کد خبر 691384
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸

« سعد حریری » نخست وزیر لبنان و رئیس حزب جریان المستقبل ضمن حمله شدید و مخالفت آشکار با برخی مواضع ژنرال « میشل عون» رئیس جمهوری لبنان، به مخالفان داخلی خود مانند « اشرف ریفی» وزیر سابق دادگستری لبنان هشدار و اولتیماتوم داد.

 به گزارش مشرق، سعد حریری در سخنرانی خود در دوازدهمین سالگرد ترور «رفیق حریری» پدرش و نخست وزیر اسبق لبنان که عصرسه شنبه شب در سالن « البیال» متجمع نمایشگاه های بیروت برگزار شد، خطاب به منتقدان و مخالفان خود با این ادعا که « ما برای حفاظت از ثبات لبنان مذاکره و سازش کردیم»، گفت که ما هرگز درباره آنچه « حق و ارزش ها» خواند مانند «دادگاه بین المللی رسیدگی کننده به پرونده ترور رفیق حریری، نظام سوریه و بشار اسد، سلاح غیرقانونی و حضور حزب الله در سوریه» سازش نکرده و نخواهیم کرد.

این در حالی است که ژنرال عون بارها و به ویژه در روزهای گذشته و در گفت وگو با رسانه های مصری به طور قاطع و تمام قد از سلاح حزب الله و حضور آن در سوریه برای دفاع از لبنان درمقابل خطر و تهدید دشمن صهیونیستی و تروریسم تکفیری دفاع کرد.

رئیس جمهوری لبنان در در گفت وگو با شبکه تلویزیونی (CBC ) مصر تاکید کرد:سلاح حزب الله با مشروعیت دولت لبنان تناقض ندارد و این سلاح بخش اصلی و اساسی دفاع از لبنان است.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که خاک لبنان در اشغال اسرائیل است و ارتش لبنان توان کافی برای جنگ با اسرائیل را ندارد، ما ضرورت وجود سلاح مقاومت را برای تکمیل سلاح ارتش احساس می کنیم.

ژنرال عون در پاسخ به سوالی تاکید کرد: حزب الله برای جنگ علیه با گروه های تروریستی مانند داعش و النصره در سوریه حضور دارد و وارد یک درگیری منطقه ای نشده است.

رئیس جمهوری لبنان اظهارداشت: حزب الله وارد سوریه نشد مگر زمانی که لبنان با مشکلاتی از سوی تروریست ها که به داخل خاک لبنان از جمله شهرک عرسال و منطقه وادی خالد تجاوز می کردند، مواجه شد.

وی بارها با حمایت از بقای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و حل سیاسی بحران سوریه ، خواستار گفت وگوی بیروت و دمشق شده است و در گفت وگو با تلویزیون مصری تاکید کرد: مانعی برای سفرم به دمشق و تهران وجود ندارد».

اما سعد حریری بر مخالفت شدید خود با ژنرال عون صحه گذاشت و گفت: مهم این است که همه می فهمند در لبنان اختلاف های شدید در خصوص حزب الله و حضور آن در سوریه وجود دارد و توافقی بر سر این موضوع نه در دولت ، نه در پارلمان و نه پشت میز گفت وگوها وجود ندارد، ما معتقدیم آنچه از لبنان حمایت می کند، اجماع حول ارتش و نیروهای قانونی و دولت است.

در روزهای گذشته در محافل سیاسی و رسانه ای لبنان از بروز اختلاف های شدید بین سعد حریری و ژنرال عون سخن گفته می شد اما دو طرف تلاش داشته و دارند، تاکید کنند که اختلافی وجود ندارد.

سعد حریری در بخش دیگری از سخنان خود به مخالفانش در حزب جریان المستقبل و گروه 14 مارس به ویژه اشرف ریفی وزیر سابق دادگستری که امروز به دشمن و رقیب جدی او تبدیل شده است، اولتیماتوم و هشدار داد.

رئیس حزب جریان المستقبل گفت: « رفیق حریری» نامی نیست که برخی برای انتقام گیری سیاسی و ایجاد شکاف طائفه ای و ملی از آن استفاده می کنند.

ریفی ، سعد حریری را متهم می کنند که از مواضع و سیاست های پدرش رفیق حریری را برای تصاحب قدرت و نشستن در کرسی نخست وزیری عبور کرده است.

حریری در انتخابات شوراهای شهر که چند ماه قبل برگزار شد در مقابل ریفی به ویژه در شهرهای شمالی لبنان مانند طرابلس و عکار شکست سنگینی متحمل شد.

رئیس حزب جریان المستقبل گفت:کسانی که ما را به درگیری و نابودی لبنان فرامی خوانند و یا ما را به امتیاز دادن و عقب نشینی از اصول و حقوق ملی و نقش خود در نظام سیاسی و مسئولیت اداره عمومی کشور متهم می کنند، به طور قطع با افکار رفیق حریری آشنا نیستد و اشتباه می کنند ، آنها بدانند ما یک انجمن خیریه سیاسی نیستیم که فقط هبه ها و جایگاه توزیع و رایگان ایثار می کنیم.

وی افزود: کسانی که مخالف مصالحه امروز در لبنان هستند کافی است به چند ماه قبل برگردند که از فروپاشی اقتصاد، سقوط ارزش لیره واحد پول لبنان، خلاء همه جانبه ، نابودی توافقنامه طائف( توافقی که به جنگ 15 ساله داخلی لبنان پایان داد) صحبت بود اما امروز و بعداز 12 سال برای نخستین بار لایحه بودجه لبنان و پرونده نفت و برق در حال بررسی برای تصویب قوانین لازم در پارلمان است.

سعد حریری ادعا کرد: آنچه شرایط لبنان را در این چند ماه گذشته تغییر داد شجاعت تصمیم ما برای انتخاب ژنرال « میشل عون» ( نامزد مورد حمایت حزب الله) به عنوان رئیس جمهوری لبنان بود.

رئیس حزب جریان المستقبل همچنین گفت:ایثار خوب و یک مسئولیت ، وظیفه و شجاعت است و به همین دلیل برای حل پرونده های ملی پشت میز مذاکرات و گفت وگوها نشسته ایم اما این ایثار به امتیاز دادن سیاسی در هر موضوع کوچک و بزرگ تبدیل نخواهد شد.

در یکی دو سال گذشته هیاتی از حزب جریان المستقبل که ریاست آن را « نادر حریری» مشاور و رئیس دفتر سعد حریری برعهده دارد، تاکنون 40 بار با یک هیات از حزب الله و زیر نظر« نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان گفت وگو کرده است.

نخست وزیر لبنان در ادامه سخنان خود بر تمایلش برای تصویب قانون جدید انتخابات پارلمانی با هدف بازگشت حیات سیاسی و پارلمانی به لبنان تاکید کرد و افزود:اما به شرط اینکه قانون جدید انتخابات به انزوا و حذف یکی از ارکان اصلی جامعه لبنان و در راس آنها همپیمانان ما منجر نشود و سهمیه زنان در پارلمان را تضمین کند.

رئیس حزب جریان المستقبل اضافه کرد:به هواداران و اعضای حزب جریان المستقبل در همه مناطق لبنان می گویم که انتخابات پارلمانی در مقابل شما قرار دارد( ماه مه 2017) بنابراین بسیج و آماده شوید تا با هم تحت سقف هر قانونی که پارلمان تصویب می کند، آرای خود را در صندوق ها بریزیم.

سعد حریری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: لبنان امروز در چارچوبی قانونی و مطابق قانون اساسی اداره می شود و تلاش های سیاسی باید بر جلوگیری از دور شدن لبنان از این چارچوب متمرکز شود و این مسئولیت تک تک لبنانی ها و در درجه اول قدرت های رسمی و دولت است.

وی افزود: دولت مرجع اصلی در اداره امور ملی و کشور است نه احزاب ، طوائف ، طرف های خارجی اعم از برادر ، دوست و همپیمان، تصمیم گیری در لبنان برعهده دولت است نه افراد ، رهبران و نه محورهای منطقه ای و بین المللی.

رئیس حزب جریان المستقبل اضافه کرد:کسانی که گمان می کنند، با حمایت طرف های منطقه ای می توانند تصمیم های ملی در لبنان را مصادره کنند، همچون گذشته در توهم بسر می برند، به آنها می گویم که شکست تجربه های گذشته باید برای شما و همه لبنانی ها و خود ما درس عبرت باشد، اجازه ندهید کشورتان تسلیم محورهای خارجی شود.

سعد حریری گفت: لبنان نه امروز ، نه فردا و نه هر زمان دیگری، بخشی از یک محور در رویاروئی با براداران عرب قرار نخواهد داشت.

وی افزود: ما خواستار دشمنی با احدی نیستیم اما اجازه نمی دهیم خاک لبنان میدان درگیری دیگران باشد و تاکید می کنم لبنان بخش جدائی ناپذیر از جهان عرب است و ما درصدد دفاع و حمایت از منافع عربی هستیم و اجازه نمی دهیم احدی لبنان را از ما برباید و این وعده ما به همه لبنانی ها است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس