کد خبر 667825
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳

عملیات نظامی منحصر به فرد کمیته‌های انقلابی یمن در شرق مأرب، تسویه حساب درونی 27 سرکرده شبه نظامیان «منصور هادی» در مأرب و ادامه صادرات سلاح انگلیس به یمن در سایه افزایش انتقادها از جمله اخبار و تحولات مربوط به جنگ یمن است.

 به گزارش مشرق، «علی الحوثی» یک فرمانده کمیته های انقلابی یمن از حملات نیروهای ارتش و کمیته های انقلابی به مواضع ائتلاف سعودی در شرق استان مأرب خبر داد و گفت: درگیری های شدیدی همچنان در این مناطق ادامه دارد.

وی با اشاره به هلاکت 20 مزدور سعودی و انهدام چندین خودروی نظامی آنها در این حملات، گفت: نیروهای یمنی در شرق استان مأرب در حال پیشروی های خوبی هستند.

فرمنده یمنی افزود: نیروهای یمنی در این عملیات نظامی علاوه بر وارد کردن تلفات سنگین جانی و تجهیزاتی به صفوف شبه نظامیان تروریست مقادیر زیادی سلاح و جنگ افزار را به غنیمت گرفتند.

الحوثی گفت: مزدوران دشمن سعودی-آمریکایی در پی تحمل این شکست سنگین خانه های مردم در مناطق الحمده، الروضه و الحزم از توابع شهر حریم را با خمپاره هدف گرفتند.

از سوی دیگر بر اثر انفجار یک بمب دستی در پادگان کوفل که تحت سیطره شبه نظامیان منصور هادی و عناصر القاعده است دستکم 10 نفر کشته و هفده نفر دیگر زخمی شدند.

این انفجار با رسیدن سرکرده های نیروهای نظامی وابسته به علی محسن الاحمر، فرمانده نظامیان تابعه منصور هادی از منطقه اول نظامی به مأرب برای دریافت دستمزدشان روی داد.

به گفته یک منبع امنیتی یمن به نظر می رسد عناصر اخوانی یمن با انجام این عملیات قصد تصفیه افسرانی از لشکر علی محسن الاحمر را داشتند که به عقیده اخوانی ها این نظامیان از نیروهای مشکوک و غیروفادار لشکر محسن الاحمر بودند.

شراکت واقعی انگلیس در جنگ یمن

اگر موافقت آمریکا و انگلیس با تجاوز وحشیانه ائتلاف سعودی علیه ملت بی دفاع یمن نبود عربستان در راس این ائتلاف هرگز جرات چنین جنایتی را به خود نمی داد.

حمایت آمریکا و انگلیس از جنگ علیه یمن تنها در چراغ سبز دادن به آل سعود خلاصه نشد آنها مستقیما در قتل عام های ملت یمن شریک بوده اند.

انگلیس در راس فهرست کشورهایی است که به عربستان سلاح می فروشد و از زمان آغاز جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن نیز معامله تسلیحاتی بین لندن -ریاض متوقف نشده است.

فروش تسلیحات انگلیسی فروخته شده به عربستان تنها ظرف سه ماه از مدت جنگ یمن به طور بی سابقه ای از 9 میلیون پوند به یک میلیارد رسید تا افزایش یکصد و 10 درصدی را شاهد باشد.

این علاوه بر کمک های انگلیس به عربستان در آموزش خلبانان سعودی برای حمله به یمن است.

به نوشته روزنامه انگلیسی گاردین، دولت انگلیس از ابتدای تجاوز نظامی علیه یمن در مارس سال گذشته قریب به 37 مجوز صادرات محموله های نظامی و سلاح به عربستان داده و حتی از مطلع کردن مجلس عوام به نوع این تسلیحات امتناع ورزیده است.

نشریه انگلیسی میدل ایست ای نیز نوشت: از روز نخست تجاوز آمریکایی-سعودی علیه یمن مقامات انگلیسی به حمایت های سیاسی و نظامی خود از عربستان علیه ملت یمن ادامه دادند.

این نشریه افزود: انگلیس از روز اول جنگ یمن از بمباران های عربستان حمایت کرد و وزیر خارجه انگلیس تعهد کشورش به حمایت همه جانبه از سعودی ها را یادآور شد.

انگلیس به عهده خود وفا کرد و عربستان از کمک سیاسی و نظامی بلندپایه لندن برخوردار شد بخصوص که فیلیپ هاموند، وزیر خارجه سابق انگلیس بر مشارکت نیروهای انگلیسی در تعیین اهداف حملات هوایی جنگنده های ائتلاف سعودی تاکید کرد.

هاموند طی نطقی در مجلس عوام این کشور اظهار داشت: نیروهای انگلیسی به تعیین اهداف حملات نظامی عربستان علیه یمن کمک می کنند و ما حضور نظامی در عربستان داریم.

معلوم می شود که کارشناسان نظامی انگلیسی به طور مستقیم با عربستان که فرماندهی تجاوز ائتلاف سعودی علیه یمن را برعهده دارد همکاری می کنند تا اهداف حملات هوایی را که هزاران نفر از مردم بی گناه یمن را به خاک و خون می کشد مشخص کنند.

با وجود اینکه آوازه عربستان در ارتکاب جنایات وحشیانه علیه غیرنظامیان و نابودی زیرساخت های یمن در جهان پیچیده است اما اظهارات مقامات انگلیسی در حمایت از این جنگ ادامه دارد.

بوریس جانسون وزیر خارجه کنونی انگلیس نیز اخیرا با حمایت از تجاوز سعودی ادعا کرد که عربستان در این جنگ از خطوط قرمز عبور نکرده و لندن حملات ائتلاف سعودی به یمن را خطر آشکاری که تهدید کننده نقض حقوق بشر باشد نمی بیند.

در حالی که انگلیس گهگاه با فشارهای بین المللی و انتقادهای بزرگ برای توقف صادرات سلاح این کشور به ریاض مواجه می شود اما مقامات لندن این خواسته های جهانی را نادیده گرفته و به صدور مجوز صادرات سلاح به عربستان ادامه می دهد.

نهادهای غیردولتی بین المللی از جمله دیدبان حقوق بشر و سازمان عفو بین الملل در بسیاری از گزارش های خود دولت انگلیس را به دلیل دست داشتن در جرایم جنگی در کنار آمریکا شریک نقض قانون بشر بین المللی خوانده است.

اندرو اسمیت از موسسه کمپین علیه تجارت سلاح هشدار داد: سلاح انگلیسی ها از عوامل اصلی کشتار هزاران نفر از مردم بی گناه یمن و تخریب زیربناهای حیاتی این کشور است.

وی معتقد است با وجود اینکه دلایل محکم و فزاینده ی درباره جنایات جنگی عربستان در یمن وجود دارد، اما انگلیس هم با ادامه پشتیبانی از حملات هوایی و فراهم کردن سلاح، هم پای سعودی ها در این جرایم شریک است.

موسسه حقوقی  Leigh Day نیز با صدور پیامی برای دولت انگلیس خواستار اتخاذ تدابیر قانونی علیه صدور مجور صادرات سلاح به عربستان شد و تاکید کرد: سلاح انگلیس نباید در نقض قوانین بین المللی در یمن بکارگرفته شود.

آژانس آکسفام نیز دولت انگلیس را به فروش غیرمنضبط سلاح به عربستان متهم کرد و مارک گولدرینگ، رئیس اجرایی این سازمان نیز اظهار داشت: با توجه به میزان بالای تلفات غیرنظامیان در یمن و نقض آشکار قوانین جنگی باید تحقیقات مستقلی درباره این تخلفات در یمن انجام شود.

وی افزود: دولت انگلیس باید برای جان غیرنظامیان در یمن اهمیت قائل شده و با توقف فوری فروش سلاح به عربستان کار درست را انجام بدهد.

در کنار درخواست های مکرر نهادهای حقوقی بین المللی، پارلمان انگلیس نیز در گزارشی از دولت انگلیس خواسته فروش سلاح به عربستان را که در کشتار غیرنظامیان یمن بکارگرفته می شود فورا متوقف کند.

چندین کشور دیگر اروپایی و غربی نیز خواستار توقف فوری فروش سلاح به عربستان شدند بخصوص پس از انتقادهایی که حملات عربستان به بیمارستان های یمن و کشتار هزاران نفر از غیرنظامیان به دنبال داشته است.

با وجود همه فشارها و انتقادهای بین المللی برای توقف صادرات سلاح انگلیسی به عربستان اما لندن گوشش به این حرف ها بدهکار نبوده و بدون توجه به این خواسته ها همچنان برای صادرات سلاح به عربستان مجوز صادر می کند چرا که این معامله ها را منبع خود درآمد ملی برای انگلیس به حساب می آورد.

پایگاه میدل ایست آی نیز در گزارشی تاکید کرد با وجود افزایش مخالفت ها در پارلمان انگلیس با فروش سلاح به عربستان اما دولت انگلیس به هیچ وجه نمی خواهد این فریادها را بشنود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس