به گزارش مشرق، حالا ترافیک چندین ده کیلومتری معابر پایتخت یک پای ثابت موضوعات شهری شده است و در این میان برخی دستگاههای متولی با کمکاری و ناکارآمدی خودخواسته و ناخواسته درصدد هستند تا خود را در گسترش درگیری این سرطان نادیده بنگارند. در این میان دولت به عنوان متولی اصلی زیر ساختهای حوزه آمد و شد شهری و پلیس به عنوان روانکننده ترافیک به جای پذیرش کمکاری خود فرار به جلو کرده و قفل ترافیک همچنان بیکلید تدبیر باقی مانده است. در این میان همه در ترافیک پایتخت متهم و شاکی هستند.
اگر در پایتخت قصد حرکت از مبدأ به مقصد یا بالعکس را داشته باشید، دغدغه گیر افتادن در ترافیک بر نگرانیهای شما خواهد افزود. حالا بحث ترافیک همچون سرطان رونده ، اکثر معابر شهری را در بر گرفته است به گونهای که درمانهای مقطعی دیگر جوابگوی بازگشایی ترافیک زنجیرهای پایتخت نیست.
غفلت از عوامل پیشگیرانه سبب شده است تا ترافیک شهری، تهران را به بزرگترین پارکینگ تبدیل کند. هرچند عوامل بسیاری در بهوجود آمدن و تشدید ترافیک همچون تکمیل نبودن شبکههای حمل و نقل عمومی، استفاده از خودروی تکسرنشین، افزوده شدن خودرو به معابر شهری و نبودن سیستمهای هوشمند مؤثر باشد، اما بیتوجهی به وظایف دستگاهها بهدلیل نبود مدیریت یکپارچه شهری بر این عوامل دامن زده است تا تشدید بار ترافیک در حال حاضر به بزرگترین معضل شهری در کنار آلودگی هوا تبدیل شود.
جریمه در تهران جوابگو نیست، عوارض بگیریم!
روز گذشته موضوع ترافیک پایتخت در شورای شهر انتقاد بسیاری از اعضای شورا را به همراه داشت، به گونهای که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهر تهران معتقد است اکنون باید سراغ روشهای جدید از جمله اخذ عوارض بیشتر از خودروها برویم و باید قبول کنیم که دیگر جریمه خودروها پاسخگو نخواهد بود.
سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهر تهران میگوید: بیش از 4میلیون خودرو در تهران شماره گذاری شده و علاوه بر این تعداد خودرو، روزانه 20تا 25درصد خودروهای موجود از شهرهای اقماری وارد تهران میشوند.
وی افزود: سال ٨٣ حدود 14میلیون سفر را روزانه در تهران شاهد بودیم، اما اکنون این میزان به 18 میلیون سفر رسیده است.
رئیس پلیس راهور تهران با تأکید بر اینکه نمیتوان تهران را با روش سنتی اداره کرد، میگوید: باید از سیستمهای نوین در کنترل خودروها استفاده کرد؛ چراکه وضعیت شهر تهران و مشکلات مرتبط با این کلانشهر با سایر کلانشهرهای دنیا متفاوت است.
وی تأکید میکند که برای بهبود شرایط ترافیک در شهر تهران باید به گونهای متفاوت برنامهریزی شود و نیاز به تدابیر ویژه داریم.
وی با ارائه پیشنهادی مبنی بر اخذ عوارض به جای جریمه خودروها در شهر تهران اذعان کرد: اکنون باید سراغ روشهای جدید از جمله اخذ عوارض بیشتر از خودروها برویم و باید قبول کنیم که دیگر جریمه خودروها پاسخگو نخواهد بود و مبالغ کسب شده از اخذ این عوارض نیز باید صرف برخی امور زیربنایی از جمله توسعه مترو در شهر تهران شود. این سخنان در حالی بیان میشود که برخی از اعضای شورای پایتخت و هم عدهای در شبکههای مجازی پلیس را به کمکاری متهم کرده و خواستار تلاش و حضور بیشتر پلیس برای تسهیل در آمد و شد خودروها شدهاند.
طرحهای سلبی برای کنترل ترافیک باید عادلانه باشد
اگر در پایتخت قصد حرکت از مبدأ به مقصد یا بالعکس را داشته باشید، دغدغه گیر افتادن در ترافیک بر نگرانیهای شما خواهد افزود. حالا بحث ترافیک همچون سرطان رونده ، اکثر معابر شهری را در بر گرفته است به گونهای که درمانهای مقطعی دیگر جوابگوی بازگشایی ترافیک زنجیرهای پایتخت نیست.
غفلت از عوامل پیشگیرانه سبب شده است تا ترافیک شهری، تهران را به بزرگترین پارکینگ تبدیل کند. هرچند عوامل بسیاری در بهوجود آمدن و تشدید ترافیک همچون تکمیل نبودن شبکههای حمل و نقل عمومی، استفاده از خودروی تکسرنشین، افزوده شدن خودرو به معابر شهری و نبودن سیستمهای هوشمند مؤثر باشد، اما بیتوجهی به وظایف دستگاهها بهدلیل نبود مدیریت یکپارچه شهری بر این عوامل دامن زده است تا تشدید بار ترافیک در حال حاضر به بزرگترین معضل شهری در کنار آلودگی هوا تبدیل شود.
جریمه در تهران جوابگو نیست، عوارض بگیریم!
روز گذشته موضوع ترافیک پایتخت در شورای شهر انتقاد بسیاری از اعضای شورا را به همراه داشت، به گونهای که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهر تهران معتقد است اکنون باید سراغ روشهای جدید از جمله اخذ عوارض بیشتر از خودروها برویم و باید قبول کنیم که دیگر جریمه خودروها پاسخگو نخواهد بود.
سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهر تهران میگوید: بیش از 4میلیون خودرو در تهران شماره گذاری شده و علاوه بر این تعداد خودرو، روزانه 20تا 25درصد خودروهای موجود از شهرهای اقماری وارد تهران میشوند.
وی افزود: سال ٨٣ حدود 14میلیون سفر را روزانه در تهران شاهد بودیم، اما اکنون این میزان به 18 میلیون سفر رسیده است.
رئیس پلیس راهور تهران با تأکید بر اینکه نمیتوان تهران را با روش سنتی اداره کرد، میگوید: باید از سیستمهای نوین در کنترل خودروها استفاده کرد؛ چراکه وضعیت شهر تهران و مشکلات مرتبط با این کلانشهر با سایر کلانشهرهای دنیا متفاوت است.
وی تأکید میکند که برای بهبود شرایط ترافیک در شهر تهران باید به گونهای متفاوت برنامهریزی شود و نیاز به تدابیر ویژه داریم.
وی با ارائه پیشنهادی مبنی بر اخذ عوارض به جای جریمه خودروها در شهر تهران اذعان کرد: اکنون باید سراغ روشهای جدید از جمله اخذ عوارض بیشتر از خودروها برویم و باید قبول کنیم که دیگر جریمه خودروها پاسخگو نخواهد بود و مبالغ کسب شده از اخذ این عوارض نیز باید صرف برخی امور زیربنایی از جمله توسعه مترو در شهر تهران شود. این سخنان در حالی بیان میشود که برخی از اعضای شورای پایتخت و هم عدهای در شبکههای مجازی پلیس را به کمکاری متهم کرده و خواستار تلاش و حضور بیشتر پلیس برای تسهیل در آمد و شد خودروها شدهاند.
طرحهای سلبی برای کنترل ترافیک باید عادلانه باشد
شهردار تهران در خصوص وضعیت ترافیک شهر تهران میگوید: موضوع ترافیک، موضوع عمومی همه کلانشهرهای دنیاست، حتی در شهرهایی که شبکه متروی آنها کامل شده است نیز موضوع استفاده از خودروی شخصی و ترافیک وجود دارد. طبیعتاً برای حل مشکل ترافیک باید طرحهای جدیدی داشته باشیم و از تجربه بقیه کلانشهرها استفاده کنیم.
محمد باقر قالیباف درباره پیشنهاد مطرح شده از سوی رئیس پلیس راهور به منظور اخذ عوارض به جای جریمه خودروها به منظور توسعه حمل و نقل عمومی، اعلام داشت: با اصل این کار موافق هستم، اما باید توجه داشته باشیم در کنار تصمیماتی که جنبه سلبی دارد و محدودیت ایجاد میکند – که این محدودیتها هم باید ایجاد شود- باید کارهای ایجابی هم صورت گیرد.
قالیباف معتقد است، در تمامی دنیا صنایع خودروسازی سهم خود را نسبت به ورود آلایندهها، نوسازی خودروهای فرسوده و ترافیک پرداخت میکنند، اما در ایران شاهد هستیم خودروسازها به صورت یکطرفه خودرو را تولید میکنند و منفعت آن را میبرند، اما هیچ عوارضی بابت آن پرداخت نمیکنند. شهردار تهران تصریح میکند خانوادههایی هستند که چهارخودروی مختلف در منزل دارند و هر روز اعضای این خانواده با چهار خودروی تکسرنشین در شهر حرکت میکنند که حتماً باید برای این موارد چارهای اندیشیده شود.
وی همچنین به ورود بیش از هزار خودروی جدید به شهر تهران به صورت روزانه اشاره میکند و میگوید: زیرساختهای شهر در حوزه دسترسیهای بزرگراهی کامل شده است و هم اکنون بزرگراهی در طرح جامع تهران وجود ندارد که باقی مانده باشد. گویا پازل ترافیک پایتخت که همه در آن متهم و شاکی هستند حالا حالاها حل نخواهد شد؛ چراکه دستگاههای متولی با سلیقهای عمل کردن و با کمکاری و بیتوجهی فقط نظارهگر ترافیک دهها کیلومتری پایتخت هستند و شهروندان و صاحبان خودروها هم در این آشفتگی سرگردان هستند تا بتوانند راهی برای عبور خود پیدا کنند.
قالیباف معتقد است، در تمامی دنیا صنایع خودروسازی سهم خود را نسبت به ورود آلایندهها، نوسازی خودروهای فرسوده و ترافیک پرداخت میکنند، اما در ایران شاهد هستیم خودروسازها به صورت یکطرفه خودرو را تولید میکنند و منفعت آن را میبرند، اما هیچ عوارضی بابت آن پرداخت نمیکنند. شهردار تهران تصریح میکند خانوادههایی هستند که چهارخودروی مختلف در منزل دارند و هر روز اعضای این خانواده با چهار خودروی تکسرنشین در شهر حرکت میکنند که حتماً باید برای این موارد چارهای اندیشیده شود.
وی همچنین به ورود بیش از هزار خودروی جدید به شهر تهران به صورت روزانه اشاره میکند و میگوید: زیرساختهای شهر در حوزه دسترسیهای بزرگراهی کامل شده است و هم اکنون بزرگراهی در طرح جامع تهران وجود ندارد که باقی مانده باشد. گویا پازل ترافیک پایتخت که همه در آن متهم و شاکی هستند حالا حالاها حل نخواهد شد؛ چراکه دستگاههای متولی با سلیقهای عمل کردن و با کمکاری و بیتوجهی فقط نظارهگر ترافیک دهها کیلومتری پایتخت هستند و شهروندان و صاحبان خودروها هم در این آشفتگی سرگردان هستند تا بتوانند راهی برای عبور خود پیدا کنند.
منبع: جوان