فردا؛ روزی سرنوشت‌ساز برای وزیری پرحاشیه است و باید منتظر ماند تا دید نمایندگان ملت چه تصمیمی برای آخوندی می‌گیرند؛ استیضاح یا دادن فرصت مجدد به وی.

به گزارش مشرق، یکشنبه روز سرنوشت‌ سازی برای وزارت راه و شهرسازی است. در حالیکه پر و فراز و نشیب‌ترین عملکرد ممکن در وزارتخانه راه و شهرسازی در قیاس با تمامی دولت‌ها در دولت یازدهم رقم خورد، به نظر می رسد یکی از ضروری‌ترین برنامه‌هایی که مجلس در دستور کار خود قرار دهد، طرح استیضاح عباس آخوندی است.
 
در ادامه نگاهی اجمالی به کارنامه پر حاشیه عباس آخوندی خواهیم داشت.
 
 ** حقی که از متقاضیان مسکن مهر پایمال شد
 
آخوندی در همان روزهای اول تصدی پست وزارت راه و شهرسازی تکلیف خود را با مسکن مهر روشن کرد و آن را "مزخرف" دانست. این در حالی است که او در نطق روز اخذ رای اعتماد از  مجلس، بر طرح مسکن اجتماعی تاکید کرد هرچند در لابلایی سیاسی کاری‌های آقای وزیر محو شد.
 
براساس آمارهایی که دولت ارائه کرده، قوه مجریه بیش از 1.7 میلیون واحد مسکن مهر را فروش اقساطی کرده و به همین تعداد خانوار در حال پرداخت اقساط ماهیانه هستند، این در حالیست که 1.2 میلیون خانواده صاحب مسکن مهر شده‌اند و این یعنیی 500 هزار نفر در حال پرداخت اقساط وام خانه‌ای هستند که مالک آن نیستند! وزارت راه وعده داد طرح مسکن مهر را تا سال 93 به اتمام برساند و متقاضیان را صاحب خانه کند، اما دریغ از وعده‌ایی عملی شده.
 
 ** رکود سنگین در بخش مسکن
 
در حالی که بخش مسکن نقش عمده‌ای در اشتغال‌زایی کشور دارد، لذا توجه ویژه به عدم رکود در این بخش نکته‌ای مهم و اساسی برای مبارزه با بیکاری است. حال اگر دولتی خودخواسته این بخش مهم را به رکود ببرد تا بتواند از قبل آن تورم را رسماً کاهش دهد، تکلیف چیست؟ از ابتدای سال 93، مسکن وارد یک دوره رکود بسیار سنگین شد.
 
صدور پروانه ساخت مسکن از 760 هزار واحد در سال 93 به 360 هزار واحد در سال 94 تقلیل پیدا کرد. به تناسب همین کاهش حجم گسترده‌ای از بیکاری بر کشور سایه گسترانید تا سهم اشتغال بازار مسکن از 15 به 11 درصد برسد.  
 
 ** بی توجهی به حمل و نقل ریلی و تمرکز بر واردات هواپیما
 
بروز رخدادهای فراوان در بخش حمل و نقل ریلی از دیگر مواردی است که در کارنامه آخوندی وجود دارد. خطاهای فراوان در خط ریلی تهران - مشهد و وقوع حادثه ناگوار حادثه سمنان که منجر به جان باختن و سوختن تعدادی از هوطنانمان شد بخشی از فجایع وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل و نقل ریلی است. سیستم فرسوده حمل و نقل ریلی و قطارهایی بعضاً با عمر بیش از 30 سال یکی از دلایل اساسی برای توجه به نوسازی این ناوگان حمل و نقل پرطرفدار است. اما آخوندی ترجیح داد به جای ترمیم این زخم کهنه و عفونی، در مسیر واردات هواپیما که تنها 2 درصد از مردم برای جابجایی از این ناوگان استفاده می‌کنند، یک شوی تبلیغاتی گسترده راه بیاندازد.
 
 **  تاکید بر اقتصاد لیبرالیستی در مسیر تقابل با اقتصاد مقاومتی
 
به نظر می‌رسد از روز اول تکیه زدن بر کرسی وزارت راه و شهرسازی تکثیر مختصات اقتصاد لیبرالیستی در دستور کار آخوندی قرار داشت. به همین منظور، مدیران نیز بر همین مبنا انتخاب شدند. انتظار برای موفقیت تیم مدیریتی این وزارتخانه براساس پیش بینی‌ها بیهوده بود. توجه به خارج از مرزها، نگاه به دستان غربی‌ها -و به زعم آقایان قدرت‌های بین المللی- سبب شد تا این تفکر به مقابله مستقیم با اقتصاد مقاومتی برخیزد. اساسا گام برداشتن در مسیر مذکور سبب نادیده انگاشتن منافع ملی و اقشار فرودست جامعه مییشود. این اعتقاد فکری بارها و بارها از سخنان و مصاحبه‌های عباس آخوندی درز پیدا کرد. ثمره این تفکر نیز چنین عملکردی است که افکار عمومی بر فاجعه آمیز بودنش اتفاق نظر دارد.
 
** عدم برخورد با فساد در زیر مجموعه مدیریتی آخوندی
 
 تصدی پست وزارت راه و شهرسازی از سوی آخوندی با سوء استفاده‌های مالی چشمگیری در بخش مسکن مهر همراه شد. گرچه مسکن مهر برای مردم و متقاضیانش نان نشد، اما دیگ آن برای برخی مدیران این طرح مزخرف خوانده شده جوشید تا شاهد مظاهر فساد در این بخش باشیم. دستگیری برخی از مدیران و معاونین یکی از شرکت‌های عمرانی به اتهام دریافت 30 میلیارد تومان رشوه از پیمانکاران یکی از این مصادیق است.
 
عدم برخورد با مصادیق فساد در اداره بنادر که منجر به اعتراض مسئولین و ناوگان حمل و نقل کشور شد، نیز مشتی دیگر از خروارها فساد عیان و نهان در وزراتخانه عباس آخوندی است.
 
 ** فرجام آخوندی؛ استیضاح ملت یا...
 
فردا روزی سرنوشت‌ساز برای وزیری پرحاشیه است و باید منتظر ماند تا دید نمایندگان ملت چه تصمیمی برای او می‌گیرند؛ استیضاح یا دادن فرصت مجدد به وی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس