بازتاب برنامه را باید در تیراژ کتاب ها و کتابفروشی ها دنبال کرد ولی به هر حال در این یکی دو سال مخصوصاْ امسال با برنامه های کتابی مانند شابک و كتاب باز و طرح های کتابخوانی مثل کتاب و زندگی و روشنا تقريبا تغييرات مطلوبی در بخش كتابخواني عمومي جامعه رخ داده و اين از فروش و ابراز رضايت نسبي ناشران و اهالی کتاب مشخص است.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - یک نویسنده گفت: واقعا جای وجیهه سامانی:جای برنامه «شابک» در رسانه ملی خالی بودبرنامه هایی مثل شابک در رسانه ملي خالی بود و آرزو می کنم که شابك همچنان روي آنتن باشد.به گزارش مشرق؛ وجیهه سامانی نویسنده و منتقد ادبی در خصوص برنامه «شابک» گفت: به نظرم شابك اتفاق خوب حوزه ي كتاب در رسانه ملی بود. نظیر این برنامه را تقریبا در این سال ها كم داشتيم.
وی ادامه داد: البته یکی دو سال اخیر برنامه های خوبی در تلویزیون پخش شده و حرکت هایی شده ولی فکر کنم یکی از معدود برنامه هایی که جذابیت داشت همین برنامه شابک بود.
 

سامانی در ارتباط با بازتاب برنامه «شابک» در جامعه عنوان کرد: بازتاب برنامه را باید در تیراژ کتاب ها و کتابفروشی ها دنبال کرد ولی به هر حال در این یکی دو سال مخصوصاْ امسال با برنامه های کتابی مانند شابک و كتاب باز و طرح های کتابخوانی مثل کتاب و زندگی و روشنا تقريبا تغييرات مطلوبی در بخش كتابخواني عمومي جامعه رخ داده و اين از فروش و ابراز رضايت نسبي ناشران و اهالی کتاب مشخص است.

وی افزود: یعنی یک حرکت و تحولی در بازار نشر رخ داده و كمي به تیراژ كتابها اضافه شده و در فروش شان تاثير گذاشته است. در نتیجه کتاب به دست مخاطب رسیده که عوامل مختلفی باعث این اتفاق بوده که یکی از این عوامل همین برنامه شابک بوده که مردم را به مطالعه تشویق می کند .
نویسنده کتاب «بادبادک ها» با اشاره به جایگاه کتاب در صداوسیما بیان کرد: برنامه هایی اینچنین می توانند در ترویج کتابخوانی و رسیدن کتاب به دست مخاطب تاثیرگذار باشند. ما در امر تبلیغات تلویزیونی غیر کتابی دچار بمباران رسانه ای هستیم. این بمباران تاثیر زيادي روي ذهن مخاطب دارد، مثل تبلیغات محصولات غذایی و بهداشتي که مردم را تحت تاثیر قرار می دهند. چراکه نمی شود جاذبه ی تصویر و صدا را نادیده گرفت.

وی در ادامه افزود: اما متاسفانه کتاب تا کنون و تا پیش از این سهم خيلي كمي از برنامه های تلویزیونی داشت و تنها در یک سری شبکه های خاص مثل 4 یا مستند برنامه های مختص کتاب پخش می شد. ولی اینکه برنامه ای بیاید و آنتن شبکه های اصلی مانند شبکه سوم را که بسیار پر بیننده هم هستند بگیرد، مگر می تواند تاثیر نداشته باشد. اگر این امر تداوم داشته باشد و اگر بتوانیم به آنجا برسیم که مثل تبلیغات ساير كالاها، کتاب را تبليغ کنیم مطمئن باشید بازار خود را پیدا می کند.

سامانی در پایان خاطرنشان کرد: واقعا جای برنامه هایی مثل شابک در رسانه ملي خالی بود. آرزو می کنم که شابك همچنان روي آنتن باشد و همچنان کتاب های خوبی که در بازار هست را به مخاطبانش معرفی كنيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس