مسعود نیلی

مشاور اقتصادی روحانی می‌گوید دولت عملاً از ثروتمندان مالیات نمی‌گیرد.

به گزارش مشرق، مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور می‌گوید ۲۸ درصد از ۵۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه مصرفی کشور را که بالغ بر ۱۵۷ هزار میلیارد تومان می‌شود، دهک دهم خرج می‌کند. مسعود نیلی با بیان اینکه از قشر ثروتمند جامعه مالیات نمی‌گیریم، گفت: دهک دهم درآمدی، ۲۸ درصد از کل هزینه‌ها را دارد و در سال ۹۴ هزینه مصرفی که ۵۶۰ هزار میلیارد تومان بوده، دهک دهم ۲۸ درصد آن را خرج کرده است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور افزود: اگر به جای ۳ درصد ۱۰ درصد از این دهک مالیات بگیریم، ۱۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و اگر ۲۰ درصد باشد، ۳۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و اگر ۳۰ درصد اخذ شود ۴۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان مالیات خواهد بود.

وی با بیان اینکه در انگلیس از این دهک ۴۰ درصد و در دانمارک ۵۰ درصد مالیات اخذ می‌شود، تصریح کرد: عملاً از قشر ثروتمند جامعه مالیات نمی‌گیریم، باید در مالیات از سمت بنگاه‌ها به سمت خانوار برویم.

وی گفت: فقط حدود ۳ درصد از دهک دهم جامعه مالیات می‌پردازند. وی به اهمیت مالیات در تأمین مخارج دولت برای عرضه کالاهای عمومی و کمک‌های اجتماعی دولت به جامعه و همچنین نقش پر اهمیت مالیات در خروج از رکود اشاره کرد و افزود: اکنون در کشور باید به باز توزیع مالیاتی توجه شود به گونه‌ای که پرداخت مالیات برای افراد ثروتمند و کم درآمد متعادل و متوازن شود و این چنین نشود که افراد ثروتمند نقشی در مالیات نداشته باشند.

به گزارش «جوان»، در حالی که متوسط هزینه غیر خوراکی ثروتمندترین دهک شهری در سال ۹۴ بالغ بر ۶۰ میلیون تومان رسیده است اما میزان هزینه غیر خوراکی فقیرترین دهک شهری در سال مذکور به ۵۰۰ هزار تومان هم نمی‌رسد که این امر نشان می‌دهد فقرا هر درآمد اندک خود را صرف هزینه‌های معیشت و خوراکی می‌کنند. متوسط هزینه غیر خوراکی سالانه یک خانوار شهری نشان می‌دهد که دهک دهم به عنوان ثروتمندترین دهک موجود در کشور در سال ۹۲ بالغ بر ۴۳ میلیون و ۷۵۴ هزار تومان بوده است که این هزینه در سال ۹۳ به محدوده ۵۲ میلیون تومان رسیده است و در سال ۹۴ نیز تا مرز ۶۰ میلیون تومان جهش داشته است.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مهران IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
    1 0
    حالا اینکه دولت عملا از ثروتمندان مالیات نمیگیرد خوب است یا بد است؟ فکر کنم خیلی بده.
  • ی IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
    1 0
    تحول در سیستم مالیاتی یکی از ریشه ای ترین راه حلهای اقتصاد ماست که هم اکنون جاهایی مثل مجلس محترم مخالف درست شدن سیستم هستن
  • حسن IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
    1 0
    عجب پس وزارت اقتصادودارائی هم زیرنظردولت نبودومانمی دانستیم . اگرقانون می خواست خوب به مجلس ارائه می دادیدوانوقت اگرمجلس قبول نمی کردخوب حق باشمابوداگربخشنامه می خواست خوب صادرمی کردیداگرمامورباتجربه مالیاتی می خواست خوب آموزش می دادیدنمی دونم چراشماخوب بلدیدمشکل رابیان کنیدامادریغ ازحل یک مسئله . نکنه کاردولت طرح سوال بوده ومااین راهم نمی دانستیم؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس