کد خبر 672531
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷

ژاپن در واکنش به حضور ناو هواپیمابر «لیائونینگ» چین در آبهای اقیانوس آرام غربی و نشان دادن توان نظامی خود به پکن، جنگنده های خود را به تعقیب این ناو فرستاد.

به گزارش مشرق،  از روز شنبه گذشته ناو هواپیمابر لیائو نینگ چین به همراه چند ناوشکن دیگر برای انجام تمرینات نظامی عازم غرب اقیانوس آرام شد که پس از عبور از آب‌های شرق جزیره تایوان به دریای جنوبی عزیمت کرد.
 
این در حالیست که وزارت دفاع ژاپن اعلام کرده این ناو از گذرگاهی بین جزیره میاکو و اوکیناوا به محل رزمایش رفته است.
 
تارنمای «ژاپن تایمز» روز شنبه با اعلام خبر تعقیب این ناو توسط جنگنده های ژاپنی به نقل از بیانیه وزارت دفاع این کشور نوشت: هواپیماهای گشت دریایی «پی ۳» در این عملیات در حالیکه که کشتی های نظامی ژاپنی نیز حضور داشتند، تحرکات شش فروند ناوشکن و ناو هواپیمابر را به دقت زیر نظر داشته و در چند نوبت آنها را تعقیب کرده اند.
 
بر اساس این گزارش زمانی که بالگردها از روی ناو هواپیمابر چینی به پرواز درآمده اند، ‌جنگنده های ژاپن نیز به دنبال آنها بودند.
 
سخنگوی ارشد دولت ژاپن هم اخیرا در مصاحبه ای در توکیو خاطرنشان کرد که اعزام ناو هواپیمابر چین به منطقه، مصداقی از توسعه طلبی نظامی این کشور است که این یکی از جدی ترین موضع گیری های توکیو در خصوص سفر این ناو به منطقه اقیانوس آرام محسوب می شود.
 
این موضوع از آن جهت برای ژاپن حساسیت برانگیز می باشد که اولین بار است چین یک ناوهواپیمابر را به منطقه ای در اقیانوس آرام برای رزمایش اعزام می کند.
 
«یوشیهیدا سوگا» سخنگوی ژاپن تاکید کرد که توکیو چنین اقدامی را نشانه ای از توسعه طلبی نظامی چین می داند و همه تحولات را با دقت دنبال می کند.
 
وی گفت که ژاپن اگر لازم بداند برنامه های گشت زنی و جمع آوری اطلاعات را در منطقه افزایش داده و هشدارهایی را نیز صادر خواهد کرد.
 
اعزام ناو هواپیمابر چین در شرایطی صورت می گیرد که همین ناو بتازگی در خلیج «بوهای» یک رزمایش جنگی برگزار کرد که در نوع خود بی سابقه بود.
 
از سوی دیگر این می تواند هشداری به ژاپن باشد که اخیرا اعلام کرد بودجه بیشتری برای گشت زنی در اطراف دریای شرقی و جزایر مورد منازعه با چین اختصاص داده است.
 
«یانگ یو جون» سخنگوی وزارت دفاع چین نیز دیروز (جمعه) در آخرین نشست خبری هفتگی خود در سال 2016 با اشاره به تعقیب و نظارت ناو هواپیمابر لیائو نینگ چین از سوی ناوگان جنگی ژاپن گفت که پکن به این اقدام ژاپن اعتنایی نمی کند.
 
وی تاکید کرد، این تنها یک هدف کوچک است که چین برای انجام تمرینات ناو هواپیمابر خود انجام داده است و انتظار می رود اقدامات بزرگتری در این راستا انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس