در زمان جنگ افتاد را درک کنند و بفهمند و تجربیات آن را آموزش ببینند.

ایران تنها کشور اسلامی که به بوسنی و هرزگوین کمک کرد

او با اشاره به حمایت‌های ایران از مسلمانان مظلوم بوسنی گفت: ایران یکی از دوستان بزرگ بوسنی و هرزگوین است. من یک رزمنده هستم و در زمان جنگ عضو ارتش بودم. می‌دانم که ایران و جمهوری اسلامی کمک زیادی به برقراری صلح در بوسنی کردند. به همین خاطر ما از دولت ایران و مردم ایران تشکر و قدردانی می‌کنیم. ما دوستان ایرانی داریم که حتی در زمان جنگ در کنار ما بودند. این دِینی که ما نسبت به جمهوری اسلامی ایران داریم فکر می‌کنم هیچ وقت نتوانیم اداکنیم. ما از خدا می‌خواهیم که به ایران به آن روشی که خودش می‌داند چنان کمک کند که ایران کشوری آزاد، با عزت و با آینده روشن در پیش رو داشته باشد. البته ایران شاید تنها کشور اسلامی بود که به ما کمک کرد در حالیکه ما از دیگر کشورهای اسلامی بیشتر انتظار داشتیم.

علاقه‌مندیم با ایرانیانی که عزیزانشان در جنگ بوسنی و هرزگوین به شهادت رسیده‌اند، آشنا شویم

مراد طاهرویچ در پایان از همکاری با انجمن‌هایی که فعالیت‌های مشابه در سایر کشورها دارند، گفت: ما تا الان با انجمن‌های مشابه انجمن قربانیان و شاهدان نسل کشی در کرواسی و کزوو ارتباط داشته‌ایم. با دیگر انجمن‌های مشابه هنوز ارتباط نگرفته‌ایم. امیدوارم که از این فرصت استفاده کنیم و بتوانیم این همکاری‌ها را با طرف‌های ایرانی برقرار کنیم. بالاخص خیلی علاقه‌مندیم با کسانی که خانواده‌ها و عزیزانشان در جنگ بوسنی و هرزگوین به شهادت رسیده‌اند آشنا شویم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس