کد خبر 700423
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
جنگل

معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: روزانه حدود ۷ هزار تن زباله در سه استان شمالی کشور در جنگل دفن می‌شود که ۷۵۳ هزار تن شیرابه مضر به حال درختان تولید می‌شود.

به گزارش مشرق، نوبخت ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه که در سازمان جنگل‌ها برگزار شد، به وضعیت نامطلوب جنگل‌های کشور اشاره کرد و گفت: وضعیت جنگل‌ها در حال حاضر خوب نیست و مسائلی همچون تغییر اقلیم، کاهش بارندگی‌ها و عدم تنفس جنگل به این موضوع دامن زده است.


آفت شمشاد بر جان جنگل‌های زاگرس
وی با اشاره به اینکه مشکل تخریب جنگل‌ها فقط مختص به جنگل‌های شمال نیست، خاطرنشان کرد: باید به جنگل‌های زاگرس نیز نگاه ویژه‌تری داشته باشیم، چرا که طی 2 سال اخیر آفت شمشاد و 2 آفت دیگر در این حوزه سبب تخریب این جنگل‌ها شده است.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها و مراتع در توضیح بیشتر این موضوع گفت: آفت شب‌پره شمشاد و زنگ شمشاد، جنگل‌های زاگرس را تهدید می‌کند، چرا که این آفت از سال 2004 از کشور آلمان شروع شده، کشورهای اروپایی را در بر گرفته و اکنون وارد ایران شده است که تاکنون اقدام موثری با آن صورت نگرفته است.
وی همچنین تصریح کرد: 67 آفت جنگل‌های کشور را تهدید می‌کند که سازمان جنگل‌ها به تنهایی قادر به حفاظت از آن نیست و سایر نهادهای اجتماعی باید به کمک سازمان جنگل‌ها بیایند.

ذخیره سالانه 3 میلیارد متر مکعب آب در جنگلهای شمال
یکی دیگر از مباحثی که این مسئول در سازمان جنگل‌ها به آن اشاره کرد، اهمیت جنگل‌ها در حفظ ذخایر آبی کشور بود که نوبخت در مورد آن گفت: سالانه 3 میلیارد متر مکعب آب از طریق جنگل‌های شمال ذخیره می‌شود و با بحرانی که در بحث آب داریم، این موضوع می‌تواند یکی از منابع غنی سفره‌های آب زیرزمینی باشد.

دفن روزانه 7 هزار تن زباله در جنگلهای شمال/ 750 هزار لیتر شیرابه زباله روزانه به خورد جنگلها می‌رود
او همچنین در مورد تأثیر مخرب دفن زباله در عرصه‌های جنگلی نیز خاطرنشان کرد: روزانه 3 هزار و 150 تن زباله در استان مازندران، 2 هزار تن در استان گیلان و 1100 تن در استان گلستان تولید می‌شود که این رقم در ایام تعطیل به 3 برابر افزایش می‌یابد و در همین راستا 51 منطقه برای دپوی زباله‌ استان‌های شمالی در نظر گرفته شده که 39 مورد آن مربوط به عرصه‌های جنگلی و بقیه در عرصه‌های منابع طبیعی است.
به گفته نوبخت، 471 هکتار از اراضی جنگل‌های شمال در تخریب ناشی از دپوی زباله قرار دارند و دیگر آنکه روزانه 753 هزار لیتر شیرآبه از این زباله‌ها تولید می‌شود که آب‌های پایین‌دستی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تخریب 3.5 هزار هکتار جنگل با فعالیت معادن
فعالیت معادن در عرصه‌های جنگلی شمال کشور نکته دیگری بود که معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع به آن اشاره کرد و افزود: از مجموع 542 واحد معدنی در شمال کشور 259 مورد آن فعال است که 3 هزار و 518 هکتار از عرصه‌های جنگلی به واسطه همین معادن در حال بهره‌برداری و تخریب است.

گوسفندان سالانه 19 میلیون نهال درخت را می‌خورند
نوبخت چرای بی‌رویه دام را از دیگر مشکلات تخریب جنگل‌ها برشمرد و افزود: 2 میلیون و 954 هزار واحد دامی در این حوزه داریم که از مجموع 26 میلیون و 500 هزار اصله نهال که در سال قابل برداشت است 19 میلیون مورد آن توسط این دامها از بین رفته است.

کاهش 30 درصدی قاچاق چوب از جنگلها
وی در مورد قاچاق چوب از جنگل‌ها نیز گفت: بهره‌برداری غیرمجاز از جنگل‌ها 30 درصد کاهش یافته و در عین حال از مجموع سالانه 10 میلیون متر مکعب نیاز به چوب در کشور 5.5 میلیون متر مکعب آن از طریق واردات تأمین می‌شود و مابقی باید از ذخیره داخلی استفاده گردد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ...... IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    0 0
    اخه به ما چه گوسفندا سالانه 19 میلیون نهال درخ ت می خورن؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس