شش قشر مختلف، پیش و پس از پیروزی ترامپ، تظاهرات وسیعی در ایالت‌های مختلف به راه انداخته‌اند. این‌همه اعتراض در آغاز بکار یک رئیس‌جمهور، چرا؟!

سرویس جهان مشرق - زنان، سیاه‌پوستان، مسلمانان و ... پیش و پس از پیروزی ترامپ، تظاهرات وسیعی در ایالت‌های مختلف به راه انداخته‌اند که هم‌اکنون نیز ادامه دارد. اعتراض‌ها با روش‌های دیگر مانند بستن مغازه‌ها، امضای طومار یا اقامه نماز جماعت در خیابان نیز انجام شده است.
 
معمولاً تظاهرات علیه یک رئیس‌جمهور زمانی است که به بخشی از عملکرد او انتقاد دارند. اما این بار حتی پیش از آنکه دستورهای اجرایی ترامپ منتشر شود، اعتراضات شروع شده بود. تا به حال 6 گروه اصلی در تظاهرات به چشم خورده است که خواسته‌‌های هر یک را بررسی می‌کنیم:
 
1- هواداران هیلاری کلینتون
 
این گروه از همه زودتر شروع به تظاهرات کردند، زیرا بر این باور بودند هیلاری کلینتون آرای مردمیِ بیشتری آورده (با اختلاف سه میلیون) و نباید صرفاً به خاطر آرای الکترال، کلید کاخ سفید به ترامپ داده شود. برخی از آنها شبهه دخالت سایبری روسیه در نتایج را مطرح می‌کردند و گروهی دیگر نیز نظام مردسالار ایالات متحده را به طرد هیلاری به خاطر جنسیتش متهم می‌کردند.
 
2- زنان
 
سخنان و رفتارهای پیشین ترامپ که نسبت به زنان تحقیرآمیز بوده، اقشاری از زنان را نسبت به ریاست‌جمهوری او بدبین ساخته است. ترامپ در سخنانی که مخفیانه ضبط شده، به مجری ان‌بی‌سی گفت همین که زنان بدانند تو یک ستاره‌ای، اجازه می‌دهند هر کاری با آنان انجام دهی.
 
بیش از 20 زن مدعی شده‌اند ترامپ پیش از این آنها را مورد آزار و اذیت قرار داده است. رسانه‌ها و انجمن‌های حامی حقوق زنان با انعکاس سخنان این افراد از زنان آمریکایی می‌خواهند در مقابل پیشبرد سیاست‌‌های ترامپ بایستند. این رسوایی موجب شد بیش از نیم میلیون زن در تظاهراتی بیسابقه دقیقاً فردای مراسم سوگند ترامپ، خیابان‌های واشینگتن دی‌سی را با رژه خود حیرت‌زده کنند.

دانلد حتی از روز انتخابات تا کنون چند بار ملانیا همسر سوم خود را تحقیر کرده است. رفتارهای خاص او مثل سرک‌کشیدن به برگه رأی ملانیا یا جاگذاشتن او در لحظه ورود به کاخ سفید و دست‌دادن با اوباما و همسرش حتماً توسط خیلی از آمریکاییان دیده شده است. 
 
 
تظاهرات علیه ترامپ در فرودگاه شیکاگو
 
3- سیاه‌پوستان
 
تظاهرات این گروه در دو سال آخر ریاست‌جمهوری اوباما به دلیل سخت‌گیری‌های پلیس اوج گرفته بود. پلیس آمریکا هر از چندی یک نوجوان یا جوان سیاه‌پوست را به دلایلی می‌کشت و می‌گفت به دستور ایست بی‌توجه بوده یا سلاح داشته است. اما سیاه‌پوستان می‌گفتند آمارها چیز دیگری می‌گوید.
 

سیاه‌پوستان، بومیان و لاتینی‌تبارها بیش از سایر گروه‌های نژادی ضرب شست پلیس آمریکا را چشیده‌اند و دلیل آن نیز حساسیت بیشترِ نیروهای انتظامی نسبت به اقلیت‌ها است. برای مثال از هر 10 هزار سفید‌پوست، تنها 503 نفر با دستور «ایست» پلیس مواجه شده‌اند در حالی که این رقم در میان سیاه‌پوستان 1404، بومیان 1141 و لاتینی‌تباران 979 است.

حالا با اصرار ترامپ برای سخت‌گیری بر مهاجران و اینکه او دائماً از طرف سفیدپوستان افراطی مورد حمایت قرار می‌گیرد، سیاه‌پوستان که تا به حال بیشترین فشارها را تحمل کرده‌اند احساس می‌کنند از چاله به چاه افتاده‌اند و راهی جز فریاد نمی‌بینند. کمااینکه بسیاری از لاتینی‌تبارها نیز که بدون وضعیت قانونی مشخص در آمریکا زندگی کرده و رئیس‌جمهور جدید قصد دیپورت آنها را دارد، سیاه‌پوستان را در تظاهرات همراهی می‌کنند.
 
4- مسلمانان
 
ترامپ دائماً در مناظرات انتخاباتی بر عبارت «تروریست اسلامی» تأکید می‌کرد و نابودی سریع آن در خاورمیانه را به عنوان یکی از اهداف خود برمی‌شمرد. این موجب امیدهایی در میان مسلمانان واقعی شده بود اما یکی از اولین دستورات اجرایی دانلد پس از ورود به کاخ سفید، ممنوعیت ورود مهاجران از 7 کشور اسلامی بود که برخی از آنها از جمله ایران هیچ سابقه‌ای در اعزام تروریست به آمریکا نداشتند.
 
این دستور که موجب مزاحمت برای خیلی از مسافران به آمریکا شد با اعتراض شدید مسلمانان روبرو گشت. تعطیلی مغازه‌‌ها از سوی فروشندگان یمنی‌تبار یا برگزاری نماز جماعت در فرودگاه یا در خیابان‌های اصلی نیویورک، راهی برای نشان‌دادن این اعتراض بود، ضمن اینکه بعضی انجمن‌ها از جمله شورای روابط آمریکایی-اسلامی شکایتی را علیه رئیس‌جمهور تنظیم کرده و حکم او را در ورطه تعلیق انداختند. 
 
 
تصاویری از تظاهرات اقشار مختلف آمریکایی علیه ترامپ
 
5- دانشمندان
 
برای این قشر، نه فقط دستورات تبعیض‌آمیز اوباما بلکه زیرسؤال بردنِ برخی یافته‌های علمی دغدغه شده است. ترامپ مسأله تغییرات آب و هوایی را اساساً خدعه چین برای محدودکردن صنایع آمریکا می‌داند و حتی یک بار احتمال داد واکسن کودکان در ایجاد اوتیسم مؤثر باشد. حضور 500 تن از محققان زن در میان تظاهرات 21 ژانویه با لباس فرم توسط بسیاری از خبرگزاری‌ها و عکاسان خبری مورد توجه قرار گرفت.
 
6- بومیان
 
آخرین قشری که به تظاهرات علیه ترامپ پیوسته‌اند، بومیان هستند. ترامپ دستور داده بار دیگر پروژه خط لوله نفت در داکوتا را از سر بگیرند، پروژه‌ای که پس از اعتراض‌های طولانی متوقف شده بود. حامیان محیط زیست و بومیان آمریکا شبهای سرد در مسیر پروژه اتراق کردند تا بالاخره به نتیجه رسیدند، اما اکنون زحمات خود را بربادرفته می‌بینند.
 
در تظاهرات بومیان در مقابل کاخ سفید شرکت‌کنندگان در اعتراض به ساخت خط لوله انتقال نفت از طریق رودخانه «میسوری» که باعث آلودگی این رودخانه خواهد شد، شعار دادند «آب حیات است» و «نفت را نمی‌توانید بنوشید».
 
خطر ائتلاف تظاهرکنندگان علیه دولت ترامپ
 
بخشی از اعتراضات علیه ترامپ ناشی از تبلیغات رسانه‌های حاکم است، یعنی جریانی که سود خود را در ریاست‌جمهوری هیلاری کلینتون یا یک جمهوری‌خواهِ کمترمتفاوت می‌دید. اما بخش دیگر ناشی از سیاست‌ها و دستورات نادرست و عجولانه دانلد ترامپ است. او رویه‌های موجود میان قوا را نادیده می‌گیرد و حتی گاهی نزدیکترین افراد در تیم کاخ سفید را از تصمیمات خود مطلع نمی‌‌کند.
 
اعتراض‌‌های پیاپی موجب شده به تدریج، اقشار مختلف نسبت به این دغدغه مشترک هشیار شوند و با ائتلاف خود فشار زیادی بر دولت جدید وارد کنند. ترامپ تا کنون هیچ واکنش مثبتی نسبت به این اعتراض‌ها نداشته و همواره با کنایه و غرور پاسخ داده است. اما ممکن است به تدریج شرایط عوض شود.
 
قرار است 17 فوریه همه معترضان به رفتارهای ترامپ، نه مدرسه بروند،‌ نه خرید کنند و نه سر کار بروند. فقط در خیابان و اماکن عمومی به صورت مسالمت‌آمیز حضور یابند تا بی‌اعتنایی رئیس‌جمهور جدید به قانون اساسی آمریکا را فریاد بزنند. این تظاهرات در همین جمعه برگزار می‌شود و حجم آن در سراسر آمریکا ممکن است بیش از حد تصور باشد.
 
منابع
 
https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2017/jan/22/two-million-protest-against-trumps-inauguration-worldwide
http://www.nature.com/news/scientists-join-massive-protest-against-trump-1.21345
http://www.usatoday.com/story/news/nation-now/2017/01/30/michigan-muslims-file-suit-against-trump-order/97261504
http://www.seattletimes.com/seattle-news/environment/hundreds-rally-in-seattle-against-trumps-move-to-advance-keystone-xl-dakota-pipelines

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس