سقوط ساختمان پلاسکو و به شهادت رسیدن شماری از قهرمانان و آتش‌نشانان باعث شد تا بعضی از هنرمندان برای ابراز همدردی با خانواده‌های این جان بر کفان اقدام به تولید آثار موسیقی کنند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- ساختمان پلاسکو، ساختمانی تجاری در ضلع شرقی چهارراه استانبول در تهران بود که از آن به ‌عنوان اولین ساختمان مرتفع و مُدرن خاورمیانه یاد می‌شد. این ساختمان ۱۷ طبقه که به عنوان یکی از مهمترین مراکز تولید و فروش پوشاک در تهران محسوب می‌شد در روز پنج‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ پس از ۵۴ سال اپس از ساخت آن بر اثر آتش‌سوزی ناگهانی فرو ریخت. این حادثه در حالی صورت گرفت که که تعداد زیادی از آتش‌نشانان فداکار برای مهار آتش در داخل و بیرون ساختمان بودند و مشغول اطفای حریق و نجات کسبه و مردم از آتش بودند.

 کدام خواننده‌ها برای آتش نشانان فداکار «پلاسکو» خواندند؟ + صوت

 

با ریزش ناگهانی ساختمان 42 متری پلاسکو و گرفتار شدن تعداد زیادی از آتش‌نشانان و جگرگوشه‌های کشورمان که در این سانحه به درجه شهادت رسیدند، کشور ایران در سوگ و عزای این فاجعه فرو رفت و داغدار قهرمانانی شدند که جان خود را برای نجات مردمان گرفتار در ساختمان تقدیم کردند. همزمان با اعلام خبر شهادت شماری از آتش‌نشانان وقهرمانان فداکار در فاجعه پلاسکو، در اولین حرکت بسیاری از هنرمندان و ستاره‌های ورزشی با ارسال پیامهای مختلفی، شروع به همدردی با این آتش نشانان قهرمان کردند.

در بین این هنرمندان، خواننده‌ها نیز از این حرکت جا نمانده و در اقدامی فوری و دلی با تنظیم شعر وآهنگ، اثری را در این راستا تولید کردند که در آن با خانواده‌های قهرمانان و آتش‌نشانان پلاسکو همدردی کردند. در بین این هنرمندان، چهره‌هایی از جمله محسن چاووشی، بنیامین بهادری، حامد زمانی، محسن ابراهیم‌زاده و احسان خواجه امیری و فاتح نورایی به چشم می‌خورند که در زیر بخشی از متن ترانه  آن را منتشر می‌کنیم.

 کدام خواننده‌ها برای آتش نشانان فداکار «پلاسکو» خواندند؟ + متن آهنگ

محسن چاوشی که پس از پخش ساخت و پخش قطعات موسیقی در سریال نمایش خانگی «شهرزاد» به اوج شهرت و محبوبیت خود رسیده بود، ترانه «هر روز پاییزه» را که پیش از این در یکی از آلبوم‌هایش خوانده بود، پس از این حادثه در کانال تلگرام خود مجددا منتشر کرد.

«هم دیدنی بودی، هم خواستنی بودی / هم چیدنی بودی، هم باغچمون گل داشت / آجر به آجر من، من پشت دیوارم / لعنت به این دیدار، لعنت به این دیوار/ لعنت به این آوار، من زیر آوارم/ هر روز پاییزه، هر هفته پاییزه / هر ماه پاییزه، هر سال پاییزه».

 کدام خواننده‌ها برای آتش نشانان فداکار «پلاسکو» خواندند؟ + متن آهنگ

بنیامین بهادری هم که پیش ازاین حادثه، با انتشار آثار مناسبتی، مورد توجه قرار گرفته بود این بار نیز پس از اتفاقات تلخ ساختمان پلاسکوی تهران دست به اقدامی متفاوت زد و با انتشار اثری زیبا با عنوان «اذان صبح» به ابراز همدردی با خانواده‌های این قهرمانان پرداخت. بنیامین درباره این اثر گفته است که: احساس کردم امروز بهترین زمان برای انتشار قطعه «اذان» می‌تواند باشد که شاید بتواند نقشی کوچک در همدردی با خانواده‌های قهرمانان پلاسکو داشته باشم. یک آن نزدیک اذان به این فکر کردم که در این لحظه خانواده آتش‌نشانان زیر آوار مانده چه حال و روزی دارند. ایده انتشار این اثر خیلی سریع به ذهنم آمد و قطعا تا مدت‌ها این قطعه برایم یادآور این روزهای پُردرد خواهد بود. بهترین کسى که مى‌شود پیش او از خدا گلایه کرد، خود خداست.»

 کدام خواننده‌ها برای آتش نشانان فداکار «پلاسکو» خواندند؟ + متن آهنگ

 

حامد زمانی هم از این غافله جا نماند و نماهنگ «به این آتش برس» را خواند که شبکه‌های خبری از آهنگ ویژه حامد زمانی برای جوانان برومند امداد و نجات رونمایی کردند؛ حامد زمانی اولین بار این آهنگ را بدنبال شهادت امید عباسی اجرا کرد.

«امشب از داغی دوباره/ چشم تهران روشن است/ یوسفی رفته ست اری / وضع کنعان روشن است/ آسمان ما که با خون شهدا روشن است/ بسوزان و تماشا کن شهادت پوشی ما را/ رقم کی میزند این شعله ها، خاموشی ما را»

 کدام خواننده‌ها برای آتش نشانان فداکار «پلاسکو» خواندند؟ + متن آهنگ

محسن ابراهیم‌زاده از خواننده های جوان کشور هم در زمانی کوتاه، ترانه‌ای را با نام «قهرمان بی‌ادعا» برای فداکاری آتش‌نشانان خواند. «همه زل زدیم غرق غصه به دیوار/دلامون همه مونده زیر یه آوار / وقتی که از جونت گذاشتی، وقتی که دیگه برنگشتی/ تو یه فرشته نجاتی، تو با خدا در ارتباطی/ کم آوردم پیشت مردی با قلبمون چیکار کردی/ تو یه قهرمانی که به ادعایی کجای که نخوابیدم»

 کدام خواننده‌ها برای آتش نشانان فداکار «پلاسکو» خواندند؟ + متن آهنگ

احسان خواجه امیری یکی دیگر از هنرمندان موسیقی ایران، آهنگی را با نام «شهید آب و آتش» برای ادای دین به این قهرمانان و جان برکفان همیشگی خواند و آن را به شهدای آتش نشان فاجعه دردناک پلاسکو تهران تقدیم کرد.

«تا پای عشق از جونت گذشتی همه فرق بین عشق و عادت / اگه راه شهادت این نباشه تو این دنیا به چی میگن شهادت/ تو میسوزی که امیدم نسوزه تو که رویای هر روز و روزی / یه وقتایی واسه پرواز کردن فقط انگار حق داری بسوزی»

 کدام خواننده‌ها برای آتش نشانان فداکار «پلاسکو» خواندند؟ + متن آهنگ

فاتح نورایی نیز از دیگر خواننده های جوان کشور برای ادای دین به رشادت‌ و فداکاری‌های قهرمانان واقعی کشور که جان خود را برای نجات مردم کشورمان هدیه کردند ترانه «بابایم زنده است» را خواند.

«آتش زبانه زد، دریا به تب رسید/ بابا دوید و رفت، جانم به لب رسید/ جانم می‌آید امشب بر لب، بابایم زنده است/ باران می‌بارد کم کم امشب، جانم می آید امشب بر لب، بابایم زنده است/ بابا می‌ماند تنها امشب، جانم می آید بر لب، بابایم زنده است».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس