پلاسکو

در ویژه نامه مشرق تلاش کرده ایم تا این حادثه را از ابعاد گوناگون رسانه ای، جامعه شناختی، فنی و حقوقی مروری دوباره کنیم تا هم در پیشگیری از وقوع و هم در مدیریت صحنه بحران و هدایت اخبار و افکار عمومی و رفتارهای صحیح اجتماعی در شرایط بحرانی، سنجیده تر عمل کنیم.

سرویس جامعه مشرق - حادثه پلاســکو با همه تلخی ها در درونمایه خود دارای تجربیات زیادی در خصوص مدیریت بحران بود که بخشی از این تجربیات به جو روانی و فضای سیاسی اجتماعی آن باز می گردد. متاسفانه بخشــی از رسانه ها و گروه های سیاسی کشور در بحبوحه بحران به جای رسیدگی و ایفای نقش اطلاع رسانی صحیح برای کاستن از بار روانی و کمک رسانی در تسهیل امدادرسانی، دست به اقدام ســیاهی زدند و حادثه پلاســکو را تبدیل به زمین بازی سیاسی کردنــد که منافع جناحی آنان را تامین می کرد و در این راســتا حتی با بداخلاقی رســانه ای دســت به شایعه سازی، غبارپراکنی و مسوم ســازی افکارعمومی زدند. این دسته از رسانه ها از جمله مردودین حادثه تلخ پلاســکو هستند که بیشتر از اینکه باری از روی دوش آتش نشــانان، امدادگران و افرادی که بی وقفه در حال فعالیت برای حلا ین بحران بودند، بردارند، بیشتر با شایعه پراکنی فضــا را مبهم کردند و بــه نگرانی و التهاب این بحران افزودند که فشــار زیادی بر امدادرســانان وارد کرد. البته با نگاهی به موارد مشابه که با پروپاگاندای سیاسی این رسانه ها همواره همراه بوده اســت، می توان به وضوح متوجه شــد که این رسانه ها در مواقع بحــران چه کارکردی بــرای خود قائل هســتند؛ کارکردی که هیچگاه در جهت منافع عامه مردم و کسانی که به طور مستقیم با بحران روبرو هســتند، نیست و تنها منافع جناح متبوع آنان را  تامین می کند...

روزهای پایانی سال پرتلاطم 95 در حالی سپری می شود که به ایام چهلمین روز حادثه تلخ پلاسکو شهادت قهرمانان آتش نشان رسیده ایم. در ویژه نامه مشرق تلاش کرده ایم تا این حادثه را از ابعاد گوناگون رسانه ای، جامعه شناختی، فنی و حقوقی مروری دوباره کنیم تا هم در پیشگیری از وقوع و هم در مدیریت صحنه بحران و هدایت اخبار و افکار عمومی و رفتارهای صحیح اجتماعی در شرایط بحرانی، سنجیده تر عمل کنیم.

برای مطالعه ویژه نامه روی تصویر کلیک کنید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس