کد خبر 671508
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳

تهیه کننده معمای شاه گفت: این سریال یکی از اقتصادی ترین سریال های الف ویژه است./ لوکیشن هایمان کاخ هایی بود که روزی 12 میلیون تومان از ما می گرفتند./ هنوز جمع بندی نهایی را نکرده ایم اما هزینه ها بین 40 تا 50 میلیارد تومان است.

به گزارش مشرق، سختی ساخت پروژه‌های تاریخی بر هیچ تهیه کننده و کارگردانی پوشیده نیست، خصوصا اگر بخواهند تاریخ معاصر را که حساسیت زیادی دارد روایت کنند.

تهیه کنندگان و کارگردانان سینما کمتر به سراغ ساختن آثار تاریخی می روند و رسانه ملی با ساخت چندین سریال الف ویژه تاریخی  از هنر هفتم پیشی گرفته است.

اوایل دهه 90 خبرهایی درباره ساخته شدن سریالی با موضوع تاریخ پهلوی به گوش می رسید و کم کم این خبر جامع عمل پوشید.

«معمای شاه» سریال پر بازیگر، پر لوکیشن و سنگینی بود که به کارگردانی محمد ورزی و تهیه کنندگی علی لدنی کلید خورد واین روزها در آخرین ایستگاه تصویر برداری و تدوین قرار دارد.

حجم نظرات مثبت و منفی که درباره این سریال به چشم می خورد و یا شنیده می شود گواه دیده شدنش است؛ به همین بهانه گفتگویی را با تهیه کننده آن انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

-معمولا سریال های تاریخی  به دلیل حساسیتی که روی صحت و دقت اطلاعات درونشان است نیاز به تحقیق و پیش تولید غنی دارند. کمی از پیش تولید «معمای شاه» بگویید.

ما مرحله تحقیق سریال معمای شاه را از سال 90 شروع کردیم و در این مرحله از بزرگ ترین کارشناسان تاریخ استفاده کردیم. مرحله تحقیق ما یک سال طول کشید اما در جریان تصویر برداری هم کارشناسان تاریخی اثر را می دیدند و اگر نکته ای داشتند به ما می گفتند و ما کار را اصلاح می کردیم.

هزینه ساخت «معمای شاه» چند میلیارد است؟ 
-تصویر برداری و سایر مراحل فنی این سریال چقدر طول کشید؟

حدود پنج سال است که درگیر سریال معمای شاه هستیم و اکنون در آخرین روز های تصویر برداری و تدوین به سر می بریم .من بسیار خوشحالم که چنین سریالی در سیمای جمهوری اسلامی ساخته شد تا یادگار خوبی برای آیندگانی که علاقه مند هستند تاریخ پهلوی را ببینند باشد.

-به نظر خودتان سریال «معمای شاه» از نظر روایت درست تاریخ تا چه حد موفق بوده اسیت؟

نه تنها من بلکه تمام کارشناسان خبره تاریخ، معمای شاه را از نظر روایت صحیح و اثری کامل و فاخر می دانند. عده ای هم که به این سریال نقد می کنند قطعا تاریخ را درست مطالعه نکرده اند. بعضی ها می گویند چرا همه اتفاقات را به تصویر نکشیده اید یا چرا فعالیت های محمد رضا پهلوی را به تصویر نکشیده اید که من به آن ها می گویم اولا محمد رضا پهلوی به جز انقلاب سفید کار دیگری نکرده است که آن را در سریال آورده ایم و دوم اینکه تصویر کردن کل تاریخ کاری زمان بر و نشدنی است. ما در معمای شاه اتفاقات مهم تاریخی را روایت کرده ایم و خدا را شاکرم که از نظر مورخان موفق عمل کرده ایم. معمای شاه یک روایت صادقانه و دقیق از تاریخ پهلوی است و آیندگان را به خوبی با این حکومت آشنا می کند. تمام مورخان خبره بر این باورند که شخصیت ها و موقعیت های تاریخی سریال به خوبی در آمده و از سریال راضی هستند.

-بازی بازیگران و جنبه های هنری این سریال را چگونه ارزیابی می کنید؟

این سریال کاری پر بازیگر است و ما برای تک تک نقش ها فکر کرده و بازیگرانش را انتخاب کرده ایم. ما و بازیگران از نتیجه کار راضی هستیم البته همواره بعضی از اوقات ما فکر می کنیم فلان نقش به فلان بازیگر می آید و این اتفاق نمی افتد. اما بسیاری از منتقدان از بازی بازیگران معمای شاه، طراحی گریم و طراحی لباسشان راضی هستند.

-یکسری انتقاد به هزینه این سریال شد، پاسختان به این منتقدان چیست؟

افرادی که این صحبت ها می کنند در جریان هزینه های تولید یک اثر تاریخی نیستند. من به عنوان فردی که حدود 3 دهه در حوزه تهیه کنندگی فعالیت می کنم می گویم این سریال یکی از اقتصادی ترین سریال های الف ویژه است. در این اثر ما هر روز از ساعت 7 صبح تا 23 شب آفیش بودیم و لوکیشن هایمان کاخ هایی بود که روزی 12 میلیون تومان از ما می گرفتند. ما در این پروژه دکوری ساختیم که ماندگار هست و به کار دیگر پروژه های تاریخی می آید.

  هزینه ساخت «معمای شاه» چند میلیارد است؟
-هزینه 200 میلیارد تومانی برای این سریال صحت دارد؟

خیر؛ هنوز جمع بندی نهایی را نکرده ایم اما هزینه ها بین 40 تا 50 میلیارد تومان است.

-فکر می‌کنید «معمای شاه» به خوبی توانسته به هدفش برسد و شرایط حکومت پهلوی را تصویر کند؟

ما تمام تلاش خود را برای تحقق این امر کرده ایم و به گفته بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی از پس این کار بر آمده ایم. نمی گویم کارمان بی عیب و نقص بوده است اما تصویری دقیق و صادقانه از اتفاقات مهم آن زمان را به مخاطبانش ارائه می دهد.

-اگر نکته‌ای مانده است بفرمایید.

من از تمام افرادی که ما را دنبال می کنند، چه علاقه‌مندان و چه منتقدان تشکر می کنم. اما بعضی از انتقادها واقعا منصفانه نیست. ما نقدهای منصفانه را در نظر گرفتیم و در بعضی از اوقات کارمان را اصلاح کردیم. آن چه که برایمان مهم است این است که ما به وظیفه خود عمل کرده و گوشه ای از تاریخ کشورمان را روایت کردیم.

سریال معمای شاه هر شب به جز پنج شنبه ها ساعت 22:15 از شبکه یک سیما روی آنتن می رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس