در حالی که علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد گفته بود دولت فقط در نیمه اول امسال حدود 1.5 میلیون شغل ایجاد کرده، حسن روحانی اشتغالزایی دولت را نصف این رقم اعلام کرد.

سرویس اقتصاد مشرق- یکی از آمارهایی که مسئولان دولت یازدهم در هفته‌های اخیر بر آن مانور می‌دهند، اشتغالزایی بی‌سابقه است.

حسن روحانی در گفتگوی تلویزیونی اخیر اظهار داشت: کل شاغلین ما در سال 92، 21 میلیون و 300 هزار بوده است. بعد از آن در دو سال گذشته شرایط اشتغال بهتر شده و امروز کل شاغلین ما 23 میلیون نفر هستند. افزایش تعداد متقاضیان کار، امسال تقریبا یک رکورد بوده است. امسال یک میلیون و 200 هزار نفر خواستار شغل بودند. امسال و پارسال ما سالی 700 هزار شغل ایجاد کردیم. 700 هزار رقم بسیار بالایی است. کشورهایی که در طول دهه گذشته توانستند به طور متوسط بالای 600 هزار شغل در سال ایجاد کنند، 5 کشور بودند.

اظهارات روحانی درباره اشتغالزایی سالانه 700 هزار شغل دولت یازدهم در حالی است که طیب‌نیا آمار شگفت‌آورتری در این باره بیان کرده است.

دو هفته قبل وزیر امور اقتصادی و دارایی از ایجاد اشتغال برای یک میلیون و ٤٤٥ هزار نفر در بهار و تابستان امسال خبر داد و بر مبنای این آمار عجیب گفت:‌ این میزان ایجاد اشتغال از سوی دولت تدبیر و امید، در تاریخ ایران بی‌سابقه است. در بهار ٩٥ برای ٧٤٥ هزار نفر به صورت خالص و در تابستان برای بیش از ٧٠٠ هزار نفر از سوی دولت تدبیر و امید شغل ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: این تعداد شغل با تلاش دولت یازدهم در شرایط ناشی از تحریم‌های پیش از آن به وجود آمده است و این عملکرد دولت تدبیر و امید بی‌نظیر بوده است.

وی گفت: در فاصله سال های ٨٤ تا ٩٢ و طی این هشت سال، سالانه متوسط ١٤ هزار شغل در کشور ایجاد شد و این در حالی است که در دولت یازدهم طی ٦ ماه، یک میلیون و ٤٥٥ هزار شغل اضافه شده است.

دولت یازدهم روزی 8 هزار شغل جدید ایجاد کرده است؟/ آمار متناقض روحانی و طیب‌نیا درباره اشتغالزایی///لطفی

با توجه به آمار طیب‌نیا، این سوال پیش می‌آید که چرا روحانی در مصاحبه تلویزیونی خود به این عملکرد بی‌سابقه، اشاره نکرد و اشتغالزایی دولت را سالانه 700 هزار شغل اعلام کرد که بسیار کمتر از آمار وزیر اقتصاد است؟

شاید روحانی این آمار را دیده اما با توجه به غیرقابل باور بودن آن برای مردم، از خیر اعلام آن در تلویزیون گذشته است.

ادعای طیب‌نیا درباره ایجاد 1.5 میلیون شغل در نیمه اول امسال به معنای ایجاد 8 هزار شغل جدید در هر روز است؛‌ سوال مهم آن است که این شغل‌ها در کدام بخش و حوزه ایجاد شده است؟ سهم کارخانجات، واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی از 1.5 میلیون شغل ایجادشده در نیمه اول امسال، چقدر بوده است؟

در صورت واقعیت داشتن آمار اعلام‌شده از سوی طیب‌نیا درباره ایجاد 1.5 میلیون شغل در نیمه اول امسال، با فرض ادامه همین روند در نیمه دوم امسال با مدیریت محشر تیم اقتصادی دولت یازدهم، اشتغالزایی 3 میلیون نفری در سال جاری حاصل خواهد شد و نرخ بیکاری صفر می‌شود، ‌زیرا تعداد بیکاران کشور حدودا 3 میلیون نفر است. بنابراین دولت یازدهم به عنوان اولین دولت در تاریخ چند هزار ساله بشر خواهد بود که نرخ بیکاری را صفر کرده است؛ البته فقط روی کاغذ!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس