کد خبر 692437
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹

بالاخره هيات رئيس مجلس با اعلام وصول طرح استيضاح عباس آخوندي،‌وزير راه و شهرسازي، انتظارها را براي پاسخگويي وزير راه در مجلس به پايان رساند.

به گزارش مشرق؛ وزارت راه و شهرسازي يكي از حوزه هاي مهمي است كه در چندين حيطه كه با زندگي و رفاه مردم سركار دارد، دخيل است. مي توان گفت بيشتر زيرساخت هاي عمراني كشور به نحوي با اين وزارتخانه در ارتباط است. مسكن، جاده ها،‌ فرودگاه ها،‌ راه آهن و خطوط ريلي،‌ كشتيراني، هريك داراي اهميت فوق العادي در زندگي شهروندان ايراني هستند و كوچكترين ضعفي در اين زمينه ها مي تواند زندگي بخش زيادي از مردم كشور را درگير خود سازد. از اين رو اولويت بندي، تخصيص منابع مناسب، مديريت قوي و آينده نگري از ملزومات اصلي تصدي پست وزارتخانه راه و شهرسازي است.

متاسفانه در سال هاي اخير سياست هاي اتخاذ شده از سوي مسئولين وزارت راه و شهرسازي با نيازها و برنامه هاي بلند مدت همخواني نداشته و از همين باب بسياري از شهروندان معترض چنين مديريتي هستند. مجلس شوراي اسلامي به عنوان خانه ملت و مكاني كه نمايندگان آن انتظارات و اعتراضات مردم سراسر كشور را از دستگاه هاي اجرايي منعكس مي كنند، چندين سال است كه انتقادها به نحوه مديريت وزير راه را به گوش مسئولان رسانده ولي با وجود آنكه در 15 مهرماه 1394، جلسه استيضاح عباس آخوندي برگزار شد و وي وعده هاي جديدي براي بهبود اوضاع داد ولي در بيش از يكسال گذشته اتفاق خاصي نيفتاده و همچنان در بر همان لنگه مي چرخد!

مشكلاتي مانند مسكن مهر، عدم اولويت بندي در حوزه تخصيص منابع مالي به پروژهاي زيرساختي و در نهايت حادثه قطار سمنان - مشهد، نشان داده آخوندي توانايي لازم را براي تصدي چنين پستي ندارد. مردم تا چه زماني مي بايست هزينه هاي چنين مديريتي را پس بدهند. با عبور از چند دهه از انقلاب اينك زمان آزمون و خطا نيست و مديران اجرايي بايد اين را در ذهن داشته باشند هر گونه خطايي در حوزهاي ماموريتي خويش، هزينه هاي بسياري را به مردم و منافع ملي تحميل مي كند و در برخي از مواقع اين هزينه ها هيچ گاه قابل جبران نيست. مردمي كه در حادثه قطاري كه براي زيارت امام رضا(ع) عازم مشهد بود، سوختند و جان خود را از دست دادند، ديگر زنده نمي شوند و نمي توان با يك استعفاي صوري، همه چيز را تمام شده دانست.

سيستم حمل و نقل ريلي به عنوان امن ترين شيوه حمل ونقل در جهان شناخته مي وشد ولي در دوسال گذشته در يك محل دوبار سانحه مرگبار اتفاق افتاده است. اين اتفاق در حملي روي داده كه به قول وزير راه تجهيزات مدرن سيگنالينگ در مسير مستقر بوده و احتمال حادثه نزديك صفر بوده است!

در حاليكه بسياري از شهروندان درگير مسكن مهر و انتظار اتمام اين پروژه را دارند،‌ متولي اصلي آن با مزخرف خواندش، نمك بر زخم آنها پاشيده و چند سال است كه متقاضيان و خريداران مسكن مهر پا در هوا هستند!‌ به كارگيري بنگاه هاي وابسته به وزير راه در پروژه هاي وزارت خانه چه معنايي مي تواند داشته باشد؟ در حاليكه سيستم حمل و نقل ريلي نيازمند سرمايه گذاري است، بيشتر تمركز بر روي حمل و نقل هوايي و خريد هواپيما قرار گرفته و در روز ورود ايرباس مرجوعي از اسپانيا، افتضاحي از بي عزتي در فرودگاه مهرآباد در پذيرايي از اين هواپيما توسط مسئولان وزارت راه به راه مي افتد و حقارت به حدي بالا گرفته بود كه تنها انداختن شنل قهرمان بر روي دوش هاي آخوندي، مي توانست مراسم را كامل سازد!

اين مشكلات و دهها دليل ديگر مانند سانحه هواپيماي آنتونوف 149 تهران- طبس باعث گرديد تا تعدادي از نمايندگان مجلس براي دومين بار آخوندي را براي استيضاح به مجلس فراخوانند. متاسفانه عده اي در اين ميان بدون تامل و تنها با نگاه حزبي به اين استيضاح مي نگرند و پيش از برگزاري جلسه استيضاح، از عدم راي آوري آن سخن مي گويند و نمايندگان حامي طرح را متهم به بازي سياسي مي كنند!

آيا اينهمه فاجعه و مشكلات در حوزه مديريتي آخوندي براي استيضاح كافي نيست؟ چند نفر ديگر از هموطنان بايد قرباني ضعف مديريتي وزير راه شوند تا نمايندگان راضي به استيضاح وي شوند؟ نگاه سياسي و جناحي داشتن به حوزه هاي تخصصي،‌ آفتي است كه در نهايت به زيان منافع ملي و جان و مال شهروندان تمام مي شود. استيضاح و سوال، ابزارهايي در دست نمايندگان خانه ملت است كه مي توانند براي پاسخگو كردن مسئولان اجرايي و بهبود مديريت اجرايي به كار گرفته شوند و بنابراين يكي از ضروريات حال حاضر كشور تغيير نگاه مديريتي در حوزه وزارتخانه راه و شهرسازي است كه آخوندي با نگاه ليبراليستي و بي توجهي به نيازهاي واقعي مردم ضربات سنگيني به آن وارد ساخته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس