کد خبر 670962
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴

در مراسم معرفی 10 کتاب با موضوع فتنه عنوان شد: نهادهایی هشت سال است حلقه طنز دارند اما «فتنه» موضوع هیچ کدام آنها نبوده است!

به گزارش مشرق، نشست عصری با کتاب اختصاص به معرفی 10 عنوان کتاب با موضوع فتنه داشت که با حضور محمدحسن ابوحمزه، محمدرضا شهبازی و رحیم مخدومی  برگزار شد. 

 * ابوحمزه: آثار بین‌المللی متعلق به شاعران و نویسندگان خارجی منتشر نشده همچنان باقی است

بر اساس این گزارش، ابوحمزه در این نشست ضمن اشاره به نوشتن دختران فیروزه‌ای و با بیان خلاصه و ماجرای آشنایی با رسول آفتاب اظهار داشت: در اوج موضوع فتنه، متوجه فراخوان جشنواره شدیم و برایمان عجیب بود که در این اوضاع، نهادی راجع به فتنه صحبت می‌کند،‌از این رو شروع به نوشتن داستان و داستانک کردیم. 

ابوحمزه در ادامه، موضوع فتنه را بسیار مهم و خاص توصیف کرد و امنیت را در رأس آن مدنظر قرار داد و گفت: وقتی در روزهای فتنه آن مسائل با حواشی خاص پیش آمد، یاد دهه شصت افتادم و روز 31 خرداد همان سال که منافقین چه کارها که نکردند، آن زمان هم امنیت شهر خدشه‌دار شد، بنابراین بلافاصله ذهنم به 31 خرداد سال 60 رفت و اینکه چه کسانی این امنیت را از آن سال تا به امروز تأمین کردند؟ درست است بچه‌های جبهه و جنگ با مقاومت و دفاع مقدس خود طی این سالها، اجازه ندادند که خدشه‌ای در امنیت وارد شود، اما سردمداران فتنه افراد بودند که در گذشته به جبهه می‌رفتند و برای بچه‌هایی که می‌جنگیدند ژست می‌گرفتند، همان‌ها سال 88 سردمدار فتنه شدند. 

وی در ادامه ضمن اشاره به تألیف داستانک‌ها در بحبوحه روزهای فتنه 88 گفت: به حدی کار سریع انجام می‌شد که داستانک‌ها را در صفحه ایمیل ثبت و ارسال می‌کردم، فرصت بازنویسی و نقد فراهم نبود، درنهایت، کتاب «دختران فیروزه‌ای» از مجموعه چند جشنواره خارج شد. 

این مؤلف همچنین به برگزاری جشنواره اول با کمترین زمان و هزینه به شکل انقلابی در شهرستان ورامین اشاره کرد و توضیح داد: نمونه این کار انقلابی را در والفجر 8 دیدم، زمانی که شبانه درصدد عملیات فریب بودیم، اما هر چه به روزهای اختتامیه نزدیک می‌شدیم، با خودم می‌گفتم باید کمکی کنم، از این رو کتاب چاپ شد و از آن روزها به بعد با آقای مخدوی مرتبط شدیم.

وی افزود: رسول آفتاب یک هزار مخاطب خارجی و داخلی دارد،‌از مصر و اردن و عراق و فلسطین هنوز مؤلفان و شاعرانی منتظرند که آثارشان را مؤسسه رسول آفتاب چاپ کند، اما با دفتری در ورامین، وقتی مواجه می‌شویم که بسیار کم‌هزینه و کوچک است، اما تبلیغات پیرامون آن گسترده بوده و کارهای بزرگی انجام می‌دهد. دفتری در یک ساختمان مسکونی که به نام مؤسسه فعال است و به اندازه یک وزارت ارشاد کار می‌کند. 

ابوحمزه همچنین به جشنواره دوم اشاره و از راه‌اندازی بخش بین‌الملل خبر داد و گفت: در راستای برگزاری آن دوره متوجه شدیم موضوعاتی که در داخل مانع شده و رد می‌کنند، در خارج طرفداران بسیاری دارد، گاهی آثار به حدی زیاد بود که دسته‌بندی می‌کردیم و در حال حاضر هم یک کتاب داستان کوتاه از یک نویسنده اردنی با موضوع مقاومت ارسال شده و به شکل مردمی در حال ترجمه آن هستیم، هر چند روال ترجمه هم بسیار خاص است.

وی تأکید کرد: یک نویسنده عرب ساکن استرالیا 500 قطعه شعر در خصوص امام و انقلاب سروده و آن را به جشنواره هدیه داده است، یا از کشور عراق یک عکاس معتبر عراقی تممی عکس‌هایی را که از بدوم راهپیمایی اربعین عکاسی کرده بود، به مؤسسه رسول آفتاب هدیه کرد تا در تهران برای آن نمایشگاهی برگزار کنیم، اما همچنان معطل مانده‌ایم. 

 

* شهبازی: نهادهایی هشت سال است حلقه طنز دارند اما فتنه موضوع هیچ کدام از آنها نبوده است!

در ادامه، محمدرضا شهبازی نویسنده کتاب «آقازاده عزیز» پیرامون این اثر اظهار داشت: این کتاب حاصل طنزهای سال 87 تا 92 است که گلچین آنها در قالب یک کتاب گرد هم آمده است. البته در مسیر تألیف، بسیاری از افراد (خیرخواهانه) از ما خواستند که ننویسیم، این غربتی است که نه بنده بلکه فضای طنز انقلابی دارد و ناشی از کم‌کاری کسانی است که طی این سالها همه چیز داشتند، از رانت و آبرو امکانات تا بودجه‌های کلان، اما نپرداختند به این موضوعات؛ این آقایان تا صبح در مزمت فتنه گاهی حرف می‌زنند اما به کار که می‌رسد هیچ کاری نمی‌کنند. 

وی با بیان اینکه برخی نهادها حلقه‌های طنز دارند و بیش از پنج سال است که آنها را بدون وقفه برگزار می‌کنند، توضیح داد: اما جالب اینجاست که حتی یک حلقه طنز تاکنون به موضوع فتنه اختصاص داده نشده، چند وقت پیش در یکی از این محافل حضور یافتم، دیدم که جوانی با گیتار روش‌های مخ‌زنی را به طنز بیان می‌کند، اما تاکنون فتنه جایگاهی نداشته است. 

شهبازی در ادامه ضمن تأکید بر اینکه ما سازمان سینمایی داریم، اما چرا یک فیلم سینمایی درباره فتنه نداریم توضیح  داد: سازمان سینمایی با وسعتی بسیار داریم اما چرا تعداد فیلم‌های سینمایی درباره فتنه تا این حد محدود است در صورتی که همین آقایان در برنامه‌هایی با موضوع فتنه صحبت می‌کنند و ساعت‌ها در مزمت آن صحبت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما نیز در جبهه مقابل باید مطالبه‌گر باشیم، اظهار داشت:‌ مؤسسه رسول آفتاب و کتاب‌های حاضر نشان می‌دهد که می‌شود کارهای سخت را با هزینه های اندک انجام داد 10 کتاب حاضر در یک مؤسسه با کمترین امکانات منتشر شد. پس چطور آقایان نمی‌توانند با چندین هزار متر و چند ساختمان از این دست کارها را منتشر کنند.

وی ضمن بیان اینکه پس از انتشار کتاب «آقازاده عزیز» عزم من برای کار در حوزه طنز  راسخ‌تر شد و مسیر باز شد، توضیح داد: فعالیت در این مسیر با برکت همراه است که بسیار حائز اهمیت است فکر می‌کنم آثاری این چنین موجب برکت می‌شود و اتمام حجتی است بر مدیرانی که با تمام امکانات همچنان کمک نمی‌کنند تا منویات رهبر انقلاب اجرایی شود.

 

* مخدومی: بسیاری از متولیان فرهنگی از دیدن عاجز هستند/ اشراف علمدار انقلاب دلگرمی/ ارشاد و صدا و سیما در موضوع فتنه چه کردند؟

 در پایان این نشست رحیم مخدومی دبیر جشنواره مردمی «رسول آفتاب» با تشکر از دوستانی که بدون چشم‌داشت در روزهای سخت به میدان آمدند اظهار داشت: در ابتدای مسیر از میزان آثار و انتشار آن اطلاعی نداشتیم اما احساس وظیفه‌ای بود و این برای جمع کافی بود چرا که در عرصه ادبیات وظیفه‌ای را حس کرده بودیم توکلی صورت گرفت و این همت در همان سال اول جواب داد. علم به اهتزاز درآمد و طبیعتاً علمدار نیز علم‌ها را به خوبی می‌بیند. اگر به پرچم تبدیل شده باشد؛‌بسیار از متولیان فرهنگی که پول‌هایی که می‌گیرند تا ببینند اما از دیدن عاجز هستند حتی مدت‌ها می‌گذرد فرصت‌ها طی می‌شود و بذر یک اتفاق ادبی به شجره تناور تبدیل می‌شود اما باز هم از دیدن عاجز هستند چون از جنس این کارها نیستند.

وی افزود: تمام این موارد وقتی دلگرم‌کننده می‌شود که علمدار انقلاب در گوشه یک شهرستان این جشنواره را می‌بیند و کتاب چت مقدس را می‌خواند و پیامی برای جشنواره ارسال می‌کند همین پیام قوتی برای دوستان شد چون نیت ما از ابتدا استمرار جشنواره نبود. 

مخدومی در ادامه با بیان اینکه هنرمندان متعهد مظلوم واقع شده بودند، توضیح داد: مدت‌ها یکی از سران فتنه بر مستند فرهنگستان هنر تکیه زده بود بودجه هم داشت جذب نیرو کرده بود و تشکلی را تأسیس کرد، آنها نیز که با هزینه او آمده بودند پاسخ نمک را که خورده بودند در فتنه دادند ولی هنرمندان ما نه تریبونی داشتند و نه متأسفانه آن  متولیانی که همیشه از آنها به گلایه یاد می‌کنیم در این هنگامه‌ها در خواب غفلت به سر می‌‌برند و بیدار نمی‌شوند مثل ارشاد.

به گفته این مؤلف در حوزه شعر، کتاب، فیلم، داستان باید کاری صورت می‌گرفت اما قضیه مسکوت ماند جالب اینکه وزارت ارشاد در دولت اصولگرا فعال بود ولی مظلومیت را ببینید خواب غفلت در حوزه فرهنگ بسیار مشهود بود ما آن زمان موسسه رسول آفتاب را تازه تأسیس کرده بودیم و احساس می‌کردیم کارهای بر زمین مانده جزء اولویت‌ها است و مهمترین مسئله فتنه 88 بود. باید تریبونی ایجاد می‌کردیم تا صدای نویسندگان انقلابی شنیده شود این آغاز مسیر بود. این استمرار رفته رفته گسترش پیدا کرد هم به لحاظ گونه‌های ادبی و هم از لحاظ گستره مخاطب در نهایت در جشنواره سوم فراخوان بین‌المللی شد.

دبیر جشنواره مردمی «رسول آفتاب» همچنین ضمن تشکر از خبرنگارانی که مردانه به میدان آمدند و صدای نحیف جشنواره را در سطح کشور منعکس کردند،‌گفت: با تمام این همت‌ها علم به اهتزاز درآمد و بخشی از محصولات جشنواره این 10 عنوان کتاب شد و برخی آثار هنوز چاپ نشده‌اند. افرادی هستند از جمله مهرداد موسویان و مجید پورولی که چندین رمان در اختیار جشنواره قرار دادند اما به خاطر مشکلات مالی این مهم رخ نداده تا کتاب‌ها بیش از این 10 عنوان چاپ کنیم کما اینکه آثار بین‌المللی نیاز به ترجمه داشت هزینه ترجمه و چاپ آثار و دعوت امکان اسکان برگزیده‌های خارجی از مشکلات ما بود. بر این اساس دوره پنجم را مسکوت گذاشتیم. بخش داخلی را با اختتامیه‌ای به پایان بردیم اما بین‌المللی مسکوت ماند.

وی با اشاره به توقف دوره ششم جشنواره خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه جشنواره رسول آفتاب در مسیری که طی کرد بود به رشد و تعالی رسید و باید با قوت پیش برود و از باب اینکه ممکن است حق مطلب ادا نشود ترجیح دادیم امسال آن را برگزار نکنیم تا مروری بر 5 دوره گذشته باشد و اینگونه صدایمان را به گوش مسئولینی که بر مسند نشسته و داعیه‌دار پیشبرد برنامه‌های فرهنگی هستند برسانیم اینکه این حضرات از خواب بیدار می‌شوند یا نه بر عهده خودشان است. 

وی در ادامه مطالب خود گفت: جشنواره رسول آفتاب با موضوع فتنه تعطیل نخواهد شد ما به راه خود ادامه خواهیم داد شاید دچار کندی بشود اما با عنایتی که دوستان دارند و  اهداف بلند، قطعا اجازه نخواهیم داد به تعطیلی کشیده شود شاید 2 یا چند سال یکبار برگزار شود اما اتفاقات جشنواره را با قوت پیش خواهیم برد یکی از این اتفاقات شناسایی نیروهای مستعد در سراسر کشور بود جشنواره این افراد را از شهرستان‌های مختلف شناسایی کرده و با حضور آنها تشکلی ترتیب داد. با توجه به اینکه جشنواره اولویت‌های بر زمین مانده را موضوع اصلی خود قلمداد می‌کند، از این رو تشکل تشکیل شد از سوی دیگر در بخش بین‌المللی هم رسول آفتاب در نظر دارد تشکلی بین‌المللی را تشکیل داده و آثاری را به شکل مشترک تشکیل دهد و برای قوام این دو تشکل نیاز به برنامه‌هایی هستیم که تدوین شده است.

دبیر جشنواره مردمی «رسول آفتاب» در پایان یادآوری کرد: متأسفانه پایه‌های فرهنگ از ابتدای انقلاب در صدا و سیما و وزارت ارشاد بد نهاده شده است آقایان این پی ساختمان را کج نهادند گاهی حتی وقتی مسئولین خوبی هم بر مسند می‌نشینند خود را گم می‌کنند اما در محاصره پی‌های کج قرار می‌گیرند؛ وقتی متوجه می‌شوند می‌بینند همان کاری را می‌کنند که گذشتگان می‌کنند در نهایت یکی دیگر از دلایل این است که متولیان حزب‌اللهی جدی به فکر کادرسازی نیفتاده‌اند و برای چرخش چرخه محتاج کادرهای مسئله‌دار بودند. آنها ممکن است ظاهرسازی کنند اما از شئون و اهداف خود عدول نخواهند کرد. صدا و سیما و ارشاد نیز کادرسازی نکرده‌اند و اگر نیروهای خودجوش توانسته‌اند توانایی کسب کنند باز هم در مقام عمل دستشان بسته بوده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس