کد خبر 691210
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱

موسوی لارگانی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه باید پروژه ها، سیاست ها و اهداف اقتصاد مقاومتی هم‌راستا باشند، گفت: در برخی موارد اهداف و سیاست ها با پروژه ها اختلاف دارند. برای مثال نباید ساختن جاده و تکمیل فرودگاه به عنوان پروژه های اقتصاد مقاومتی قلمداد شوند.

به گزارش مشرق، سیدناصر موسوی لارگانی، نماینده استان اصفهان و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با عضو شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، ضمن اشاره به اهمیت باور به اقتصاد مقاومتی در مدیران و مسئولین، توضیحاتی در مورد وظایف دولت، تولید کننده و مردم در عمل به اقتصاد مقاومتی ارائه کرد.
 
این نمایند مجلس با اشاره به برخورد شعاری با اقتصاد مقاومتی در دولت و مجلس، گفت: اگر اعتقاد راسخ به اقتصاد مقاومتی در بین مسئولین باشد، این امر محقق می شود. در صورتی که به اقتصاد مقاومتی معتقد باشیم، چشم به دشمن نخواهیم دوخت.
 
وی ادامه داد: یکی از افسران زمان انقلاب به من می گفت که زمانی که نیروهای آمریکایی را در سال ۵۷ از کشور بیرون می کردیم به ما می گفتند که شما با التماس ما را بر می گردانید چراکه توانایی تعویض یک پیچ بالگردها را ندارید. امروز به حمدالله با تکیه بر توان داخلی به مواردی دست پیدا کرده ایم که دشمن فکرش را هم نمی توانست بکند، مثل انرژی هسته ای.
 
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به مثلث سه ضلعی مردم، دولت و تولید کننده اشاره کرد و گفت: هر یک از این سه ضلع مثلث بایستی به وظایف خود در راستای اقتصاد مقاومتی عمل کنند. در برخی موارد اهداف و سیاست ها با پروژه ها اختلاف دارند. برای مثال نباید ساختن جاده و تکمیل فرودگاه به عنوان پروژه های اقتصاد مقاومتی قلمداد شوند.
 
وی ضمن تاکید بر نقش دولت در اقتصاد مقاومتی، گفت: یکی از وظایف مهم دولت در این زمینه جلوگیری از خام فروشی است. علیرغم منع خام فروشی در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی باز هم شاهد صادرات مواد معدنی به صورت خام از کشور هستیم در حالی که همین مواد با فرآوری به کشور خودمان باز می گردند. اشتغال و سود آوری آن برای خارجی هاست و زیان و رکود آن برای ما.
 
موسوی لارگانی ضمن یادآوری جلسه رهبر معظّم انقلاب با کارگزاران نظام، گفت: در این جلسه رهبری به این نکته اشاره کردند که بایستی برای پول هایی که ممکن است از نتیجه این توافق آزاد گردد، برنامه ریزی داشته باشیم که کجا خرج می شوند. در حال حاضر ۸۰ درصد از وارداتی که انجام می شود به درد عامه مردم نمی خورد مثل کالاهای لوکس و خودرو های گران قیمت.
 
وی درباره وظایف تولید کنندگان به عنوان ضلع دوم مثلث در عمل به اقتصاد مقاومتی، گفت: تولید کننده نیز بایستی با افزایش کیفیت محصولات و خدمات در یک بازار رقابتی، بتواند در صحنه رقابت باقی بماند. وجود انحصار و استفاده نکردن از نخبگان موجب تفاوت صنعت خودرو ایران و کره جنوبی شده است.
 
این نماینده مجلس با انتقاد از برخی واگذاری ها و قرارداد ها با شرکت های خارجی، گفت: در زمینه کترینگ راه آهن چه لزومی داشتکه این کار به یک شرکت اتریشی واگذار شده است. در بخش ستاد تسهیل اقتصاد مقاومتی در استان ها نیز صرفا به اعطای وام محدود شده که برخی از آن تسهیلات نیز محقق نشده است. در این مسیر برخی بدهکاران بانکی نیز به اسم رونق در تولید در لیست اعطای وام نیز قرار گرفته اند.
 
وی مهمترین وظیفه مردم در زمینه عمل به اقتصاد مقاومتی را استفاده از کالای داخلی دانست و افزود: ژاپن به دلیل استفاده از کالای داخلی، ژاپن شده است. ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا نیز با شعار مصرف کالای داخلی و استخدام نیروی داخلی به میدان آمده است چراکه به اهمیت این موضوع پی برده است.
 
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر لزوم در اولویت قرار گرفتن معیشت مردم و بیکاری جوانان گفت: در صورتی که به جوانان مملکت خود اعتماد و اعتقاد داشته باشیم، می توانیم اقتصاد مقاومتی را در عمل محقق کنیم.
 
منبع: شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس