در ادامه سرکوب فعالان شیعی در جمهوری آذربایجان، دادگاه جرایم سنگین باکو، 15 تن از فعالان مذهبی شیعه جمهوری آذربایجان را به حبس‌های طولانی مدت محکوم کرد.

صدور احکام حبس‌ طولانی مدت برای فعالان شیعی در جمهوری آدربایجانسرویس جهان مشرق - در ادامه سرکوب فعالان شیعی در جمهوری آذربایجان ،دادگاه جرایم سنگین باکو، پانزده تن از فعالان مذهبی شیعه جمهوری آذربایجان از جمله حجت الاسلام طالع باقرزاده، روحانی مبارز و رهبر «جنبش اتحاد مسلمانان» را به زندان های طولانی مدت محکوم کرد.
 
براساس گزارش خبرگزاری آپا، حاج طالع باقرزاده، رهبر این گروه و معاونش عباس حسین اف، به 20 سال زندان محکوم شدند که باید هفت سال از دوران محکومیت خود را در «زندان بسته با شرایط ویژه» بگذرانند.

فواد قهرمانلي، معاون حزب جبهه خلق جمهوري آذربايجان که پرونده وي نيز بدون ارتباط با جنبش اتحاد مسلمانان، به پرونده نارداران ضميمه شده است نیز به ده سال زندان محکوم شد.
 
حاج طالع باقرزاده به همراه شماری از فعالان «جنبش اتحاد مسلمانان» و اهالی منطقه مذهبی نارداران  که به زندان های چهارده تا 19 سال محکوم شدند ، در 26 نوامبر 2015، در یورش نیروهای امنیتی به مجلس عزاداری اربعین حسینی در نارداران بازداشت شدند

علیه این گروه از شیعیان فعال در جمهوری آذربایجان ، اتهام هاي بی اساس نظیر داشتن سلاح مطرح شده بودکه هیچ کدام در دادگاه اثبات نشده است.

از زمان اعلام سال 2016 بعنوان سال چندفرهنگ گرایی در جمهوری آذربایجان ،آزار و اذیت شیعیان که 85 درصد مردم جمهوری آذربایجان را تشکیل می دهند، افزایش یافته است و به موازات آنها دهها موسسه صهیونیستی آزادانه در جمهوری آذربایجان جولان می دهند و پس از فلسیطن اشغالی ،جمهوری آذربایجان را مامن صهیونیست ها می دانند.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه «آزادلیق» ، پیش از صدور حکم دادگاه حجت الاسلام طالع باقرزاده ، دوتن از جوانان طرفدار این روحانی در شب گذشته مفقود شده بودند که متعاقبا مشخص شد یکی از این دو جوان به نام روشن محمدلی، روزنامه نگار نیز به 30 روز بازداشت محکوم شده است.

احکام سنگین علیه رهبر و فعالان جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان پس از ماه ها محاکمه صوری قرار بود در حدود ده روز پیش صادر شود که به دلایل نامعلومی صدور این حکم به عقب انداخته شد.

صدور احکام سنگین علیه فعالان شیعه در جمهوری آذربایجان همزمان با دیدار قربانعلی سعادت، استاندار آذربایجان غربی و هیات همراه با الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان در باکو  و همچنین همزمان با سفر رحیم پور  معاون وزیر امور خارجه به باکو برای شرکت در اجلاس خزر ،این نظر را تقویت کرده است که باکو برای بدبین کردن شیعیان به ایران و القای عدم حمایت تهران از آنها،  از چنین ترفندهایی استفاده می کند.

همچنین، دولت جمهوري آذربايجان، امام جماعت پيشين مسجد امام خميني (ره)  را ممنوع الخروج کرد.

به گزارش پايگاه اينترنتي «اسلام - آذري»، ماموران گمرک آستاراي جمهوري آذربايجان به هنگام سفر حاج معصوم نوروزوف، امام جماعت پيشين مسجد امام خميني (ره) روستاي «بلبله» در حومه باکو به ايران براي زيارت حرم امام رضا (ع) در مشهد و نيز ديدار با فرزند طلبه اش در قم ، اعلام کردند وي اجازه خروج از جمهوري آذربايجان را ندارد.

ماموران گمرک جمهوري آذربايجان با اعلام اينکه يکي از « ساختارهاي قدرت » در اين کشور، ممنوعيت خروج امام جماعت پيشين مسجد امام خميني (ره) را صادر کرده است، از اعلام هرگونه جزيياتي درباره آن خودداري کردند.

 ماموران گمرک جمهوري آذربايجان در تابستان گذشته نيز به روح الله نوروززاده، فرزند حاج معصوم نوروزوف که به تحصيل علوم ديني در حوزه علميه قم مشغول است، اجازه ورود به جمهوري آذربايجان را نداده، اعلام کرده بودند ورود وي به اين کشور ممنوع شده است.

همسر روح الله نوروززاده از ادارات اجرايي ذيربط در اين باره استعلام کرده است و اين ادارات نيز ممنوعيت ورود اين طلبه به جمهوري آذربايجان را تاييد کرده اند.

حاج معصوم نوروززاده، پدرخانم حاج آبگل سليمانف، موسس «جمعيت ديني ارزش هاي ملي - معنوي» جمهوري است که به 12 سال زندان محکوم شده و در حبس به سر مي برد.

در همین حال، معاون کميته دولتي امور گروه هاي ديني جمهوري آذربايجان گفت با تصويب قانوني که اعزام طلبه براي آموزش ديني در خارج از اين کشور را در حيطه اختيارات «اداره مسلمانان قفقاز» قرار داده است، طي شش - هفت سال اخير اعزام طلبه براي تحصيل ديني در خارج از جمهوري آذربايجان متوقف شده است.

گوندوز اسماعيل اف به سايت «مدرن» گفت : « از زمان الحاق ماده مربوط به ضرورت اخذ اجازه از سازمان اجرايي مربوط ( اداره مسلمانان قفقاز) براي اعزام دانشجوي علوم ديني به خارج، طي شش - هفت سال گذشته ، بطور رسمي اعزام دانشجو براي تحصيل در موسسات ديني متوقف شده است.»

گوندوز اسماعيل اف افزود: «اعزام دانشجو براي تحصيل ديني در خارج از کشور به عهده اداره مسلمانان قفقاز گذاشته شده است. اما، براساس همين قانون بايد از کميته دولتي امور گروه هاي ديني و وزارت آموزش نيز اجازه گرفته شود. البته، طي سال هاي اخير هيچ کس براي تحصيل ديني به خارج از کشور اعزام نشده است. اما، ممکن است بطور شخصي ، برخي اشخاص براي تحصيل ديني به خارج از کشور رفته باشند.»

گوندوز اسماعيل اف درباره شکل گيري ديدگاه منفي عليه فارغ التحصيلان علوم ديني که در خارج از جمهوري آذربايجان تحصيل کرده اند، گفت : « به تمامي کساني که در خارج تحصيل ديني کرده اند، به عنوان اشخاص مضر نگاه مي شود يا آنها را کساني مي دانيم که مدافع منافع کشورهاي ديگر هستند. اما، اينطور نيست. در ميان کساني که در خارج از کشور تحصيل کرده اند نيز کساني وجود دارند که وطن و دولت خود را دوست دارند! اما، ما بارها گفته ايم که بايد بجاي تحصيل ديني در خارج از کشور، سطح آموزش ديني در کشور را ارتقاء بدهيم!! و کميته دولتي امور گروه هاي ديني با اداره دولتی مسلمانان قفقاز در اين زمينه همکاري مي کند!! »
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس