رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با انتقاد از سخنان مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور، مبنی بر واقعی شدن نرخ ارز در راستای افزایش صادرات، گفت: در کدام اقتصاد توسعه یافته تاکید می‌شود که برای گسترش صادرات نرخ ارز را افزایش دهیم؟ جز اینکه بگوییم افرادی که چنین مباحثی را مطرح می‌کنند اشتراک منافع دارند و در منبع رانت فرو رفته‌اند.

به گزارش مشرق،  مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌‌جمهور،  در نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران گفته بود: نظام نرخ برابری ارز باید به گونه‌ای طراحی شود که تقویت‌کننده صادرات باشد.
 
عباس شاکری در نشست ریشه‌یابی نوسانات نرخ ارز در اقتصاد ایران، در موسسه مطالعات دین و اقتصاد گفت: ما صد بار قیمت ارز را بالا بردیم، آیا صادرات افزایش یافت؟
 
وی با اشاره به آسیبی که افزایش نرخ ارز می‌تواند بر تولید داخلی بگذارد گفت: هم‌اکنون 40 درصد کالاهای وارداتی ما به کالاهای واسطه‌ای و حدود 15 درصد به نهاده‌ها و مابقی به کالاهای مورد نیاز اختصاص دارد؛ در این شرایط ارز گران‌تر موجب افزایش قیمت تمام شده می‌شود و در نهایت علاوه بر اینکه رکود بازار را تشدید می‌کند، به مصرف‌کننده نهایی نیز فشار وارد می‌کند.
 
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: ادعای افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر افزایش صادرات، فقط به سود صنایع به اصطلاح مادر است.
 
وی گفت: در این شرایط آمار مثبت می‌دهیم و احتمالا ماه بعد تورم را 6 درصد اعلام می‌کنیم!  عمده صادرات ما- که از آن به عنوان صادرات غیرنفتی یاد می‌شود- شامل میعانات گازی، پتروشیمی و فولاد و دیگر محصولات صنایع مادر می‌شود؛ این در حالی است که صنایع مادر ما برای صنایع دیگر کشورها صنایع مادر حساب می‌شوند و شاهدیم که هفته گذشته 14 تشکل صنعتی در نامه‌ای نسبت به تامین نکردن مواد اولیه و گرانفروشی صنایع مادر گلایه کردند.
 
وی گفت: گویا سیاست‌ها به گونه‌ای است که ابتدا از غیرمولدها، خام‌فروش‌ها و مونتاژکاران و بعد از تولیدکنندگان حمایت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس