اعضای آکادمی نیازی ندارند که ثابت کنند پیش از رأی دادن همه آن‌ها را فیلم دیده‌اند، یعنی این احتمال وجود دارد که بخش عمده‌ای از اعضای آکادمی تنها به نشانه اعتراض به «ترامپ»، به فیلم «فروشنده» رأی داده باشند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - نشریه هالیوود ریپورتر که از معتبرترین نشریات سینمایی به شمار می‌آید امروز نوشت: 26 فوریه سال 2012، اصغر فرهادی در شرایطی که تنش میان ایران و آمریکا افزایش یافته است با دریافت جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی ضمن دعوت مردم به صلح گفت: با افتخار این جایزه را به مردم سرزمینم تقدیم می‌کنم، مردمی که علیرغم خصومت‌ها و رنجش‌ها، به همه فرهنگ‌ها و تمدن‌ها احترام می‌گذارند.

صحبت‌های کارگردان فیلم «جدایی» موجب شد تا حاضرین در سالن از جمله «استیون اسپیلبرگ» از جا بلند شده و  فرهادی را تشویق کنند، اما مطمئنا «دونالد ترامپ»تحت تاثیر این حرف‌ها قرار نمی‌گیرد.

اصغر فرهادی امسال یک‌بار دیگر و در سایه دستور دیوانه‌وار «دونالد ترامپ» که مانع ورود اتباع 7 کشور مسلمان ازجمله  ایران شده بود، در کانون توجهات قرار گرفت.

این نشریه سینمایی نوشت: در حال حاضر فیلم «فروشنده» فقط یک نامزد اسکار نیست، بلکه به فریاد همبستگی هالیوود در اعتراض به قانون مهاجرتی ترامپ ضد مسلمانان تبدیل شده و اعطای اسکار به این فیلم می‌تواند یک بیانیه سیاسی از سوی هالیوود باشد.

شرایطی که در آن فیلم «فروشنده» برنده اسکار شد با شرایط فیلم «جدایی» متفاوت است. فیلم «جدایی» مورد اقبال و علاقه عمومی در جهان قرار داشت و در فصل جوایز سینمایی هم عملکرد پیروزمندانه‌ای داشت. حتی این فیلم در اتفاقی که برای فیلم‌های غیرانگلیسی نسبتا نادر است، نامزد بهترین فیلمنامه اصلی نیز شده بود، اما فیلم «فروشنده» اگرچه از سوی بعضی منتقدین تحسین شده بود، اما اتفاق نظر درباره آن وجود نداشت.

هالیوود ریپورتر در گزارش خود آورده‌است: اگرچه اعضای آکادمی اسکار نسخه "اسکرینر" فیلم‌های نامزد اسکار را در ایمیل‌های خود دریافت کرده‌اند، اما نیازی ندارند که ثابت کنند پیش از رأی دادن همه آن‌ها را دیده‌اند، یعنی این احتمال وجود دارد که بخش عمده‌ای از اعضای آکادمی تنها به نشانه اعتراض به «ترامپ»، به فیلم «فروشنده» رأی داده باشند.

البته این نکته را هم باید در نظر داشت که آکادمی اسکار، سالها توجه زیادی به آثار جهان اسلام و خصوصا ایران نمی‌کرد، عباس کیارستمی که در ماه جولای 2015 درگذشت مهمترین چهره سینمایی نوین ایران و چهره‌ای غیرقابل انکار در عرصه فیلمسازی بین‌المللی بود، به طرز قابل ملاحظه‌ای هیچ‌گاه نامزد اسکار نشد. اما آکادمی اسکار به تدریج توجه خود را به فیلم‌های کشورهای مسلمان و منطقه خاورمیانه بیشتر کرده است.  سال گذشته فیلم ترکیه‌ای «موستانگ» (به نمایندگی از فرانسه) و فیلم «ذیب» از اردن به کارگردانی «ناجی ابونوار» نیز به جمع نامزدهای اسکار خارجی راه یافتند.

با این شرایط، امسال،اعطای اسکار بهترین فیلم خارجی به فرهادی، حتی چیزی فراتر از اعتراض به فرمان مهاجرتی «دونالد ترامپ» است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس