افشای پرونده فساد مالی فیون و همسرش، پیروزی لوپن را دست‌کم در دور اول راحت‌تر کرده و احزاب ملی‌گرا در آلمان و هلند را به پیروزی در انتخابات سرنوشت‌ساز سال جاری امیدوارتر ساخت.

سرویس جهان مشرق- شرایط انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه پس از افشای پرونده پرداخت ماهانه چندصد هزار یورو از سوی فرانسیس فیلون نخست‌وزیر پیشین و نامزد راستگرا به همسر و فرزندانش تغییر کرده است.
 
در میان چهار جریان مطرح فرانسه، بنوا هامون از حزب سوسیالیست با توجه به کاهش محبوبیت دولت حاکم شانسی ندارد. سه نامزد دیگر، فرانسوا فیون از حزب جمهوری‌خواه، مارین لوپن از جبهه ملی و امانوئل ماکرون نامزد مستقل از جریان میانه‌رو در انتخابات آوریل (اردیبهشت آینده) شرکت خواهند کرد و رقابت اصلی میان این سه خواهد بود.
 
فعلاً پیروزی ترامپ در ایالات متحده شانس مارین لوپن را که افکار ملی‌گرایانه و نزدیکی با وی دارد بیشتر کرده و از سویی فیون به دلیل مطرح‌شدن پرونده فساد مالی با افت محبوبیت مواجه شده است.
 
این روزها هیچ نامزدی نگران‌‌تر از فیون نیست. هفته‌نامه فرانسوی The Canard Enchaîné هفته گذشته افشا کرد نامزد کنونی و نخست‌‌وزیر پیشین (در سال‌های 2007 تا 2012 میلادی) به شکلی صوری به استخدام پنه‌لوپه همسر ولزی خود اقدام کرده بوده و برای کاری که در واقع صرفاً یک عنوان جعلی بوده، ماهانه 700 هزار یورو به او پرداخت کرده است (این مبلغ از 500 هزار تا 900 هزار یورو ذکر شده که دلیل آن پرداخت پول به فرزندان او علاوه بر همسرش است).
 
هم‌حز‌بی‌های فیون در پارلمان فرانسه تلاش زیادی می‌کنند تا او را از مخمصه بیرون آورند. آنها می‌گویند بیش از 100 تن از همسران، دختران و پسرانِ خود نمایندگان در استخدام یکی از ارگان‌های حکومت فرانسه هستند و این یک رویه عادی  است. اما ریزش هواداران او و برخوردهای فیون و همسرش با موضوع نشان می‌دهد اتفاق تلخی برای حزب جمهوری‌‌خواه در پیش است.
 
فیون دست‌های پشت‌پرده را در به تلاش برای زمین‌زدن او متهم کرده و با انتشار نامه‌ای سرگشاده به مردم فرانسه، جعلی‌بودنِ شغل همسرش را نپذیرفت و خود را مقاوم برابر فشارها و آماده قضاوت مردم در انتخاباتِ پیشِ‌رو اعلام کرد، اما به خاطر اینکه می‌توانست شخص دیگری از شهروندان فرانسه را در این همکاری بر خانواده خود ترجیح دهد، عذرخواهی کرد.
 
همان‌طور که فیون پایین می‌رود، هواداران لوپن بیشتر می‌شوند اما هیچ یک هنوز در نظرسنجی‌ها به میزان ماکرون از هوادار برخوردار نیستند. جریان میانه‌رو سال‌ها از قدرت به دور بوده است، دست‌کم از 1981 میلادی تا کنونريال یعنی در دوره حاکمیت میتران، شیراک، سارکوزی و اولاند. ماکرون دو سال وزارت اقتصاد، صنعت و حوزه دیجیتال را (تا آگوست گذشته) برعهده داشته و آن‌قدر شایستگی داشته که علی رغم جدایی از حزب سوسیالیست در سال 2009 میلادی باز هم در دولت سوسیالیست‌ها پست بگیرد.
 
 
محدودشدن مهاجرت به آمریکا با سیاست‌های ترامپ چه اثری بر انتخابات فرانسه، آلمان و هلند در سال جاری خواهد داشت؟ آیا اقدام ترامپ موجب افزایش مهاجرت به اروپا و در نتیجه رشد محبوبیت احزاب ملی‌گرا برای مقابله با سیل مهاجران خواهد شد یا وحشت از سیاست‌های نژادپرستانه کاخ سفید موجب وحشت از نامزدهای ملی‌گرا در اروپا می‌شود؟
 
اوضاع ماکرون به ویژه از آن نظر خوب است که تحلیل‌گران بعید می‌دانند مارین لوپن حتی در صورت ورود به دور دوم بتواند از میدان گلادیاتورها پیروز بیرون آید. زیرا در آن صورت حزب جمهوری‌خواه و سوسیالیست ترجیح می‌دهند در حمایت از رقیب او ائتلاف کنند.
 
نامزد مستقل‌ها با 23% در صدر نظرسنجی‌ها قرار دارد با این حال هیچ چیز در مورد نتیجه انتخابات فرانسه روشن نیست زیرا هر کدام از سه نامزد مطرح‌، نقاط ضعفی دارند که تبلیغات رقبا ممکن است از آن سود جوید:
 
* فیون به دلیل پنه‌لوپه گیت
* لوپن به دلیل حمایت‌هایش از سیاست‌های ترامپ که به تدریج تندروی‌ها و ناپختگی‌هایش در کاخ سفید آشکار می‌شود
* ماکرون به دلیل حضور در تیم اقتصادی اولاند (رئیس‌جمهوری که با بیسابقه‌ترین انتقادها در این حوزه و جنبش گسترده «شب‌بیداری» روبرو شده) و همچنین احتمال شکاف میان هواداران حزب سوسیالیست، به این صورت که عده‌ای به هامون (نامزد رسمی حزب) و عده‌ای به ماکرون (عضو پیشین حزب) رأی دهند.
 
انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در دو مرحله برگزار می‌شود و در دور دوم، دو نامزدی که رأی بیشتری در دور اول دریافت کرده‌اند، به رقابت می‌پردازند. اگر لوپن می‌خواهد طعم شیرین پیروزی در دور دوم را بچشد، باید از هم‌اکنون برای ائتلاف با گروه‌ها و احزاب دیگر فکری کند.
 
منابع
 
http://www.telegraph.co.uk/news/2017/02/01/france-election-2017-emmanuel-macron-marine-le-pen-surge-polls
https://www.theguardian.com/world/2017/feb/04/francois-fillon-french-president-chances-sink-penelopegate
http://www.france24.com/en/20170131-france-fillon-fake-job-probe-parliament-searched-penelope
https://www.theguardian.com/world/2017/feb/02/penelopegate-my-part-in-the-francois-fillon-scandal
http://www.france24.com/en/20170208-frances-fillon-strikes-back-letter-french-ouest-france
https://www.bloomberg.com/politics/articles/2017-01-30/don-t-be-misled-by-polling-for-french-election-quicktake-q-a

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس