نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه دولت نمی‌خواهد بازار ارز را کنترل کند، گفت: اگر دولت برای تغییر قیمت ارز سیاست‌ از پیش‌تعیین شده‌ای دارد، باید آن را به مردم توضیح دهد.

به گزارش مشرق، مجیدرضا حریری نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در پاسخ به این سؤال که آیا با افزایش نرخ دلار امکان تک‌نرخی کردن آن و عملی شدن وعده دولت وجود دارد، یا خیر گفت: همیشه در شرایطی قرار داریم که بتوانیم ارز را تک‌نرخی کنیم.

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین افزود: یکی از دلایل نوسانات نرخ دلار در بازار، رانت حاصل از مابه‌التفاوت قیمت ارز آزاد و ارز مبادله‌ای است که برخی سازمان‌ها، نهاده‌ها، گروه‌های سیاسی، اشخاص و یا حتی دولت از آن منتفع می‌شود، بطوری که امروز این اختلاف قیمت به حدود 800 تومان رسیده است.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اشاره شما به اینکه دولت هم از اختلاف قیمت دلار آزاد و دولتی منتفع می‌شود، آیا خود دولت عامل این اختلاف قیمت است؟ گفت: یافتن دلیل اصلی گرانی دلار نیازمند اطلاعاتی است که این اطلاعات در دسترس عموم قرار نمی‌گیرد، تا کارشناسان بتوانند تحلیل فنی در مورد آن داشته باشند.

حریری گفت: اما رانت حاصل از دلار هم می‌تواند برای عده‌ای منافع شخصی داشته باشد و هم می‌تواند برای گروه‌ها و احزاب سیاسی با توجه به نزدیک شدن به انتخابات منابع مالی ایجاد کند و همچنین می‌‌تواند به نفع دولت باشد، تا از این طریق کسری‌های بودجه و بدهی‌هایش را از این محل تأمین کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه منابع ارزی دولت در سال 95 نسبت به سال 94 افزایش داشته است، گفت: افزایش فروش و افزایش قیمت نفت، کاهش قاچاق و همچنین افزایش 9 درصدی صادرات غیرنفتی درآمد ارزی دولت را افزایش داده است.

وی با بیان اینکه با توجه به موارد ذکر شده درآمد ارزی حدود 2 برابر افزایش یافته و در مقابل تقاضا کم شده است، تصریح کرد: بنابراین این سؤال پیش می‌آید که چه اتفاقی افتاده است که قیمت دلار افزایش یافته است.

حریری گفت: با توجه به میزان عرضه و تقاضای دلار باید قیمت دلار کاهش یابد، مگر اینکه یک موضوع مصنوعی در افزایش قیمت دلار وجود داشته باشد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به اینکه وقتی 80 درصد ارزی که وارد بازار می‌شود درآمد حاصل از فروش نفت، پتروشیمی و میعانات گازی است، افزود: بنابراین اختیار این درآمدهای ارزی با دولت است و اگر با چنین شرایطی بازیگری که 80 درصد درآمد ارزی را در اختیار دارد نتواند قیمت دلار را کنترل کند، باید به مدیریتش شک کرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه به نظر می‌رسد که دولت نمی‌خواهد بازار ارز را کنترل کند، گفت: اگر دولت و بانک مرکزی به عنوان سیاستگذاران پولی و مالی می‌خواهند ارزش پول ملی را در برابر دلار که موافقان و مخالفان زیادی دارد را کاهش دهند باید این موضوع را برای مردم توضیح دهند.

وی افزود: همچنین اگر دولت و بانک مرکزی هیچ سیاست از پیش تعیین شده‌ای برای اتفاقات اخیر بازار ارز ندارند و قادر به کنترل قیمت دلار در بازار نیستند، باز هم این مسئله را باید به مردم توضیح دهند.

حریری تأکید کرد: دلایل تکانه و شوک اصلی قیمت ارز در 1.5 ماه اخیر را بیان کند و در مقابل این اتفاق موضع‌گیری رسمی داشته باشد، در حالی که هیچ موضع گیری رسمی از دولت و بانک مرکزی و حتی اتاق بازرگانی دیده نمی‌شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه سفره مردم در 2 ماه گذشته به دلیل افزایش قیمت دلار 17 درصد کوچکتر شده است، گفت: اگر قرار است هر ساله مابه التفاوت تورم داخلی و خارجی در قیمت دلار لحاظ شود این کار باید بصورت ماهانه انجام شود، نه اینکه 3 سال قیمت دلار افزایش نیابد و سپس بطور ناگهانی این اتفاق بیفتد.

وی افزود: افزایش ناگهانی قیمت دلار قدرت برنامه‌ریزی را از فعالان اقتصادی سلب می‌کند.

حریری در پاسخ به این‌ سوال که افزایش قیمت دلار چه تأثیری بر صادرات دارد، گفت: صادرکنندگان مواد خام مثل پتروشیمی‌ها‌ که عمدتا بنگاه‌های بزرگ دولتی و خصولتی هستند و گاز و انرژی ارزان قیمت دریافت می‌کنند، از این قضیه قطعا بهره‌مند می‌شوند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین تصریح کرد: اما صادرکنندگان خرد و متوسط بخش خصوصی که تولید‌کننده هستند و از رانت انرژی ارزان هم بهره‌مند نیستند، مثل صادرکنندگان فرش و صنایع دستی قطعا از افزایش قیمت دلار ضرر می‌کنند و صادراتشان کاهش می‌یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس