کد خبر 677838
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶

بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان آبان‌ماه امسال به 100 هزار و 940 میلیارد تومان رسیده که در این بین بانک‌های تجاری غیردولتی با 82.7 درصد افزایش، بیشترین رشد بدهی به بانک مرکزی را به ثبت رسانده‌اند.

به گزارش مشرق، متغیرهای پولی و بانکی در پایان آبان ماه امسال هم تغییر محسوسی در اعمال سیاست های پولی و بانکی را نشان نمی‌دهد.
 
بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در این ماه به رقم 100 هزار و 940 میلیارد تومان رسیده که نسبت به اسفند ماه سال گذشته 20.7 درصد رشد داشته است.
 
بیشترین رشد بدهی در 8 ماهه اول امسال مربوط به بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری می شود به طوری که حجم بدهی این بانک ها با 82.7 درصد رشد 22 هزار و 870 میلیارد تومان شده است.
 
همچنین بدهی بانک های تجاری دولتی (بانک های ملی، سپه، رفاه) هم از 13 هزار و 880 میلیارد تومان به 20 هزار و 270 میلیارد تومان بالغ شده که رشدی 46 درصدی را نشان می دهد.
 
اما در مقابل همه این رشدها، بدهی بانک‌های تخصصی تنها 1.1 درصد رشد داشته است.
 
مدتی پیش خبری با عنوان «کانال پرداخت وام در بانک‌های بزرگ بسته شد» در خبرگزاری فارس منتشر شد. براساس آن گزارش و مصاحبه بعدی فارس با یک مقام آگاه در بانک مرکزی، برخی بانک‌ها از جمله بانک‌های ملی، ملت، تجارت، صادرات، رفاه سپه به دلیل رشد شدید بدهی به بانک مرکزی برای بازپرداخت این بدهی‌ها به دنبال جذب سپرده بیشتر هستند و به همین دلیل فعلا تسهیلات پرداخت نمی کنند.
 
با توجه به عبور حجم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از 100 هزار میلیارد تومان، علت تاکید بانک مرکزی بر بازپرداخت این بدهی ها و تکاپوی بانک‌ها بیشتر روشن می‌شود.
 
*جدول بدهی به بانک مرکزی
 
ارقام به میلیارد تومان
 
آخرین وضعیت بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی +جدول
 
*درصد رشد بدهی بانک ها به بانک مرکزی
آخرین وضعیت بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی +جدول
 
 ارقام جداول بالا که از آمارهای بانک مرکزی استخراج شده است، نشان می دهد از سال 92 تاکنون بدهی بانک‌های تجاری دولتی 1072 درصد، بدهی بانک‌های تخصصی 30.5 درصد و بدهی بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری 688 درصد رشد داشته است.
 
این در حالی است که در دولت قبل بدهی بانک‌های تخصصی رشد قابل توجهی داشت که بخش عمده این رشد هم به دلیل خط اعتباری مسکن مهر بوده است.
 
در ماه‌های ابتدایی آغاز به کار دولت یازدهم نقدهای گسترده ای نسبت به تامین مالی مسکن مهر شد تا جایی که وزیر اقتصاد سهم 40 درصدی تامین مالی مسکن مهر از پایه پولی را به عنوان یکی از اشتباهات سیاست گذار پولی و مالی اعلام کرد.
 
اما با وجود تلاش دولت برای عدم اعطای خط اعتباری جدید، در مقابل بدهی بانک‌های غیردولتی و بانک‌های تجاری دولتی به شدت رشد کرده است.
 
در واقع از پایان سال 91 تا آبان ماه 95 بدهی بانک های تجاری دولتی  به بانک مرکزی 18 هزار و 540 میلیارد تومان و بدهی بانک های غیردولتی و موسسات اعتباری 19 هزار و 890 میلیارد تومان افزایش یافته است.
 
بنابراین بدهی بانک های تجاری دولتی غیردولتی در 3 سال و 8 ماه منتهی به آبان ماه امسال با رشدی معادل 38 هزار و 430 میلیارد تومان مواجه شده است. به عبارت دیگر روند رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از جانب بانک‌های تخصصی به سمت بانک‌های تجاری دولتی و غیردولتی تغییر جهت داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس