به گزارش مشرق، برخی از کودکان به خصوص در ماه ها و حتی سال های ابتدایی تحصیل شان، مشکلاتی در درس املاء داشته و به اصطلاح «غلط املایی» دارند. این مسئله بسیار شایع است و نشان دهنده هیچ نوع اختلالی در کودک نیست چون کودک هنوز در آستانه شناسایی و یادگیری حروف و لغات است؛ اما اگر شدت آن زیاد بوده و ادامه داشته باشد، به طور معمول جزو اختلالات یادگیری طبقه بندی می شود.
ذکر این نکته هم مهم است که اختلالات یادگیری به هوش کودک ارتباطی ندارد و نمیتوان به کودکی که در یک درس ضعیف است، برچسب عقب ماندگی ذهنی زد.
تکنیک های ساده برای حذف مشکل غلط املایی
در حل مشکلات یادگیری تاکید بر «آموزش مستقیم» است یعنی باید به طور فعال و مستقیم با کودک تمرین کرد. به خصوص والدینی که فرصت بیشتری را با کودک سپری می کنند برای اجرای این آموزش نقش تعیین کننده ای دارند؛ البته اگر اختلالات یادگیری توسط فرد متخصص مورد درمان قرار گیرد، زودتر به نتیجه رسیده و راحت تر حل می شود. بسیاری از والدین توان پرداخت هزینه برای معلم خصوصی یا بردن کودک به مراکز مشاوره برای رفع مشکلات یادگیری را ندارند. همچنین از آن جا که هیچ فردی همچون والدین نمی تواند فرصت زیادی را به این کار اختصاص دهد لذا بر آن شدیم تا با آموزش والدین به حل این مسئله بپردازیم. در این نوشتار سعی داریم به چند تکنیک ساده اشاره کنیم که می تواند توسط والدین در حل این مشکل استفاده شود.
از اشتباهاتش فهرست تهیه کنید
سعی کنید بر روند تحصیلی فرزندتان نظارت داشته باشید به خصوص هنگام انجام تکالیف با کودک ارتباط برقرار کرده و مشارکت کنید. هر هفته فهرستی از کلماتی که در نوشتن آن مشکل دارد تهیه کنید. باتوجه به اینکه هر زبانی خزانه حروف و واژگان مشخصی دارد بنابراین کلماتی هم که کودک باید یاد بگیرد محدود است. سعی کنید هر هفته دفتر املا یا مشق فرزندتان را مرور کنید و کلماتی را که به نظر می رسد اشتباه هستند، وارد فهرست کنید. سپس زمانی را در طول روز یا هفته مشخص کنید تا به اصلاح این اشتباهات بپردازید. لازم نیست زمان زیادی را صرف این کار کنید. حتی اگر شاغل هم هستید باز هم در طول روز اختصاص نیم ساعت وقت می تواند تاثیر زیادی داشته باشد.
با کلمات بازی کنید
از کودک بخواهید با کلماتی که در فهرست خود یادداشت کرده اید جمله بسازد. اگر نتوانست از او بپرسید درباره آن کلمه چه می داند؟ یا آن کلمه چیست؟ و چه مفهومی دارد؟ باز هم اگر نتوانست پاسخ دهد، با آن کلمه برایش جمله ای بسازید و معنی آن را برایش توضیح دهید. حتی می توانید چند کلمه را در قالب یک داستان به کودک آموزش دهید و اگر تصویری از آن کلمه موجود است به او نشان دهید. برای مثال کودکی که کلمه «سنتور» را اشتباه می نویسد، در اینترنت جست و جو کنید و عکس آن را به کودک نشان دهید. اگر کلمه ای در کنار تصویر آن قرار گیرد، فرآیند یادگیری و سپس یادآوری آن را افزایش می دهد.
این مشکل یک شبه حل نمی شود
در هر نوبت فقط یک یا دو کلمه با کودک تمرین کنید نه بیشتر چون این کار باعث می شود کودک خسته شود و تمرکزش را از دست بدهد؛ برای مثال اگر هر روز می خواهید یک ساعت با کودک کار کنید، آن را به 3 وقت بیست دقیقه ای تقسیم کنید و در هر نوبت فقط یک کلمه آموزش دهید. این باعث می شود کودک یک کلمه را به خوبی به خاطر بسپارد و تصویری از آن در ذهنش ایجاد کند و موقع نوشتن مشکلی نداشته باشد.
تاثیر تشویق در ازای هر موفقیت
تلاش های موفقیت آمیز کودک را تشویق کنید. این تشویق می تواند به شکل های مختلف انجام شود. به طور مثال تشویق کلامی با گفتن جملاتی مانند: آفرین، احسنت، چقدر خوب و ... یا تشویق فیزیکی مانند: نوازش کردن، دست روی شانه اش گذاشتن، بوسیدن، در آغوش گرفتن و ... در این زمینه مثمر ثمر است. گاهی هم می توان از طریق ژتون یا استفاده از جدول ستاره ها کودک را تشویق کرد که این نوع تشویق ها برای کودکانی که دچار مشکلات شدیدتر و اختلال یادگیری می باشند استفاده می شود. تمامی این روش ها باعث می شود تا کودک از کانال های مختلفی برای یادگیری کلمات استفاده کند و همین اتفاق باعث می شود تا یادگیری و نوشتن برای او راحتتر شود.