کد خبر 697770
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۳

آپارتاید یکی از صور وحشیانه تبعیض نژادی است که رژیم وابسته آفریقای جنوبی علیه سیاه پوستان و تیره پوستان و به نفع اقلیت سفید پوست و نژاد پرست این کشور (که عمدتا از نسل مهاجران اروپایی بودند) اعمال می گردید. بر اساس آپارتاید، نژاد های غیر سفید پوست از طرف حکومت مجبور می شدند که محل های زندگی و آموزش و تجمع و کار خود را از افراد سفید پوست جدا نمایند.

سرویس سیاست مشرق - آپارتاید واژه ای در زبان آفریقای جنوبی و به معنای "جدایی" است. از سال 1948 میلادی در آفریقای جنوبی، سیاست رسمی جدا کردن محل زیست و تجمع و آموزش و کار مردمان تیره پوست و سیاه پوست از سفید پوستان و محروم کردن تیره پوستان و سیاه پوستان از حقوق مدنی و سیاسی و امکانات آموزشی تحت عنوان اپارتاید به طور رسمی اعمال و اجرا گردید.
 
 
آپارتاید

آپارتاید یکی از صور وحشیانه تبعیض نژادی است که رژیم وابسته آفریقای جنوبی علیه سیاه پوستان و تیره پوستان و به نفع اقلیت سفید پوست و نژاد پرست این کشور (که عمدتا از نسل مهاجران اروپایی بودند) اعمال می گردید. بر اساس آپارتاید، نژاد های غیر سفید پوست از طرف حکومت مجبور می شدند که محل های زندگی و آموزش و تجمع و کار خود را از افراد سفید پوست جدا نمایند. غیر سفید پوستان به عنوان نژاد پست مورد تحقیر قرار می گرفتند و از مجموعه ای از حقوق سیاسی و مدنی محروم بودند و به لحاظ اقتصادی دستمزدهای کمتری نسبت به سفید پوستان دریافت می کردند.
 
 
آپارتاید

سیاست های سخت گیرانه نژاد پرستانه علیه اکثریت غیر سفید پوست آفریقای جنوبی از نیمه قرن هفدهم میلادی تقریبا شکل گرفت و گسترش یافت و در سال 1948 میلادی با به قدرت رسیدن رژیم وابسته "حزب ملی" تحت عنوان آپارتاید رسمیت قانونی یافت. از سال 1953 میلادی هر نوع ازدواج غیر سفید پوستان با سفید پوست ها و هر نوع مقابله با آپارتاید و تبعیض نژادی و برتری سفید پوستان بر غیر سفید پوستان تجدید سازمان یافت و موج شدید سرکوب سیاه پوستان و تیره پوستان به صورت گسترده و سازمان یافته بیش از پیش اعمال گردید.
در سراسر دوران سیطره استبدادی رژیم مدرنیست حاکم بر آفریقای جنوبی ایالات متحده امریکا و رژیم صهیونیستی از اصلی ترین حامیان این رژیم بودند.
 
 
آپارتاید

در پی مبارزات گسترده غیر سفیدپوستان و دیگر مردمان مستضعف و برخی دولت های مخالف امپریالیسم امریکا سرانجام در 30 ژوئن 1991 پایان رژیم آپارتاید رسما اعلام شد. نلسون ماندلا رهبر حزب "کنگره ملی آفریقا" در پی سال ها مبارزه علیه رژیم آپارتاید و تحمل حبس طولانی مدت در سال 1994 میلادی در یک انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید و بدینسان دوران سیطره ظالمانه آپارتاید به پایان رسید. اگر چه ماندلا و حزب کنگره ملی آفریقا به علت باقی ماندن در سیطره مشهورات ایدئولوژیکی نتوانستند رهایی حقیقی را برای مردم آفریقا به ارمغان آورند. باید دانست که آپارتاید تنها یک نوع از انواع تبعیض نژادی در جهان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس