مسلمانان پاکستانی در اعتراض به وضعیت نامناسب اقلیت مسلمان روهینگیا و سوءرفتار پلیس میانمار با آنها تظاهرات کردند.

  به گزارش مشرق، تعدادی از مسلمانان پاکستانی در اعتراض به رفتار نامناسب دولت میانمار با مسلمانان روهینگیا تظاهرات کردند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات که روز جمعه در کراچی، بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر پاکستان برگزار شد، اوضاع وخیم مسلمانان روهینگیا را در میانمار محکوم کردند.

معترضان نشان‌ها و نوشته‌هایی حمل می‌کردند که در آن‌ها بر لزوم توجه به اقلیت مسلمان روهینگیا و مسلمانان تأکید شده بود.

تظاهرات کنندگان همچنین علیه دولت میانمار شعار سردادند و توقف فوری خشونت علیه اقلیت مسلمان روهینگیا را خواستار شدند.

ایالت راخین در شمال غرب میانمار، محل سکونت شمار زیادی از مسلمانان روهینگیا، از سال 2012 میلادی تاکنون صحنۀ خشونت قومی افراط‌گرایان بودائی علیه مسلمانان بوده است. در این خشونت‌ها، صدها تن کشته و ده‌ها هزار نفر از بیم جان، خانه‌های خود را ترک کرده و در اردوگاه‌های کثیف، در شرایطی وخیم، در میانمار، تایلند، مالزی و اندونزی پناه گرفته‌اند.

این اقلیت مسلمان به‌ویژه بعد از حملۀ نهم اکتبر به مرزبانان میانماری با سرکوب نظامی مواجه شده‌اند. دولت میانمار این حمله را که در آن 9 افسر پلیس کشته شدند، به روهینگیا نسبت داده است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، اقلیت مسلمان روهینگیا در ایالت راخین همچنین با تجاوز، قتل و آتش سوزی مواجه شده‌اند.

دولت میانمار از دادن حق کامل شهروندی به مسلمانان که دست‌کم 1.1 میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، خودداری می‌کند و آن‌ها را مهاجران غیرقانونی از بنگلادش می‌داند، درحالی‌که بسیاری معتقدند اصل و نسب‌ اقلیت روهینگیا در میانمار قدیمی است.

مسلمانان روهینگیا از سال 1982 و در پی تصویب قانونی جدید از حق تابعیت میانمار محروم شده اند.

بنا بر اعلام سازمان ملل، روهینگیا از جمله اقلیت‌هایی است که قربانی بیشترین آزار و اذیت و خشونت در جهان بوده است.

سازمان ملل اواخر خردادماه در گزارش خود اعلام کرد موارد متعدد و جاری نقض حقوق مسلمانان روهینگیا در میانمار می‌تواند جنایت علیه بشریت محسوب شود.

سرکوب خونین مسلمانان از سوی ارتش میانمار اعتراضات بین‌المللی را برانگیخته و آنگ سان سوچی، رهبر بالفعل میانمار را با چالشی بزرگ مواجه کرده است. حزب اتحادیه ملی دموکراسی، به رهبری سوچی، سال گذشتۀ میلادی در اولین انتخابات دموکراتیک میانمار در یک نسل گذشته، به پیروزی رسید.

روز پنج‌شنبه، جامعۀ جهانی از سوچی خواست برای پایان دادن به سرکوب خشونت‌بار نظامی علیه روهینگیاها در ایالت راخین، پایان و به غیرنظامیان اطمینان دهد از سوی دولت محافظت خواهند شد.

این درخواست در حالی مطرح شد که گفته می‌شود نظامیان و سربازان ارتش میانمار، زنان مسلمان روهینگیا را مورد تعرض جنسی قرار داده و در اقدامات سرکوبگرانۀ خود خانه‌ها را به آتش می‌کشند و غیرنظامیان را به قتل می‌رسانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس