یک رسانه غربی با بیان اینکه شرکت‌های ترکیه‌ای توانایی پرداخت بدهی‌های ارزی خود را ندارند، تاکید کرد ترکیه در بین کشورهای در حال توسعه بیشترین کاهش ارزش پول ملی را به خود اختصاص داده است.

 به گزارش مشرق، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در مقاله‌ای با عنوان: «شرکت‌های ترکیه‌ای توانایی پرداخت بدهی‌های ارزی خود را ندارند» به ارزیابی کاهش ارزش پول ملی کشورهای در حال توسعه در مقابل دلار پرداخت و اشاره کرد که ترکیه در بین کشورهای در حال توسعه بیشترین کاهش ارزش پول ملی را به خود اختصاص داده است.
 
در این مقاله  با اشاره به کاهش شدید ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار، به بدهکار شدن شرکت‌های ترکیه‌ای و عدم توانایی پرداخت بدهی ارزی آنان تأکید شده است.
 
این مقاله انتخاب شدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا را باعث افزایش دلار در بسیاری از کشورهای در حال توسعه به خصوص ترکیه دانست و پیش‌بینی کرد که با اعلام افزایش نرخ سود بانک مرکزی آمریکا، کاهش ارزش لیر ترکیه به بیشترین میزان خود خواهد رسید.
 
فایننشال تایمز نوشت که رجب طیب اردوغان در جواب کاهش ارزش لیر از مردم ترکیه درخواست کرد که تا ارز خود را به طلا و لیر تبدیل کنند و گفت: گزینه دیگری جز کاهش نرخ بهره برای رشد و توسعه وجود ندارد.
 
موضع اردوغان باعث افزایش تنش میان بانک مرکزی ترکیه و دولت شده است؛ بانک مرکزی ترکیه با بالا نگه داشتن نرخ بهره به دنبال مقابله با تورم است اما دولت می‌گوید این نرخ باید پایین بیاید تا برای کارآفرین‌ها اعتبارات مورد نیاز تأمین شود.
 
در این مقاله با اشاره به کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در ترکیه، نگرانی سرمایه‌گذاران از بی‌ثباتی سیاسی در ترکیه و مخالفت اردوغان با افزایش نرخ بهره در ترکیه را عامل اصلی این کاهش عنوان کرد.
 
فایننشال تایمز با اشاره به بدهی 210 میلیارد دلاری شرکت‌های خصوصی ترکیه، تأکید کرد که افزایش دلار به رقم بی‌سابقه 3.70 لیر، باعث خواهد شد که بدهی این شرکت‌ها افزایش یابد و قادر به پرداخت بدهی‌های خود نباشند.
 
در این مقاله به کاهش 11 درصدی ارزش لیر ترکیه از زمان انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا اشاره شده و از عوامل این کاهش، علاوه بر تحولات خارجی مثل سیاست‌های آمریکا و کاهش تولیدات اوپک به عوامل داخلی ترکیه هم اشاره شده است. به طوری که کودتای نافرجام 15 جولای در ترکیه و پس از آن اعلام وضعیت فوق‌العاده در ترکیه و سرکوب شدید روزنامه‌نگاران و مخالفان اردوغان به عنوان عوامل اصلی نگرانی سرمایه‌گذاران خارجی در ترکیه ذکر شده است که باعث ایجاد بحران اقتصادی در ترکیه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس