کد خبر 666610
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸

احمد توکلی با بیان اینکه فساد سیاسی کارایی را پایین آورده و سبب انحصارات می‌شود، گفت: ویژه‌خواری، تجارت نفوذ و پارتی بازی از مصادیق عدم شایسته سالاری است.

به گزارش مشرق، احمد توکلی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی امروز در پانزدهمین هم‌اندیشی کانون تربیت اسلامی کشور که در مجتمع آموزشی معلم منطقه 2 برگزار شد اظهارداشت: در جمهوری اسلامی کودتا نمی‌شود آن هم با توجه به ترکیبی که از سپاه، ارتش و مردم وجود دارد، انقلاب مخملی را نیز امتحان کردند اما نشد و تجاوز نظامی نیز باعث وحدت مردم می‌شود اما اگر با فساد مبارزه نکنیم کمر نظام جمهوری اسلامی خم می‌شود.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) فرمودند من ملتی را ستایش نمی‌کنم که ضعیفش بدون لکنت زبان حقوقش را از قوی نگیرد، حال اگر اینطور است آن روزی که افراد به جبهه رفتند برای این بود که جلوی سقوط نظام را بگیرند.

توکلی افزود: جنگ نرمی با نظام درگیر شده است و الان مسئله فساد آنقدر مهم است که رهبر معظم انقلاب بر مبارزه با آن تأکید دارند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخورد قاطع نظام با تخلفات یادآور شد: هدف حکومت‌ها چند کار است، یکی این است که آنها قصد دارند اقتصاد مردم ببه حداکثر کارایی برسد، دیگر اینکه هدفشان این است که آزادی را تأمین و تحکیم کنند و مردم تصمیم بگیرد، هدف دیگر تأمین عدالت و رسیدن همگان به حق خود است.

توکلی حفظ استقلال، تمامیت ارزی، مراوده با خارج و ترویج دین و اخلاق و تربیت اسلامی را از جمله اهداف دولت‌ها برشمرد و گفت: حالا این سئوال مطرح است که فساد با این اهداف چه کار می‌کند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به روایتی از حضرت علی (ع) با این مضمون که ایشان فرمودند برای درست شدن کار باید به تقوا برگردیم و ترجیح اطاعت خدا و تبعیت از واجبات و مستحبات باید صورت گیرد، گفت: در توزیع مناسب و امکانات باید همواره عدالت را رعایت کنیم.

وی عنوان کرد: افراد فاسد تمایل بیشتری به خویشان خود دارند و برای حفظ سمت‌ها و توزیع ناعادلانه ثروت تلاش می‌کنند ضمن اینکه فساد سوء استفاده از قدرت عمومی برای مقاصد خصوصی است.

توکلی با اشاره به اینکه اگر فردی از قدرت عمومی برای مقاصد خصوصی استفاده کرد و امکانات گرفت نامش فساد است، گفت: در عدم شایسته‌سالاری و غیر رقابتی عمل کردن چند شاخص نقل می‌شود.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصادیق عدم شایسته‌سالاری تصریح کرد: رفیق‌بازی و تبار گرایی از جمله این شاخص‌ها است.

وی گفت: فردی فارغ‌التحصیل حقوق از یکی از دانشگاه‌ها که به صورت فراگیر پذیرفته شده و بعد از فارغ التحصیلی بدون هیچ سابقه اجرایی و اقتصادی مدیرعامل صندوق ایران و ونزوئلا شد.

توکلی با بیان اینکه حمایت ویژه و پارتی بازی نوع دیگر عدم شایسته سالاری است، تصریح کرد: در موضوع امیر منصور خسروی (آریا) وی به شهری رفته بود و نماینده با نفوذی او را پیش وزیری برد که واقعاً وزیر نبود، از فاصله تقاضای خسروی برای ایجاد کارخانه تا صدور مجوز تنها 21 روز طول کشید.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: ویژه‌خواری و تجارت نفوذ از جمله مصادیق عدم شایسته سالاری برشمرد و خاطرنشان کرد: اینها نیز مستقیماً حکومت را بدنام می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه فساد سیاسی کارایی را پایین می‌آورد، تصریح کرد: برای نمونه اگر فساد زیاد شود و غیرقابل پیش‌بینی باشد نرخ سرمایه‌گذاری 13 درصد می‌شود و 13 درصد تولید هرسال برای سرمایه‌گذاری کنار گذاشته می‌شود.

توکلی تاکید کرد: اگر شاخص فساد متوسط باشد این مورد 19 درصد می‌شود و اگر شاخص کم و قابل پیش‌بینی باشد این به 28.5 درصد می‌رسد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی بیان داشت: فساد انحصارات ایجاد می‌کند و سبب کم شدن کارایی می‌شود؛ در تعدادی از کشورها رابطه اعتماد و سرمایه گذاری را بررسی کردند و مشخص شد هرچه اعتماد بیشتر باشد سرمایه‌گذاری نیز بیشتر است.

وی با تاکید بر اینکه فساد باعث بهم خوردن تخصیص منابع می‌شود و کل سیستم پایین می‌آید گفت: سازمان شفافیت بین‌المللی بزرگترین NGO دنیا است که تشکیل شده است.

توکلی یادآور شد: گزارشی که در سال 2007 یا 2008 منتشر شده است و بیان می‌کند فساد ایران در این سالها 34 میلیارد دلار برای ایران هزینه در بر داشته است که 31 میلیارد از کاهش بهره‌وری تولید بوده است و 3 میلیارد دلار نیز برای فراری دادن سرمایه است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی تجمل‌گرایی رخ می‌دهد کم کم درآمد این افراد کفاف خرجشان را نمی‌دهد و به دنبال درآمد دیگری می‌روند و به دلیل اینکه می‌خواهند اشرافی زندگی کنند کم می‌آورند.

وی اولین ثمره این کار را ایجاد فقر اقتصادی برشمرد و خاطرنشان کرد: در این شرایط مردم نمی‌توانند و در نتیجه احساس فقر می‌کنند ضمن اینکه وقتی تجمل‌گرایی صورت گرفت تولید داخل سرکوب شده، اشتغال کم و فقر زیاد می‌شود.

توکلی با تاکید بر اینکه فساد سیاسیی باعث می‌شود سیاست‌های توزیع درآمدی مورد اعتنا قرار نگیرد، گفت: فساد مشروعیت حکومت را از بین می‌برد چرا که اعتقاد، کارایی و کارآمدی و قانون ارکان مشروعیت دولت را تشکیل می‌دهد.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه فساد اعتقادات را سست می‌کند، یادآور شد: این موضوع باعث پایین آمدن مشروعیت حکومت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تمام پیامبران ابتدا صداقت خود را اثبات کرده‌اند، تصریح کرد: مردم از حکومتی تبعیت می‌کنند که آن را خیرخواه خود بدانند.

توکلی افزود: مبارزه با فساد را مجاهدت اصلی زمان می‌دانیم و با تعدادی از دوستان سازمان مردم نهاد «دیده‌بان شفافیت و عدالت» را تأسیس کرده‌ایم که هدفش برای دفاع از اسلام و جمهوری اسلامی از طریق مبارزه با فساد و حقوق شهروندی است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به کارهایی که در این سازمان مردم نهاد انجام می‌شود، متذکر شد: ما 5 کار انجام می‌دهیم، ساختارهای فساد را شناسایی می‌کنیم و بهترین‌ها را پیشنهاد می‌کنیم و مفسدهای بزرگ را شناسایی می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما قوانینی که شفافیت ایجاد می‌کند را ترویج می‌کنیم و حقوق شهروندی را آموزش می‌دهیم، گفت: سازمان مردم‌نهاد موضوعش دفاع از حقوق شهروندی است و می‌تواند شکایت کرده، دادخواهی کند و براساس ماده 66 آئین‌نامه کیفری جدید سمن‌ها می‌توانند اعلام جرم کنند.

توکلی خاطرنشان کرد: از سال گذشته چند کار را انجام داده‌ایم و 7-8 مورد نتیجه گرفته‌ایم و در خصوص قرارداد نفتی نیز همین سازمان با وزیر مذاکراتی کرده است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس