به گزارش مشرق، سایت خبری ورج نوشت: اگر چه سرورهای این سایت ها مشکلی نداشتند، اما کاربران مختلف از روسیه تا هنگ کنگ پس از تایپ آدرس سایتهای مذکور با صفحات خالی مواجه میشد.
این سایت مدعی شد: بعد از مدتی مشخص شد عامل وقوع این مشکل شرکت مخابرات ایران است که با بلوکه کردن دسترسی به محتوای سایت های هرزه نگاری مانع از دسترسی کاربران دیگر کشورها به این نوع محتوا هم شده است.
علت کشیده شدن دامنه فیلترینگ این سایت ها از ایران به دیگر کشورها این بوده که شرکت مخابرات ایران نه تنها دامنه سایت های یاد شده، بلکه مسیر کلی دسترسی به آنها را نیز مسدود کرده و در مقابل مسیرهای ساختگی و غیرواقعی را برای این کار طراحی کرده است.
این سایت مدعی شد: بعد از مدتی مشخص شد عامل وقوع این مشکل شرکت مخابرات ایران است که با بلوکه کردن دسترسی به محتوای سایت های هرزه نگاری مانع از دسترسی کاربران دیگر کشورها به این نوع محتوا هم شده است.
علت کشیده شدن دامنه فیلترینگ این سایت ها از ایران به دیگر کشورها این بوده که شرکت مخابرات ایران نه تنها دامنه سایت های یاد شده، بلکه مسیر کلی دسترسی به آنها را نیز مسدود کرده و در مقابل مسیرهای ساختگی و غیرواقعی را برای این کار طراحی کرده است.
با توجه به اینکه معمولا تلاش می شود کوتاه ترین مسیر برای دسترسی به یک سایت برای کاربران کشورهای مختلف انتخاب شود و در برخی موارد این کوتاه ترین مسیر همان مسیرهای ساختگی طراحی شده از طریق ایران بوده، کاربران کشورهای دیگر نیز نتوانسته اند به سایت های فیلترشده دسترسی یابند.
به بیان دیگر، شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی در کشورهای مختلف که تصور می کرده اند سریع ترین راه میان بر برای دسترسی به این 256 سایت درخواستی همان مسیرهای جعلی و میان بر بوده اند، مسیردهی را از همین طریق انجام داده اند و در نتیجه کاربران به سمت صفحات خالی هدایت شده اند.
از جمله شرکت های مخابراتی که شاهد این پدیده بوده اند می توان به Bharti Airtel هند، RETN روسیه، Telekomunikasi اندونزی و Hutchison اندونزی اشاره کرد که همگی از سرویس دهندگان عمده اینترنت در کشورهای خود به حساب می آیند.
شرکت های فناوری این روش را BGP hijacking می نامند که با بهره گیری از یک آسیب پذیری قدیمی در طراحی وب قابل اعمال است. شرکت مخابرات ایران ترانزیت بیش از 4000 مسیر انتقال ترافیک وب را بر عهده دارد و یک دهم این رقم مربوط به شرکت مخابرات عمان یا Omantel است. رفع این مشکل توسط شرکت های مخابراتی و یافتن مسیرهای جدید حدود 28 ساعت به طول انجامیده است.
به بیان دیگر، شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی در کشورهای مختلف که تصور می کرده اند سریع ترین راه میان بر برای دسترسی به این 256 سایت درخواستی همان مسیرهای جعلی و میان بر بوده اند، مسیردهی را از همین طریق انجام داده اند و در نتیجه کاربران به سمت صفحات خالی هدایت شده اند.
از جمله شرکت های مخابراتی که شاهد این پدیده بوده اند می توان به Bharti Airtel هند، RETN روسیه، Telekomunikasi اندونزی و Hutchison اندونزی اشاره کرد که همگی از سرویس دهندگان عمده اینترنت در کشورهای خود به حساب می آیند.
شرکت های فناوری این روش را BGP hijacking می نامند که با بهره گیری از یک آسیب پذیری قدیمی در طراحی وب قابل اعمال است. شرکت مخابرات ایران ترانزیت بیش از 4000 مسیر انتقال ترافیک وب را بر عهده دارد و یک دهم این رقم مربوط به شرکت مخابرات عمان یا Omantel است. رفع این مشکل توسط شرکت های مخابراتی و یافتن مسیرهای جدید حدود 28 ساعت به طول انجامیده است.