به گزارش مشرق به نقل از جهان، در سطح شهر نمایشگاههایی برای عرضه لوازم التحریر و دیگر لوازم مدرسه برپا شده، برگزار شده اما هر چه در بازار و نمایشگاه ها دنبال اجناس ایرانی و مرغوب که با فرهنگ و ذائقه ایرانیان سازگار باشد، بگردی ، مطمئنا حاصلی نخواهد داشت.
در هیاهوی خرید مهر، تنوع محصولاتی که مبلغ فرهنگ غرب هستند، بیداد می کنند. این همه زرق و برق چشم هر کودک زیبا پسندی را به خود می گیرد و محال است این تنوع و بعضاً زیبایی را ببینی و آن گاه کیف باربی، دفتر گارفیلد، کیف بن تن، کیف اسپایدرمن و ... را نپسندی.
خاطرات دوران کودکی و دوران مدرسه برایمان تداعی می شود، اما آن روزها این همه تنوع نبود، مادر کیف مدرسه را می خرید و مداد و دفتر را نیز که همگی یک شکل بودند از بقالی سر کوچه میخریدیم.
حالا امیر مهدی با مادرش بر سر انتخاب کیف اسپایدرمن و بن تن بحث دارد. امیرمهدی می خواهد کیف و لوازم تحریرش را با وسایل بازی اسپایدرمنش ست کند اما مبلغ این کیف گران است و مادر برای خرید آن تردید دارد.
دهه ۶۰ که مدرسه میرفتیم شرایط جنگ و ساده زیستی بر فضای جامعه حاکم بود و هنوز مصرف گرایی بلای جان جامعه نشده بود، این روزها محصولات غربی در جامعه حضور دارند تا بر پدیده مصرف گرایی بیفزایند و مسوولان فرهنگی گویا در خواب عمیقی فرورفته اند و قرار نیست از خواب بیدار شوند.
احمد یکی از فروشندگان لوازم التحریر میگوید: اکثر لوازم التحریر موجود یا قاچاق هستند یا توسط تولیدکنندهها ایرانی تولید شده اما از نمادهای غربی استفاده میکنند. از طرفی ۷۰ درصد لوازم التحریر موجو در بازار، چینی هستند. البته جنس چینی درجه یک، دو و سه هم دارد.
او ادامه میدهد: اجناس چینی با مارکهای غربی و به ویژه باربی در بازار جولان میدهند و در این بین برخی تولیدکنندگان ایرانی نیز برای این که سود بیشتری ببرند و در رقابت با محصولات چینی عقب نمانند، از مارکهای غربی استفاده میکنند.
عبدالله غلامی یکی دیگر از فروشندگان میگوید: محصولات باربی و دیگر محصولات غربی بین دانش آموزان محبوبیت خاصی دارد، حتی این روزها بسیاری ازخانوادههای متدین هم برای فرزندان خود کیف باربی و دیگر محصولات مشابه را میخرند. البته در این زمینه غفلت مدیران فرهنگی باعث شده تا خبری از محصولات ایرانی نباشد.
وی ادامه داد: باید از تولیدکنندگان داخلی در برابر این همه مارکهای وارداتی حمایت شود و نمادها و الگوهای ایرانی را طراحی و به بازار عرضه کنیم تا دانش اموز امروزی بتواند الگویی ایرانی داشته باشد، هرچه در مدارس بکاریم در آینده درو میکنیم.
حق با این فروشنده و فرهنگی بازنشسته است، این عکسها و نمادهای غربی مثل باربی، شرک، گارفیلد، تام و جری و اسپایدرمن بر روی کیف و لوازم التحریر دانش آموزان چه میکنند. در این کارزار فرهنگی خبری از دارا و سارا نیست، کسی نیست خبری از این دو عروسکی که قرار بود نماد فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد، بدهد.
مطمئناً پای صحبت هر کدام از مسوولان و مدیران فرهنگی و آموزش و پرورش بنشینی برایت یک شاهنامه از تأثیرات باربی و نمادها و الگوهای غربی میگویند اما در عمل هیچ اقدام موثر و مشهودی را نمیبینی.
با نگاهی به لوازم التحریر ساخت داخل در مغازهها به ویژه دفترچهها متوجه میشوی که تصاویر روی جلد آن ها بیشتر مربوط به شخصیتهای کارتونی و ورزشی خارجی است.
تصاویر شرک، اسپایدرمن، گارفیلد، باربی، پلنگ صورتی، تام و جری، پری دریایی، سیندرلا، جومونگ، دیجی مون،خرس پوه، لیونل مسی و شخصیتهای ورزشی خارجی بر روی تمام دفترچههای ایرانی نقش بسته است.
باربی که به آن لقب شوالیه ناتوی فرهنگی دادهاند، خود را به زندگی دختران ایرانی تحمیل کرده و بسیار آرام و بیصدا اهداف دشمن را پی میبرد.
عروسک باربی با دقت فراوان طراحی و ساخته میشود و با حضور در اکثر لوازم، اسباب بازی، لوازم التحریر و ملزومات ضروری کودکان و نوجوانان مثل، کیف، کفش، شکلاتها، ظروف، البسه، ساعت، وسایل شخصی و... ملکه ذهنی کودکان و نوجوانان شده است.
در سال جهاد اقتصادی انتظار می رود مسوولان فرهنگی کشور با همفکری موثر با تولیدکنندگان ایرانی موجبات ارتقا تولیدات داخلی را فراهم آورده و از الگوها، نمادها و تصاویر ایرانی و اسلامی بر روی لوازم التحریر استفاده کنند تا آیندهسازان ایران، مردان و زنانی با فرهنگ و اعتقادات ایرانی و اسلامی باشند.
دوباره بوی مهر و آغاز مدرسه در کوچهها و خیابانهای شهر به مشام میرسد، این روزها تکاپوی دانش آموزان و والدینشان در سطح شهر تماشایی است.