بروز دو حادثه در سرزمین‌های اشغالی یعنی آتش‌سوزی پالایشگاه تصفیه نفت حیفا و درز مواد شیمیایی در منطقه الفندق ایلات ابهامات زیادی را در رابطه با جنگ‌ احتمالی آینده ایجاد کرده است.

سرویس جهان مشرق - بروز دو حادثه جداگانه در سرزمین‌های اشغالی یعنی آتش‌سوزی پالایشگاه تصفیه نفت در حیفا و درز مواد شیمیایی در منطقه الفندق در ایلات ابهامات زیادی را در رابطه با آمادگی جبهه داخلی اسرائیل برای مقابله با جنگ های احتمالی آینده ایجاد کرده است. در حالی که سران امنیتی و نظامی اسرائیل با صرف هزینه‌های گسترده و برگزاری مانورهای سنگین و بسیج رسانه‌های وابسته به خود تلاش دارند آمادگی جبهه داخلی رژیم صهیونیستی در تقابل با دشمنان این رژیم در هر جنگ احتمالی آینده را بالا توصیف کنند، اما بروز برخی حوادث طبیعی از جمله آتش سوزی های اخیر باعث رسوا شدن دروغ پردازی های صهیونیست ها در این رابطه شده است.  
 
یکی از این حوادث درز مواد شیمیایی در منطقه گردشگری ایلات بود که به مسموم شدن چندین نفر منجر شد. رادیو رژیم صهیونیستی در این رابطه گفت که 6 نفر در اثر استنشاق گاز سمی از جمله گاز کلر به بیمارستان منتقل شده اند. پلیس رژیم صهیونیستی تحقیقات در رابطه با این حادثه را آغاز کرده است. هنوز مشخص نیست چه عواملی باعث بروز این حادثه شده است.  
 
حادثه مهم‌تر و بزرگ‌تر دیگری که در حیفا انجام شده، آتش‌سوزی در یکی از انبارهای تاسیسات نفتی در شهر بندری حیفا است که با وجود حضور دهها تن از کادر آتش نشانی در سرزمین های اشغالی، مهار آتش دو روز کامل به طول انجامید.
 
  بازهم بوی آتش از حیفا به مشام می‌رسد/ آتش‌سوزی‌هایی که سید حسن نصرالله خبرش را داده بود
 
گزارش‌های اولیه حکایت از آن داشت که آتش‌سوزی در منطقه حساس از انبارهای سوخت صورت گرفت که در این منطقه مواد خطرناکی انبار شده است. در نوامبر گذشته نیز آتش‌سوزی دیگری در سرزمین‌های اشغالی رخ داد که باعث شد کابینه رژیم صهیونیستی ده ها هزار نفر را از منطقه آتش سوزی خارج کرده و منطقه را مسدود کند. این آتش سوزی که در  الجلیل رخ داده بود، باعث تخلیه 11 منطقه مسکونی در سرزمین های اشغالی شد و چندین روز طول کشید.  
 
در آتش سوزی روز یک شنبه حیفا، جبهه داخلی و عناصر آتش‌نشانی رژیم صهیونیستی تلاش کردند قبل از انتقال آتش سوزی به سایر انبارها، آتش را مهار کند، در همین راستا نیروهای آتش‌نشانی از مردم خواستند تا در خانه های خود باقی بمانند. همچنین خیابان‌های مرکزی شهر نیز در نتیجه ترس از انتشار آتش سوزی و گازهای سمی به روی مردم بسته شد. منابع عینی اعلام کردند که  بالغ بر 40 خودروی آتش‌نشانی طی دو روز به تلاش‌های خود برای خاموش کردن آتش ادامه دادند.
   
یونا یاهف شهردار حیفا در گفت‌وگو با سایت صهیونیستی واللا در واکنش به آتش‌سوزی حیفا می گوید که این نمونه ای از اتفاقاتی است که ممکن است در طول جنگ رخ دهد. این آتش‌سوزی زنگ هشدار بسیار بد بود و ما باید در تمامی سطوح از تبدیل شدن حیفا به انبار سوخت جلوگیری کنیم. شما می بینید که در صورتی که تهدیدات به واقعیت تبدیل شود، چه اتفاقی ممکن است رخ دهد. صبر ما به پایان رسیده است، ما از زندگی مردم صحبت می‌کنیم و باید به سرعت در این زمینه وارد عمل شد.  
 
بازهم بوی آتش از حیفا به مشام می‌رسد/ آتش‌سوزی‌هایی که سید حسن نصرالله خبرش را داده بود 
 
حیفا همان شهری است که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در یکی از سخنرانی‌های خود تهدید کرده درصورتی ‌که رژیم صهیونیستی تجاوز فراگیر به لبنان را در دستور کار خود قرار دهد، حزب الله حملات موشکی خود را به مخازن آمونیاک در این شهر انجام خواهد داد. کارشناسان و تحلیلگران فضای داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کردند که این حملات می تواند دهها هزار تن را به کام مرگ بکشاند.  
 

یاهف با اشاره به تهدیدات صورت گرفته از سوی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان مبنی بر هدف قرار گرفتن مخازن آمونیاک در صورت بروز جنگ با رژیم صهیونیستی، تأکید کرد که این اتفاق می‌تواند یک بمب هسته‌ای را ایجاد کرده که خسارت‌های جانی و مالی بسیار گسترده‌ای داشته باشد. وی افزود: من حرف نصرالله را باور دارم، چیزهایی که او می‌گفت ، صددرصد درست بود و کابینه نتانیاهو باید با جدیت و مسئولیت‌پذیری با این تهدید مقابله کند.  
 
بازهم بوی آتش از حیفا به مشام می‌رسد/ آتش‌سوزی‌هایی که سید حسن نصرالله خبرش را داده بود 
 
تلویزیون عبری زبان رژیم صهیونیستی نیز اظهارات تعدادی از ساکنان شهر حیفا را منتشر کرد که از کابینه اسرائیل خواسته بودند که تهدیدات حزب‌الله در این رابطه را جدی بگیرد. آنها از نگرانی عمیق خود در این زمینه خبر دادند. ی کی از ساکنان این شهر گفت که تهدیدات موجود بر ضد خلیج حیفا به ویژه در زمینه مخازن آمونیاک از سال 1991 وجود دارد، اما کابینه ‌های متوالی رژیم صهیونیستی هیچ اقدامی برای دور کردن این خطر از منطقه انجام نداده‌اند. مخازن آمونیاک حیفا بالغ بر 15 تن گاز آمونیاک را در خود جای داده و هر موشکی که به این مناطق برخورد کند می‌تواند، به بمب هسته ای تبدیل شده و جان ده ها هزار نفر را بگیرد.  
 
آوی غبای وزیر محیط زیست رژیم صهیونیستی نیز که از منصب خود استعفا کرد، در اظهاراتی تأکید کرد که انبارهای گاز آمونیاک خطری زیست ‌محیطی و امنیتی برای اسرائیل به شمار می‌رود. وی از تلاش‌های صورت گرفته برای انتقال این مخازن از خلیج حیفا به جنوب سرزمین‌های اشغالی خبر داد. این در حالی بود که وزیر انرژی رژیم صهیونیستی در گذشته و همزمان با آغاز سال 2015 اعلام کرده بود که این انبارهای خطرناک از شهر منتقل شده است، اتفاقی که هرگز رخ نداده بود.  
 
کوهین فاران عضو کنست رژیم صهیونیستی نیز با اشاره به آتش‌سوزی‌های متوالی در سرزمین‌های اشغالی می‌گوید: کابینه از آتش‌سوزی‌های الکرمل و آتش‌سوزی‌های اخیر در رابطه با خطر بزرگ انبارکردن مقادیر فراوانی از سوخت‌ها در نزدیکی مناطق مسکونی درس عبرت نگرفته است. آتش در پالایشگاه الان جان مردم را تهدید می کند.
 
  بازهم بوی آتش از حیفا به مشام می‌رسد/ آتش‌سوزی‌هایی که سید حسن نصرالله خبرش را داده بود
 
روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت با اشاره به آتش‌سوزی‌های صورت گرفته در هفته‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی گزارشی با عنوان "بمب‌های ساعتی در خلیج حیفا" منتشر کرده و در آن از تهدیداتی که ممکن است بر ضد این شهر به وقوع بپیوندد، خبر داد.  
 
این روزنامه نوشت که که آتش سوزی اخیر خطر بالای جمع‌آوری مواد اشتعال زا در خلیج را نشان داد. چرا که هم‌زمان با تلاش برای مهار آتش در مخزن شعله ور شده، نیروهای آتش‌نشان به دنبال سرد کردن مخازن مجاور بودند تا آتش به آنها منتقل نشود. این در حالی است که تنها چند متر فاصله بین آنها وجود دارد. مسئولان مربوطه همچنین به سرعت برای خالی کردن مخازن مجاور وارد عمل شدند.
 
این روزنامه ضمن طرح ادعای محدود بودن آتش‌سوزی اخیر می‌افزاید که با وجود اینکه از نظر حجم، با یک حادثه محدود مواجه بودیم، اما این حادثه مشکلات زیادی را که در زمینه کمبود منابع ویژه اطفاء حریق در انبارهای سوخت وجود دارد، نشان داد. این در حالی است که در آتش‌سوزی‌های مشابه صحبت از کارگاه هایی است که دهها مخزن سوخت و صدها تن سوخت و مواد قابل اشتعال دارند.
 
این روزنامه می افزاید که خلیج حیفا یکی از بزرگترین منابع آلودگی هوا در سرزمین‌های اشغالی به شمار می‌رود ، چرا که کارخانه‌های زیادی دارد که مواد سمی از آنها متصاعد می شود. تمامی این کارخانه ها نزدیکی مناطق مسکونی هستند ، این در حالی است که محیط جغرافیایی منطقه نیز مانع از پراکنده شدن مواد سمی موجود در هوا می شود.  
 
بازهم بوی آتش از حیفا به مشام می‌رسد/ آتش‌سوزی‌هایی که سید حسن نصرالله خبرش را داده بود 
 
عاموس هارئیل تحلیلگر مسائل نظامی رژیم صهیونیستی در تحلیل آتش سوزی‌های سرزمینهای اشغالی 1948 تاکید کرد که رخدادهای اخیر آسیب‌پذیری مناطق مختلف به ویژه شهر حیفا را در برابر حملات موشکی مقاومت و همچنین سوانح و بلایای طبیعی را به اثبات رساند.
 
کابینه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی جبهه داخلی این رژیم در تعامل با حوادث طبیعی طی آتش سوزی های گذشته، سعی کرده آنها را عمدی جلوه دهد، غافل از اینکه حتی عمدی بودن این حادثه نیزنمی تواند ناتوانی اسرائیل در تعامل با پدیده های اینچنینی را توجیه کند، چرا که اسرائیل رژیمی است که براساس سیاست‌های توسعه‌طلبانه و اشغالگرانه خود همچنان در حالت جنگی با کشورهای همسایه قرار دارد و ناتوانی در تعامل با چنین پدیده های محدودی نشان دهنده روزگار سیاه صهیونیست ها در تقابل با موشک های نقطه زن طرف هایی مانند حزب الله خواهد بود.  
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس