به گزارش مشرق، یک فروند کشتی شرکت ملی نفتکش ایران (NITC) با ظرفیت ٢٩٩ هزار و ١٦٧ DWT برای تحویل یک محموله نفتی به پالایشگاه Cilacap اندونزی، عازم این کشور شد. این محموله مسیر و بازار جدیدی در تجارت نفت ایران باز میکند.
این محموله نخستین محموله نفتی است که ایران پس از برداشته شدن تحریم های بینالمللی در سال ٢٠١٦ میلادی، به اندونزی ارسال میکند. پهلوگیری این کشتی نفتکش ایرانی در این بندر شرق آسیا به فهرست بنادری که ایران قادر به توقف در آنهاست می افزاید.
همچنین تحویل نفت ایران به اندونزی درست در زمانی صورت میگیرد که تهران و جاکارتا گفتگوهای جدی خود را آغاز کردهاند. ٢ کشور برای سرمایهگذاری اندونزی در صنایع بالادستی نفت ایران، و سرمایهگذاری شرکت ملی نفت ایران در صنایع پائین دستی پالایشی در اندونزی مذاکرات خود را آغاز کرده اند.
نشریه لویدز لیست در ماه سپتامبر ٢٠١٦ گزارش داده بود که شرکت ملی نفت ایران (NIOC) در حال مذاکره برای خرید سهام پالایشگاه در هندوستان، اندونزی و اروپاست. این اقدام NIOC گامی استراتژیک برای تصاحب بازار جهت صادرات نفت خود قلمداد شده بود.
این کشتی نفتکش در تاریخ ٥ فوریه ٢٠١٧ (١٧ بهمن ١٣٩٥) از پایانه نفتی جزیره خارگ حرکت و سفر خود را به سمت پایانه نفتی سیلاکاپ اندونزی آغاز کرد. این کشتی نفتکش براساس برنامه قرار است ١٩ فوریه ( اول اسفند ١٣٩٥) به پایانه سیلاکاپ، که بزرگترین پالایشگاه نفت اندونزی در آن واقع است، برسد.
اندونزی هیچگاه بازار بزرگی برای نفت ایران نبوده است. ایران و اندونزی در زمینه محصولات کشاورزی و محصولات نفتی نظیر قیر با یکدیگر رابطه تجاری دارند.
بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی لویدز لیست، صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی حتی پیش از اعمال تحریمهای غرب در سال ٢٠١١ میلادی بیشتر به کشورهای چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، و سریلانکا بوده است.
در همین حال، اطلاعات لویدزلیست نشان میدهد که صادرات نفت ایران در ماه ژانویه ٢٠١٧ میلادی با اندکی کاهش به ٢,٠٩ میلیون بشکه در روز رسیده است. صادرات نفت ایران در ماه دسامبر ٢٠١٦ نزدیک به ٢.٥١ میلیون بشکه بود. صادرات نفت ایران در حالی در ماه ژانویه امسال کاهش یافته است که ایران جزو معدود تولیدکنندگان نفت عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (OPEC) بوده است که از برنامه کاهش تولید نفت مستثنی شده است.
عمدهترین واردکنندگان نفت ایران در ماه ژانویه کشورهای چین، فرانسه، یونان، هند، ایتالیا، ژاپن، هلند، کره جنوبی، اسپانیا، و ترکیه بوده اند.
این محموله نخستین محموله نفتی است که ایران پس از برداشته شدن تحریم های بینالمللی در سال ٢٠١٦ میلادی، به اندونزی ارسال میکند. پهلوگیری این کشتی نفتکش ایرانی در این بندر شرق آسیا به فهرست بنادری که ایران قادر به توقف در آنهاست می افزاید.
همچنین تحویل نفت ایران به اندونزی درست در زمانی صورت میگیرد که تهران و جاکارتا گفتگوهای جدی خود را آغاز کردهاند. ٢ کشور برای سرمایهگذاری اندونزی در صنایع بالادستی نفت ایران، و سرمایهگذاری شرکت ملی نفت ایران در صنایع پائین دستی پالایشی در اندونزی مذاکرات خود را آغاز کرده اند.
نشریه لویدز لیست در ماه سپتامبر ٢٠١٦ گزارش داده بود که شرکت ملی نفت ایران (NIOC) در حال مذاکره برای خرید سهام پالایشگاه در هندوستان، اندونزی و اروپاست. این اقدام NIOC گامی استراتژیک برای تصاحب بازار جهت صادرات نفت خود قلمداد شده بود.
این کشتی نفتکش در تاریخ ٥ فوریه ٢٠١٧ (١٧ بهمن ١٣٩٥) از پایانه نفتی جزیره خارگ حرکت و سفر خود را به سمت پایانه نفتی سیلاکاپ اندونزی آغاز کرد. این کشتی نفتکش براساس برنامه قرار است ١٩ فوریه ( اول اسفند ١٣٩٥) به پایانه سیلاکاپ، که بزرگترین پالایشگاه نفت اندونزی در آن واقع است، برسد.
اندونزی هیچگاه بازار بزرگی برای نفت ایران نبوده است. ایران و اندونزی در زمینه محصولات کشاورزی و محصولات نفتی نظیر قیر با یکدیگر رابطه تجاری دارند.
بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی لویدز لیست، صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی حتی پیش از اعمال تحریمهای غرب در سال ٢٠١١ میلادی بیشتر به کشورهای چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، و سریلانکا بوده است.
در همین حال، اطلاعات لویدزلیست نشان میدهد که صادرات نفت ایران در ماه ژانویه ٢٠١٧ میلادی با اندکی کاهش به ٢,٠٩ میلیون بشکه در روز رسیده است. صادرات نفت ایران در ماه دسامبر ٢٠١٦ نزدیک به ٢.٥١ میلیون بشکه بود. صادرات نفت ایران در حالی در ماه ژانویه امسال کاهش یافته است که ایران جزو معدود تولیدکنندگان نفت عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (OPEC) بوده است که از برنامه کاهش تولید نفت مستثنی شده است.
عمدهترین واردکنندگان نفت ایران در ماه ژانویه کشورهای چین، فرانسه، یونان، هند، ایتالیا، ژاپن، هلند، کره جنوبی، اسپانیا، و ترکیه بوده اند.