قانون مي گويد اگر خودرويي در كارخانجات خودروساز داخل توليد شود و به دست مصرف كننده برسد، بايد با يك خودرو فرسوده خداحافظي كرد. امري كه مي بايست از سوي دولت رقم بخورد، اما به مانند مابقي قوانيني كه دربالا رفت، از سوي دولت ناديده گرفته مي شود.

سرویس جامعه مشرق - آلودگي هوا؛ معضلي كه به يك اپيدمي رايج در كلانشهرهاي كشور مبدل شده؛ گويا ديگر سخن گفتن از هواي پاك، به ويژه هواي پايتخت به يك رويا و آرزوي دست نيافتني براي شهروندان تبديل شده است. اما حقيقت آن است كه آلودگي هواي پايتخت درد بي درمان نيست، اگر دستگاه هاي متولي به شكل شايسته اي عزم خود را براي انجام وظايف شان جزم كنند.

شهرداري تهران در اين زمينه اقداماتي را صورت داده است. تا سال 68، 3 هزار و 500 هکتار کمربند فضای سبز انجام شد که امروز این میزان به 39 هزار و 100 هکتار رسیده است. شهرداری خارج از محدوده حریم شهر تهران نیز فعالیت داشته است. بدین صورت که در قسمت جاده جاجرود و سعید آباد جاجرود جنگل کاری انجام شده است. شايد این محدوده جزو شهر تهران نباشد، اما جزو اقلیم شهر تهران محسوب می شود و از سوی دیگر نیز توانسته از ساخت و سازهای غیرقانونی نیز جلوگیری کند.

از سوي ديگر گسترش سيستم حمل و نقل ريلي و استفاده از خودروهاي هيبريدي در ناوگان حمل و نقل عمومي شهر تهران از ديگر اقداماتي است كه در دستور كار شهرداري پايتخت قرار گرفته است. ترافيك و ضعف سيستم حمل و نقل عمومي به شكل جدي با امر آلودگي هوا پيوند خورده است و اگر براي تحقق بهبود حمل و نقل ريلي و به تبع آن رفع آلودگي هواي تهران، مساعدت، ياري و اجراي قانون از سوي دولت نباشد، تمام طرح ها و اقدامات ابتر خواهد ماند.

تجربه سال‌‌های اخیر نشان داده اگر تمام مدیران شهری، برنامه‌های خود را برای بهبود هواي شهر به اجرا بگذارند، اما دولت درصدد ایفای نقش خود در این ماجرا نباشد در نهایت آنچه عاید تهران می‌شود، مانند چند سال اخیر فشار مضاعف به شهروندان و نرسیدن به سطح مطلوب در رفع آلودگي هوا است.

عدم تخصيص بودجه 1.2 ميلياردلاري

گسترش حمل و نقل ريلي و خدمت رساني بهينه در اين بخش هم معضل ترافيك را حل مي كند و هم به تبع آن آلودگي هوا از شهر رخت برخواهد بست. عدم تخصيص بودجه 1.2 ميليارد دلاري مصوب مجلس در سال 89 به شهرداري تهران جهت گسترش حمل و نقل ريلي يكي از آن موضوعاتي است كه اگر توسط دولت مورد توجه قرار مي گرفت بخش عظيمي از مشكلات ترافيكي و آلودگي هوا از تهران رخت بر مي بست. امروز در برخي خطوط معطلي مردم براي رسيدن قطار به 8 دقيقه و در خط سه به 15 دقيقه مي رسد. بنا به گفته كارشناسان اگر اين بودجه به خطوط ريلي تهران مي رسيد اين انتظار به 4 دقيقه كاهش مي يافت و 100 كيلومتر باقي مانده از متروي تهران نيز تكميل مي شد.

هر خوردوري وارداتي= خروج 4 خودوري فرسوده توسط دولت

وسايل نقليه در شهر بزرگ تهران - اعم از موتور و خودرو - به تنهايي 80 درصد آلودگي هوا را تشكيل مي دهند. اين در حاليست كه نقش خودروهاي فرسوده در اين امر بسيار پررنگ است. براساس مصوبات قانوني دولت مي بايست به ازاي ورود هر خودرو خارجي به كشور، 4 خوردوي فرسوده را از چرخه خارج كند. عوارض اين مهم از مشتري اخذ مي شود، اما عملياتي كردن اين مصوبه تا به امروز با بي تفاوتي دولتي ها روبرو شده است. موضوعي كه مهماندار رئيس پليس راهور ناجا نيز بر آن مهر تاييد زده است. او مي گويد فقط در سال 93، 300هزار خودرو وارد خيابان هاي پايتخت شد، اما از آن سو خودرو فرسوده اي از چرخه خارج نشد تا معضلات ترافيكي تهران و مسئله آلودگي هوا دوچندان شود.

هرخودروي توليد داخل= خروج يك خودروي فرسوده توسط دولت

قانون مي گويد اگر خودرويي در كارخانجات خودروساز داخل توليد شود و به دست مصرف كننده برسد، بايد با يك خودرو فرسوده خداحافظي كرد. امري كه مي بايست از سوي دولت رقم بخورد، اما به مانند مابقي قوانيني كه دربالا رفت، از سوي دولت ناديده گرفته مي شود.

نكته حائز اهيمت اينكه نقش دولت در ساماندهی حمل‌ونقل درون شهری پایتخت، قانون همه یا هیچ است. یعنی اگر مانند سال‌های گذشته نخواهد نقشی که قوانین و شرایط کشور برای وی نوشته‌اند ایفا کند کمیت ناگاون حمل‌ونقل درون شهری باز هم با مشکل مواجه خواهد بود. به هر حال تجربه سال‌های گذشته به گفته افندی زاده، رئیس مرکز مطالعات طرح جامع حمل ونقل و ترافیک نشان داده که شهرداری تهران به تنهایی نمی‌تواند طرح جامع ترافیک را اجرایی و مشکلات پیش‌روی ترافیک و حمل‌ونقل پایتخت را برطرف کند. خصوصا اگر بنا باشد آنچه كه قانون برايش در نظر گرفته نيز تخصيص پيدا نكند.

بنا به گفته چمران، رئيس شوراي شهر متاسفانه وضعيت حاكم بر خيابان هاي تهران به گونه اي شده كه ديگر ترافيك زحمت ايجاد نمي كند، بلكه زجرآور شده است؛ بدون ترديد آلودگي هوا به اين مهم ضريب قابل توجهي مي دهد. اينكه تا چه زماني مردم بايد اين شرايط را تحمل كنند، موضوعي است كه پاسخ آن تنها در يد دولتي هاست، اينكه آيا بازي هاي سياسي همچنان بازيگر نقش اول اجرايي شدن يا نشدن مصوبه هاست يا قانون حرف اول و آخر را خواهد زد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس