کد خبر 68133
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۱

پزشکان با تاکید بر اینکه پا قلب دوم است بیش از گذشته نسبت به استفاده نکردن از کفشهای چینی تاکید می‌کنند.

به گزارش مشرق به نقل از ایرنا، دکتر «مهدی جوانمرد» متخصص بیماریهای چشم اظهار داشت: چشم انسان دارای اجزای پلک، مژه، ملتحمه، صلبیه، قرنیه، مردمک، عنبیه، زجاجیه، عدسی، زلالیه، شبکیه و مشیمیه است، که استفاده از کفشهای نامناسب سبب التهاب و بیماری یکی از این اجزا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تمام رشته‌های عصبی بدن با هم در ارتباط هستند، افزود: اگر عصب کف پا دچار مشکل شود و یا پا در شرایطی غیر استاندار قرار بگیرد عصب و ماهیچه‌های چشم نسبت به آن عکس العمل نشان می‌دهند که اولین علامت آن سوزش چشم و پلک زدن دائم است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین فاکتور برای خرید کفش مرغوب، داشتن کفی داخلی و کیفیت تودوزی آن است، اظهار داشت: افراد هنگام خرید باید به این چند فاکتور بیش از زیبائی کفش توجه کنند.

وی گفت: کفی و تودوزی خوب برای پا به منزله تشک نرم است در غیراینصورت عصب پا تحریک می‌شود و به دیگر عصب‌ها آسیب می‌رساند.

متخصص بیماریهای پوست نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در سالهای اخیر استفاده از کفشهای نامرغوب چینی آمار ابتلا به بیماریهای پوستی را بسیار افزایش داده است.

دکتر «علیرضا امامی فر» افزود: وقتی از بیماران سوال می‌شود که چه کفشی استفاده می‌کنند بلافاصله آن‌ها به کفش‌های چینی اشاره می‌کنند و یا با توجه به مراجعه بیماران و شیوع بیماریهای پوستی پا بلافاصله تشخیص می‌دهیم که بدلیل استفاده و پوشیدن کفشهای چینی به بیماری‌های پوستی مبتلا شدند.

به گفته وی قارچ، ترک، زخم، بوی نامطبوع، پوست پوست شدن پا، میخچه، سوزش کف پا، ریش ریش شدن و عفونت پوست‌های دور ناخن و خارش از بیماریهای پوستی ناشی از استفاده کفش‌های چینی است که متاسفانه رو به افزایش است.

وی اظهار داشت: پا دارای سیستم گردش خون و تعریق است و به عنوان قلب دوم مطرح است.

وی افزود: پوست پا شامل تعداد زیادی غدد عرق بوده و عرق زیادی ترشح می‌نماید بنابراین جنس نامرغوب کفش بیش از اینکه باعث دفع این مواد باشد آن‌ها را در محیط کفش نگه می دارد که این باعث سوزش و سوختگی پا و در‌‌نهایت قارچ می‌شود.

این متخصص همانند دیگر کار‌شناسان تاکید کرد که افراد بویژه کودکان از کفشهای چینی استفاده نکنند.

وی افزود: با توجه به اینکه مستعد‌ترین نقاط آلودگی پا ناخن، میان انگشتان، کف و مخصوصا پاشنه پا است بنابراین شستشوی دائمی پا بسیار توصیه می‌شود.

دکتر «موسی عظیمی» متخصص ارتوپد (استخوان) نیز گفت: کفشهای چینی بدلیل استفاده از مواد مصنوعی غیراستاندارد و عدم رعایت اصول ساخت کفش در قالب بندی و کفی آن‌ها موجب بروز بسیاری از مشکلات استخوانی و غضروفی ناحیه پا و ستون فقرات در طی سالهای اخیر شده است.

وی افزود: خمیدگی انگشت‌ها و انحنای کف پا، کوبیدگی زانو‌ها، پرانتزی شدن ساق پا از بیماریهای استخوانی شایع در بین مصرف کنندگان کفشهای چینی بوده است.

وی گفت: استفاده از این کفش‌ها فشاری بر پا وارد می‌کند که به مرور موجب از بین بردن قوسهای عرضی پا، بروز ضایعات به مفاصل استخوانهای پا، ایجاد قوس شدید کمری و خستگی زودرس فرد و بدن می‌شود.

عظیمی افزود: شکل آناتومی پا به صورتی بوده که دارای قوس‌هایی است که سبب آنالیز نیروهایی می‌شوند که از سمت زمین به پا وارد می‌شود و به نوعی این نیرو‌ها را کاهش می‌دهد.

به گفته این ارتوپد، اگر افراد از کفشهای مناسب و استاندار استفاده نکند این عمل بدرستی انجام نمی‌شود و در نتیجه پا دچار بیماریهای استخوانی بویژه در قسمت زانو می‌شود.

وی با اشاره به بازگشایی مدارس گفت: کفشهای اسپرت و ورزشی بهترین گزینه برای کودکان است زیرا آن‌ها استعداد بیشتری برای پهنی کف و روی پا و کوتاهی تاندون آشیل دارند، بنابراین لازم است حتما کفش آن‌ها، بندی و ساق بلند داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس